Mergi la conţinut

Bazele mersului cu motocicleta


green.kecske

Recommended Posts

Întodeauna ai vrut să ştii cum să mergi cu motocicleta? Acest tutorial îţi va fi de mare ajutor. Motociclismul este un sport foarte “distractiv”, dar este important să înveţi cum să mergi cu respectul şi grija pe care le merită. Luând această atitudine, nu te va asigura doar că vei intra în această activitate cu risc ridicat cu mai multă grijă de sine şi încredere, dar va face de asemenea şi întreg “procesul” mai plăcut.

1. Bazele: Cum să te pregăteşti pentru a merge pe motocicletă.

Probabil ştii deja ce fel de motocicletă vrei sau poate că nu, dar în orice caz gândeşte-te la acest tutorial ca la o primă parte din bazele motociclismului. Chiar dacă doar ce ai învăţat să mergi sau eşti deja un profesionist, aminteşte-ţi să porţi tot timpul echipamentul de protecţie.

1.jpg

Înainte de a-ţi “încredinţa” viaţa motocicletei, va trebui să fii sigur că este pregătită să iasă pe drum. Avem mai jos o listă cu lucrurile pe care trebuie să le verificăm înainte de fiecare ieşire:
-Cauciucurile si rotile
-Manetele de ambreiaj, frana si cablurile aferente
-Luminile, bateria, oglinzile
-Uleiul ( nivelul uleiului)
-Suspensia, lantul.
-Cricul

2. Echipează-te! Despre echipamentul de protecţie

Să cazi de pe motocicletă este foarte dureros. Chiar şi la viteze foarte mici te poţi zgâria destul de rau. Asigură-te că porţi cât mai multe elemente de protecţie, fără a exagera până la dispariţia mobilităţii, inclusiv mănuşi, ghete şi cască (oricum este obligatorie).

Odată echipat, poţi trece la partea în care te urci pe motocicletă.

2.jpg

3. Urcă-te şi acomodează-te.

Depinzând de înălţimea ta şi a motocicletei, să “arunci piciorul” peste aceasta poate deveni o manevră cam incomodă.

Apropie-te de partea dreaptă a motocicletei, stabileşte-ţi echilibrul printr-o usoară aplecare deasupra rezervorului şi a ghidoanelor. Cu toată greutatea pe piciorul dreaptă, ridică piciorul stâng peste motocicletă. Atenţie: să ridici suficient de mult piciorul. 

Odată urcat pe motocicletă, poţi să te laşi pe şa . Acum este un moment oportun pentru a te asigura că oglinzile sunt bine reglate. Acomodează-te cu poziţia scăriţelor şi a semnalizatoarelor, claxonului şi luminilor. Fiecare motocicletă este diferită, iar petrecerea a puţin timp pentru a te familiariza cu controalele îţi va fi de mare ajutor.

3.jpg

4. Acceleraţia şi frâna

Mâna dreaptă este responsabilă de două funcţii importante: acceleraţia şi frâna faţă. Rotind de mâner spre tine, accelerezi. Aici “puţin” înseamnă destul de mult, deci umblă fin cu acceleraţia, de vreme ce accelerările bruşte pot duce chiar la ridicarea roţii faţă accidental.

Mâna dreaptă deasemenea controlează frâna faţă. Trăgând de mâner, aplici frâna şi aici este importantă fineţea: dacă tragi brusc şi prea tare de mâner, poţi chiar să te dai peste cap. Majoritatea motocicletelor se pot opri folosind metoda celor două degete (vezi în imaginea următoare), altele necesită folosirea întregii mâini pentru a acţiona frâna.

Piciorul drept acţionează frâna spate, dar ţine minte că atunci când frâna faţă este folosită, cea de pe spate devine mai puţin eficientă (din cauza transferului de greutate înspre partea din faţă din timpul frânării). Frâna spate este de obicei folositoare pe drumuri mai alunecoase, acoperite cu nisip şi la viteze mici, dar totuşi frâna spate este câteodată mai eficientă pe cruisere (deoarece au o greutate mai mare pe roata din spate), de obicei frâna faţă este cea mai eficientă în a opri o motocicleta.

4.jpg

5. Ambreiajul

Maneta ambreiajului se află lângă mânerul din stânga. Majoritatea motocicletelor sport necesită doar două degete pentru a-l acţiona, în timp ce cruiserele şi alte tipuri de motociclete, dar foarte puţine, de obicei necesită toată mâna pentru a-l acţiona până la capăt.

Gândeşte-te la ambreiaj ca la un mod de a conecta şi deconecta motorul de transmisie. Când tragi de manetă, practic scoţi motocicleta pe liber (chiar dacă este în viteză). Când ii dai drumul, laşi motorul să învârtă transmisia şi roata spate (dacă motocicleta este în viteză).

Exersează acţionarea ambreiajului cu mâna stângă şi fă-o încet şi treptat, imaginându-ţi că este un comutator cu mai multe viteze.

5.jpg

6. Schimbarea vitezelor

La motociclete, vitezele se schimbă diferit de maşină. În timp ce funcţionează pe acelaşi principiu, schimbarea treptei de viteză la motociclete este realizată prin acţionarea unei pedale în sus şi în jos cu piciorul drept.

Schema treptelor arată cam aşa:
-6 (dacă există la acest model)
-5
-4
-3
-2
-Punctul mort
-1

Marea majoritate a motocicletelor folosesc această schemă, practic fiind “una în jos, cinci în sus”.  A te obişnui cu găsirea punctului mort cu piciorul stâng poate lua ceva timp, în timp ce mişti schimbătorul în sus şi în jos, să fii atent la un martor verde pe care scrie “N” în bord. La unele motociclete vitezele se pot schimba şi fără ambreiaj, dar fă-ţi un obicei din a acţiona ambreiajul de fiecare dată când schimbi viteza.

6.jpg

Schimbarea vitezei ar trebui făcută în următoarea ordine:
-Acţionarea ambreiajului (cu mâna stângă)
-Schimbarea efectivă a treptei (cu piciorul stâng)
-Eliberarea ambreiajului

Folosirea acceleraţiei în timp ce eliberezi ambreiajul, va adăuga fineţe în schimbarea treptelor de viteză. Fii atent să nu accelerezi prea mult în fiecare treaptă şi să schimbi înainte ca motorul să înceapă să lucreze din greu. Dacă nu eşti pe pistă, nu este niciun motiv să abuzezi de motor.

Dacă sună complicat, nu-ţi face griji; este mai uşor decât pare!

7. Doamnelor şi domnilor, porniţi-vă motoarele!

Acum că te-ai familiarizat cu motocicleta, este timpul să o porneşti. Majoritatea motocicletelor sunt echipate cu electromotor.

Motocicleta nu va porni decât dacă butonul de oprire este pe “off”, deci opreşte-l înainte să învârţi cheia. Acum, întoarce cheia în poziţia “ignition”, care în mod normal este în partea dreaptă. Majoritatea motocicletelor vor face un test pentru a se asigura că ceasurile de bord sunt funcţionale şi este posibil ca tot ce se află în bord să se aprindă ca un brad de Crăciun. Dacă vezi vitezometrul şi/sau tahometrul rotindu-se până la capăt şi înapoi, nu-ţi face griji, este normal! După ce autotest-ul s-a terminat, asigură-te că motocicleta este pe liber (martorul verde “N” trebuie să fie aprins).

7.jpg

Apoi foloseşte degetul mare pentru a apăsa butonul de start, care este de obicei plasat sub butonul de oprire. Multe motociclete vor cere ca ambreiajul să fie acţionat în timp ce porneşti motorul; este doar o precauţie în caz că motocicleta este în viteză.

Apăsând butonul de start, motorul va porni dacă totul este în regulă. Motocicletele cu carburator ar putea necesita o mică accelerare ca să ajungă benzina în cilindri; cele cu injecţie sunt de obicei făcute în aşa fel încât să nu necesite accelerare la pornire.

Odată ce motocicleta prinde viaţă, pregăteşte-te de unul dintre cele mai vechi ritualuri ale motociclismului.

8. Încălzirea motorului.

Orice motor cu combustie internă va atinge performanţe optime când este încălzit, dar în ultimul timp la maşini încălzirea motorului a fost neglijată. A merge pe motocicletă totuşi, necesită ca pilotul să poată avea încredere că motorul va produce puterea necesară când este nevoie, deci încălzirea motorului este încă o parte crucială.

Odată ce motorul a pornit, lasă-l la relanti pe o durată de 45 de secunde - câteva minute şi evită să-l accelerezi pe durata încălzirii, deoarece este posibil ca uleiul să nu ajungă bine la toate piesele în mişcare. Timpul de încălzire al motorului variază în funcţie de mai mulţi factori, incluzând temperatura ambientală, capacitatea cilindrică şi cantitatea de ulei, ca să numim câteva. Foloseşte ceasul care indică temperatura pentru a-ţi face o părere dacă motorul este încălzit şi nu pleca până nu eşti sigur că motorul nu se va opri din cauză că nu este încălzit.

9. Nu uita să ridici cricul

Majoritatea motocicletelor moderne se vor opri automat dacă cricul este încă jos când motocicleta este băgată în viteză. Dacă motocicleta nu este echipată cu această opţiune, aminteşte-ţi să ridici cricul, lovindu-l cu călcâiul piciorului. Atenţie! Dacă cricul rămâne lăsat, poate produce accidente.

Cricurile centrale funcţionează puţin diferit şi va necesita ca motocicleta să fie împinsă în faţă în timp ce motociclistul este ridicat pe vârfuri, pentru a ridica cricul.

8.jpg

10. În sfârşit, plecarea!

Odată ce ai terminat paşii de la 1 la 9, toate sunt bune şi eşti gata să pleci!

Acum este timpul când vei fi nevoit să foloseşti acceleraţia, frânele, ambreiajul şi schimbătorul de viteze şi să realizezi o corelaţie între ele. Acţionează ambreiajul şi apasă schimbătorul în jos pentru prima treaptă, acum dă-i foarte încet drumul la ambreiaj şi vei simţi motocicleta cum începe să meargă în faţă. Puţină accelerare poate fi necesară pentru a preveni oprirea motocicletei. Odată ce motocicleta a luat puţină viteză, pune ambele picioare pe scăriţe cât mai repede posibil.

Odată ce te mişti, felicitări! Mergi pe o motocicletă în adevăratul sens al cuvântului! Acum ai grijă la virake, aici este punctul unde cei mai mulţi începători se “împiedică”. La fel ca o bicicletă, la viteze mai mari de 15 km/h, motocicleta este virată prin contravirare. Contravirarea presupune împingerea mânerului din partea în care vrei să virezi şi chiar dacă pare că nu are sens, chiar funcţionează. Dacă vrei să virezi la dreapta, va trebui să te înclini puţin pe partea dreaptă, în timp ce împingi mânerul drept în faţă; odată ce vei încerca, vei prinde ideea!

A învăţa să virezi reprezintă unul dintre acele lucruri care este mult mai greu de descris decât de făcut, deci ieşi afară, treci pe motocicletă şi bazează-te pe instincte, simte-ţi motocicleta şi nu o subestima!

Schimbatul vitezelor, descris la punctul 6, necesită antrenament. Frânarea şi accelerarea, descrise la punctul 4, necesită de asemenea ceva antrenament, dar regula generală este să-ţi manevrezi motocicleta fără bruscări. Astfel nu doar că vei fi un pilot mai sigur, te va ajuta să fii şi mai relaxat în timp ce mergi pe motocicletă.

Ţine minte că acestea sunt doar o parte din bazele motociclismului şi anume pornirea şi plecarea de pe loc. Mergi cât mai mult pe motocicletă pentru a căpăta experienţă, care este cea mai importantă, mai importantă decât orice tutorial.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Participa la conversatie

Poti raspunde acum si inregistra mai tarziu. Daca ai un cont, autentifica-te pentru a comenta folosind contul existent.
Nota: Comentariul necesita aprobarea moderatorului inainte sa devina vizibil.

Oaspete
Răspunde la topic...

×   Inserat ca 'rich text'.   Insereaza ca text simplu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Linkul a fost inserat automat sub formă de conținut.   Șterge formatarea și afișează ca link simplu

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent activi   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.
×
×
  • Creează O Nouă...