Mergi la conţinut
green.kecske

articole Cat costa fericirea?

Recommended Posts

Probabil că nu va-ţi fi aşteptaţi la un asemenea titlu pe un forum moto. Şi nu, la momentul scrierii articolului, nu sunt în nicio “€œcălătorie” cu tentă verzuie. Ce m-a făcut să deschid acest subiect a fost o sinteză de studiu citită de curând.

maxresdefault.jpg

Suntem la fel de materialişti ca oricare alţii 

În motociclism, ca şi în multe alte hobby-uri şi activităţi de agrement, avem de-a face cu consumatorismul. Pe piaţă există un număr foarte mare de branduri de motociclete, echipamente şi accesorii. Motocicleta în sine este, evident, investiţia de început, apoi urmează echipamentul, după care piesele, consumabilele şi, nu în ultimul rând, benzina.

Primele două sunt subiectele principale, din punct de vedere comercial. Orice magazin moto, fizic sau online, prezintă o sumedenie de produse, variate în fel şi chip. Blogurile şi (mai rar) emisiunile moto, fac review-uri la cele mai noi modele de motociclete, subliniind ce îmbunătăţiri tehnologice aduc de la an la an.

Diversitatea este un lucru bun, pentru că ai de unde să alegi. Însă, sunt de părere că, în timp ce ne adâncim în detalii tehnice, branduri de renume, cifre, grafice, review-uri şi diverse lucruri afişate ca o îmbunătăţire pentru viaţă noastră de mototirst, ne îndepărtăm de scopul pentru care s-a născut iniţial motociclismul: plăcerea de a fi liber în mişcare.

De la coffee adventurers, la motocicliştii puşi pe treabă

Există oameni care preferă să cheltuie bani pe lăzi şi genţi de la Touratech pentru sclipitorul lor motor ultimă ediţie, doar ca să dea o tură pe Cheia. Sunt însă destui oameni care îşi leagă rucsacii cu corzi de japoneza lor de 1500 de pesos, pentru a da roată ţării. Unii îşi cumpără combinenozul impecabil de la Dainese, doar pentru a ieşi la o cafea pe Centrul Vechi cu noul lor Ducati Panigale, în timp ce alţii cumpără geci şi cizme de la SH pentru a şmirghelui genunchiul spre Poiana Braşov pe un Suzuki SRAD din ‘€˜97.

Aşa că, pentru a pune mai bine în lumina aceste divergenţe, haideţi să luăm în câte o mână, următoarele două concepte: într-una bunuri fizice şi în cealaltă experienţe.

Este absolut normal şi recomandat să acorzi atenţie echipamentului şi accesoriilor tale. Casca, geaca, mănuşile, îmbrăcămintea şi restul îţi asigură protecţie în caz de evenimente nedorite şi te feresc de elementele naturii, indiferent că vorbim de un regim sport, touring, enduro sau oriunde între acestea. Însă, odată cu trecerea unui anumit barem de preţ, costul produselor se justifică prin comfort, gust şi (sau) estetică, alături de alte dotări care tind să-ţi facă viaţă mai mult complicată, decât uşoară.

Pasiunea poate fi contra-intuitivă

Ca oameni avem tendinţa de a investi banii într-un bun pe care să-l avem lângă noi pentru o perioadă relativ îndelungată de timp. O motocicletă nouă, dotată cu ultimele tehnlogii, o cască cu intercom, bluetooth şi (mai nou) display electronic pe vizieră, cizme “race-replica” după cele ale lui Rossi şi lista poate continua la nesfârşit. Însă entuziasmul este doar temporar. Motocicleta, oricât de inovatoare o fi ea, tot o să-ţi facă nişte probleme la un moment dat, casca aceea “€œsmart” o să-ţi distragă atenţia şi o să trebuiască să o pui la reîncărcat ca pe un telefon, iar cizmele racing vor fi folosite destul de rar, deoarece nu sunt tocmai comfortabile şi practice.

În schimb, experienţele au puterea de a face abstracţie de multe din caracteristicile superficiale ale bunurilor. Când ai parte de un drum frumos pe o zi însorită sau de un concediu planificat cu plăcere, înţesat de obiective, locuri şi amintiri, nu va mai conta ce marcă e motocicleta ta sau de la ce brand ţi-ai cumpărat echipamentul. Experienţele se integrează în personalitatea ta şi te schimbă. Momentele care devin o parte din tine vor fi reamintite atunci când vei sta la poveşti şi bere cu tovarăşii tăi de drum sau când le vei relata altora păţaniile trăite.

Bunurile sunt definite de o înşiruire de trăsături: performanţă, capacitate cilindrică, putere, complexitatea sistemului de injecţie, gore-tex, Touratech, acoperirea sateliţilor de navigaţie şi aşa mai departe. Astfel, oamenilor le este mai uşor să-şi compare bunurile deţinute, cu ale altora, în scopul dobândirii satisfacţiei personale, cu aluzia de bunăstare superioară.

În traducere, ne place să ne lăudăm cu lucrurile noastre noi, doar pentru că sunt sclipitoare şi scumpe, nu neapărat pentru că ne fac mai fericiţi.

Însă experienţele lasă cu mult în urmă acest prag al superficialităţii. Cineva care a făcut înconjurul ţării pe un *scrie aici un model ieftin* se va simţi cel puţin la fel de bine ca cineva care l-a făcut pe un *scrie aici un model scump*, atâta timp cât pune în faţă trăirea aventurii în sine. Că ne cazăm la hotel, pensiune sau cort, rămâne o preferinţa personală, cu minusurile şi plusurile asociate.

Persoana aventuroasă va prefera un loc de camping pe marginea lacului, sub un cer înstelat, cu o conservă de fasole şi jumări pentru cină. Persoana mai comodă, probabil îşi va face drum spre cel mai apropiat punct de cazare cu WiFi, cablu TV şi unităţi sanitare impecabile.

Ştim să ne bucurăm de viaţă

Îmi face plăcere să văd destui motociclişti care, după ce şi-au asigurat o infrastructură de bun simţ, preferă să îşi investească banii în trăiri. Este corect că de cele mai multe ori aspectul financiar ne limitează alegerile. Nu toată lumea îşi permite un motoraş nou nouţ cules din catalogul “€œCe a mai apărut pe piaţă în 2015”. Dar, în respectul vorbei “€œtot răul spre bine”, ajungem astfel să numărăm cu mai multă atenţie kilometrii aşternuţi cu drag, decât anii motocicletei sau numărul opţiunilor lipsă.

Sursa articolului aici.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×