Mergi la conţinut
green.kecske

articole Accidentele - franare sau ocolire?

Recommended Posts

Ideea acestui articol este doar de a informa despre posibilităţi, neavând nicio intenţie de a încuraja sau recomanda vreuna dintre manevre.

1.jpg

Când motociclistul se confruntă cu un obstacol care apare brusc (o maşină care îi iese în cale, un animal care apare pe şosea etc.) trebuie să evalueze rapid situaţia şi să decidă cum să acţioneze. Principalele opţiuni pe care le are la dispoziţie sunt: să încerce să frâneze până la oprire sau să ocolească obstacolul.

O oprire de urgenţă poate să nu fie suficientă pentru a evita lovirea unui obstacol apărut în calea ta. Dacă o bucată de pământ sau o groapă apare brusc în calea ta, uneori singurul mod de evitare este de a face un viraj rapid. Secretul unui viraj rapid stă în înclinarea motociletei rapid în direcţia în care vrei să virezi.

Pentru a înclina motocileta, contra-virează (contra-virarea înseamnă să virezi într-o direcţie pentru a trimite motocicleta în direcţia opusă - vezi aici mai multe detalii). Dacă vrei să faci dreapta, împinge ghidonul cu mâna dreaptă. Asta va face roata din faţă să se mişte un pic către stânga. Rezultatul este o înclinare spre drepta. În timp ce motocicleta începe să se încline, poţi acum să întorci ghidonul în direcţia în care se înclină, pentru a evita o căzătură.

Eficienţa manevrei depinde de fizica mişcării. Bazându-ne pe date experimentale şi investigaţiile accidentelor, putem aproxima distanţa necesară pentru a frâna şi distanţa necesară pentru a ocoli obstacolul.

Cum distanţa de frânare creşte odată cu viteza, putem trage următoarele concluzii:

1. Dacă mergi cu o viteză de până la 80 km/h (plus sau minus 10km/h, depinzând de condiţiile de drum şi de experienţa motociclistului), cea mai bună opţiune este de a frâna.

2. Dacă mergi cu mai mult de 80 de km/h, distanţa de frânare creşte exponenţial, iar ocolirea obstacolului devine cea mai bună opţiune.

Având în vedere că ambele manevre se bazează pe legile fizicii, putem trage concluzia (în general) că la viteze mici, frânarea este o manevră mai bună pentru a evita un accident, în timp ce la viteze mai mari, ocolirea este cea mai bună soluţie.

Trecerea peste obstacole

2.jpg

Uneori nu ai încotro şi trebuie să treci peste un obiect pe care l-ai văzut prea târziu să mai poţi vira ori frâna. În această situaţie, regulile de bază care trebuie urmate sunt:
- Ţine mâinile relaxate, dar ferme pe ghidon.
- Menţine o trasă dreaptă.
- Ridică-te un pic în scăriţe.
- Lasă-ţi greutatea pe spate.
- Accelerează uşor când roata din faţă ajunge la obiect.
- Încetineşte şi lasă-te în faţă când trecei peste obiect.
- Revino la poziţia şi viteza normală.

Opririle bruşt

Dacă trebuie să te opreşti brusc:

- Ţine motocicleta verticală şi în linie dreaptă, cu ghidonul drept.
- Foloseşte fiecare frână cât de tare poţi, dar fără a bloca vreo roată.
- Dacă roata se blochează şi derapează, poate aluneca într-o parte, făcând motocicleta greu de controlat.
- Dacă trebuie să frânezi cu roata din faţă rotită, fă-o gradual. Accentuează mai mult pe frâna spate.

Trebuie să exersezi pentru a şti cât de tare poţi frâna fără să blochezi roata şi să derapezi. În situaţii de urgenţă, foloseşte ambele frâne la maxim. Chiar dacă roţile se blochează, poate nu ai altă opţiune. Aminiteşte-ţi, dacă iei picioarele de pe scăriţe, numai frâna faţă rămâne activă.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×