Mergi la conţinut
green.kecske

articole Sfaturi pentru motociclisti de la Politia Rutiera

Recommended Posts

Primăvara scoate din garaje motocicletele şi, cum vehiculele pe două roţi oferă o mobilitate crescută, mai ales în traficul urban aglomerat, acestea au din ce în ce mai mulţi adepţi. Prin urmare, "călăreţii”, politiştii pe motociclete, au câteva recomandări pentru motocicliştii care au hibernat pe perioada iernii.

moto-750x400.jpg

1.Evitaţi accelerările excesive şi nu conduceţi cu viteză mai mare decât limita legală.
2. Folosiţi ziua, permanent, luminile de întâlnire şi evitaţi deplasarea între benzile de circulaţie.
3. Purtaţi, atât voi, cât şi pasagerii care vă însoţesc, căşti de protecţie omologate.
4. Nu conduceţi în timp ce vă aflaţi sub influenţa băuturilor alcoolice.
5. Nu faceţi slalom printre autovehiculele în mişcare.
6. Asiguraţi-vă ca dispuneţi de spaţiu de frânare suficient.
7. Păstraţi permanent contactul ambelor roţi cu suprafaţa carosabilului.

Sunt nişte reguli atât de clişeice şi banale, că s-ar putea să te bufnească râsul. Dar, totodată, sunt atâţia printre noi care nu respectă nici măcat jumătate dintre ele...

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Cu voia moderatorilor si cu scuze fata de cei care nu vor aprecia
comentariul, voi incerca sa detaliez putin si sa explic aceste
reguli simple, cel putin prin "viziunea" mea.
Sa incepem cu faptul ca traim intr-un mediu foarte aglomerat si
foarte stresant, intr-o societate cu membri foarte stresati si
grabiti si, desigur si noi ne asemanam cu ei.
In aceste conditii, am ales (motociclisti fiind), cel mai rapid
mijloc de deplasare de pe "drumurile deschise circulatiei publice"
si nu numai. Ce rost are in acest caz sa ne mai grabim???
Cu cat puterea pe care o detii este mai mare, cu atat e necesara mai
multa rabdare pentru a o observa, controla si a te bucura de ea cat
mai intens dar totusi, in siguranta si in limitele bunului simt.
Ca dealtfel in tot ce ne inconjoara, singurul lucru daunator e
EXCESUL. Acesta face cam intotdeauna diferenta dintre a ne bucura de viata si a ne pune in pericol pe noi si adesea si pe cei din
jurul nostru, motiv pentru care a fost necesara stabilirea unor
reguli si legi. Nu pentru ingradirea libertatii ci pentru limitarea
excesului. Nu pentru incepatori, nici pentru cei cu experienta ci
pentru TOTI. Respectarea acestor reguli si legi e necesara mereu si,
chiar daca foarte des iesim in afara lor, important e sa ne aflam
macar in apropierea limitelor acestora, sa constientizam cand am
gresit, sau, sa folosim macar reperele date de aceste reguli pentru
a ne expune cat mai putin.
Stim din experienta ca NU LEGEA ci bunavointa si indulgenta
agentilor din cadrul politiei rutiere, sunt ceva mai mari fata de
motociclisti. Acest lucru insa, ar trebui sa ne dea doar o
satisfactie in plus si un alt motiv de calm si rabdare. In schimb,
multi dintre noi vad in aceasta o cale de a se indeparta si mai mult
de limitele regulilor.
1. Evitati accelerarile excesive.
Esti primul la semafor, in fata ai juma' de kilometru de strada
libera, s-a facut verde... Daca ai fi in lanturi, le-ai rupe si, tot
ai forja putin motorul pentru a te bucura de puterea lui. HEI! NU
acesta este excesul. Nu spune nimeni ca de la 0 la 50 km/h trebuie
sa ajungi in minim 10 secunde. Exces e cand faci acelasi lucru si
situatia sau locul nu permite. Cand carosabilul e umed sau murdar
sau esti intr-un viraj, cu alti zece participanti la trafic in jurul
tau si, tu vrei sa arati totusi "cine e mai tare" riscand sa
derapezi si sa atingi pe cineva sau, altele mult mai grave.
...si nu conduceti cu viteza mai mare decat limita legala.
Nu stiu cati conducatori auto sau motociclisti au fost sanctionati
ca au depasit limita de viteza cu cativa kilometri/h sau chiar mai
mult, pe un drum foarte liber, cu 2-3 benzi pe sens si cu
vizibilitate la multe sute de metri. In schimb, chiar daca "nu ne-a
vazut nimeni", ar trebui sa ne sanctionam singuri daca gasim o duba
parcata langa trecerea de pietoni, (ok, neregulamentar, nu asta
conteaza) si trecem pe langa ea cu 30 km/h, pentru ca atat permite
legea. "Adaptarea vitezei la conditiile de trafic" si "conduita
preventiva"includ foarte multe amanunte, chiar daca mici, foarte
importante, la care toti ar trebui sa fim foarte atenti, si mai ales
cei cu experienta. Adesea, un incepator e mai atent, fiind constient
ca nu are cunostintele bine fixate in memorie, ca nu are instinctele
si capacitatea de reactie suficient de bine dezvoltate. La polul
opus, stim ca tot adesea, viteza creste odata cu experienta si,
desigur, mai creste si increderea in sine si altele. Sigur,
capacitatile si instinctul se dezvolta, cunostintele s-au fixat
foarte bine, totul e deja rutina. Atentie mare! Uneori rutina ne
face sa uitam mici amanunte esentiale iar experienta ne poate face
sa trecem foarte mult peste limitele sigurantei. Astfel pentru
incepatori, sezonul al doilea poate fi mai periculos decat primul.
2.Folositi ziua, permanent, luminile de intalnire...
Intr-adevar, lumina farului te face mai vizibil. In plus, mai ales
ca legislatia cere asta, nefolosirea ei poate incuraja diverse
manevre ale unor "binevoitori" sub pretextul: "nu l-am vazut. Daca
nu mergea regulamentar..."
Intotdeauna e mai important a se evita posibilele incidente, decat
"cine are dreptate". Treci printr-o intersectie. Desigur, ai
prioritate. Verifica totusi daca poti sa te bucuri de ea. E mai
important sa opresti si sa lasi pe altul sa teraca
(OK,NEREGULAMENTAR) decat sa spui:"e vina lui ca ne-am lovit, eu
aveam prioritate". Inclusiv viata ta poate depinde de asta si, e un
lucru valabil pentru TOTI PARTICIPANTII LA TRAFIC, dealtfel ca toate
aceste reguli "banale":).
...si evitati deplasarea intre benzile de circulatie.
Legea permite trecerea LA SEMAFOR printre benzile de circulatie, CU
VITEZA REDUSA. Atentie mare cat de "redusa" este viteza! Personal mi
s-a intamplat de mai multe ori sa mi se deschida usa in fata. Cred
ultima sau penultima data, foarte aproape. Cam la limita. Acest
incident, nu mi-a spus ca "soferul nu a fost atent" ci, ca am "prea
multa experienta" si ca VITEZA MEA ERA PREA MARE. Stim ca se poate
intampla acest lucru. Daca nu il putem evita, probabil e in primul
rand vina noastra.
Inca ceva in plus, ramai calm totusi, chiar daca nu ai loc sa treci
printre masini. Nu deveni agrsiv, nu bate la geamul masinii sa-i
explici soferului cum ar trebui sa se poarte. Daca ai voie sa treci
printre masinile oprite si, daca prin bunavointa lor majoritatea
soferilor iti fac loc, sa citam un mare filozof in viata "nu confunda dreptul cu darul!". Nimeni nu e obligat sa-ti faca loc sa
treci. Ok, intalnim si elemente mai negative, asezate poate intre
benzi. Suntem motoristi deci, la cat de rapizi suntem, putem avea
suficienta rabdare cu toti.
Legea permite "trecerea cu viteza redusa printre masinile oprite la
semafor". E clar si, e doar atat. Nu permite deplasarea intre
autovehiculele in mers. E un pericol foarte mare care creste desigur
odata cu viteza de deplasare, sa circuli sau sa treci printre doua
masini in mers.
3. Casti omologate.....
Desigur, obligatoriu. Desi sant foarte noncomformist, spun totusi
"desigur, necesar".
Hei motoristilor pletosi! (sa nu va simtiti cumva lezati si eu sunt
tot pletos:))Ce poate fi mai placut decat sa mergi pe motor si sa-ti
bata vantul in plete? Ce poate fi mai NEplacut dupa asta decat sa
stai o ora sa-ti descurci parul? La zece astfel de experiente ai
pierdut jumate din podoaba capilara. E doar un amanunt. Cei ce
poarta casti fara viziera, pot explica mai bine ce inseamna o
insecta mai mare in fata, nu neaparat in ochi. Atentie si la
etanseitatea marginii superioare a vizierei. Daca ploua, nu veti
putea sterge apa de pe interiorul vizierei. Restul despre casca, le
stiti sau le puteti gasi foarte usor.
4.Ooooo... daa... alcool... da va rog.
Desi tuturor ne place cate un paharel, (sau, mai adu frate, pai
cefacem?...), e timp pentru toate. Le putem face separat, nu trebuie
sa le combinam.
In primul rand, alcoolul te face mai "curajos". Si ca orice alt
lucru, curajul excesiv e foarte periculos. Te apropie prea mult de
limitele sigurantei sau, mai mult, te ajuta sa le depasesti.
"Perioada de dupa" e mai lunga decat credem si, la fel de
periculoasa. Dupa o seara de betie, cateva ore de somn nu rezolva
problema, corpul inca mai are o cantitate destul de mare de alcool
de eliminat.
Pe aceeasi treapta cu alcoolul se situeaza si oboseala, chiar daca e
mai greu de verificat din exterior.
5. Nu faceti slalom printre vehiculele in miscare.
Fiecare manevra necesita un timp de pregatire. In acest timp, ne
asiguram ca putem efectua manevra dar, si ca asazisii participanti
pasivi (cei depasiti) au observat ce vrem sa facem si ne permit
acest lucru. Nu conteaza daca avem dreptul sa facem o depasire, daca
situatia sau, cel ce urmeaza a fi depasit nu ne permite acest lucru,
e de preferat sa asteptam. Ne poate costa mai putin decat fortarea
momentului.
6. Asigurati-va spatiul de franare...
Regula celor doua secunde nu a fost "inventata" degeaba. Uni dintre
noi nu realizam ca avem nevoie si de timp de reactie sau, poate, o
clipa, privim oglinda retrovizoare (recomand ca aceste clipe -cu
oglinda- sa fie cat mai dese)si chiar atunci se intampla ca cel din
fata sa franeze. Chiar si fara motiv, nu conteaza. Asigura-ti timp
sa-ti termini si cafeaua pana sa franezi... Poate cineva va profita
de spatiul care il ai tu in fata. Hey! Cat de greu iti e sa-l
depasesti putin "mai incolo" sau la primul semafor? In plus, avem
atatea gropi pe drumuri. O distanta prea mica fata de vehiculul din
fata nu permite evitarea obstacolelor si, de aici, stres si
nemultumiri suplimentare... Sigur, cei de la drumuri sunt vinovati
dar, stiind ca avem obstacole, e si datoria noastra sa "putem" sa le
evitam.
Recomand aceeasi atentie si fata de un vehicul din spate care nu
pastreaza o distanta corespunzatoare. Mai bine ii faceti loc sa
depasasca si incetiniti.
Desi poate nu e chiar mare riscul sa se intample, v-ar putea
accidenta mai grav decat va imaginati. In plus, la o coliziune din
fata, vezi ce se intampla si uneori mai poti face ceva. Cu totul
altfel stau lucrurile "din spate".
&7. Ambele roti pe sol...
Avem multe locuri unde ne putem "juca" oricat vrem cu motorul. Mai bine
sa NU o facem in trafic si, daca totusi se intampla, macar
asigurati-va ca aveti la dispozitie un spatiu mult mai mare decat
considerati ca e necesar.

Desigur, tinand cont de cat am scris si cum, puteti crede ca sant
foarte conformist, plictisitor, pesimist,etc. Nu ma diferentiez
poate cu nimic de alti motoristi sau de alti participanti la trafic.
Si eu am facut si, sigur voi mai face greseli sau excese din cele
discutate mai sus totusi, sa incercam macar sa constientizam ceeace
facem. O gresala poate fi intamplatoare dar, sa invatam din ea si,
macar sa incercam sa nu o mai repetam. Un exces, merge o data, poate
si a doua si a zecea oara dar, cu cat e repetat mai des cu atat mai
mult va deveni obisnuinta si-i vom acorda tot mai putina atentie
deci, cu cat ne vom lovi mai tarziu din cauza acestuia cu atat mai
grav ne putem lovi.
In privinta pesimismului sau altor asemenea "chestii", cred ca ma
aflu intre foarte putinii care NU considera motocicleta ca fiind
ceva periculos. Dimpotriva, e o minune a lumii moderne si e foarte
sigura dar, ce putem face noi cu ea, poate deveni periculos. Deci,
sa ne bucuram de siguranta care ne-o ofera (cu rabdare si prudenta)
si de momentele deosebite, pana la adanci batraneti.

P.S.

De ce pun atat accent pe calm si rabdare?

Uneori, m-am urcat si eu nervos si grabit pe motor. Consecintele? Toata strada aglomerata, toata lumea mergea urat in jurul meu, etc. La polul opus, las totul la o parte, griji, stres, ma urc pe motor si, parca toata strada e a mea. Toata lumea imi face loc, toti sunt binevoitori si circula perfect, pot anticipa din timp eventualele probleme si, daca totusi raman blocat cateva secunde in trafic, acesta e doar un moment in care ma pot bucura de ce este in jurul meu, in care pot admira peisajul.

Toate cele scrise mai sus, desigur, nu sunt litera de lege. E doar experienta mea, felul cum incerc sa vad lucrurile si sper ca vor fi de volos macar unora.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

  Nu cred ca ai nevoie de vreo confirmare însă pt alții care citesc comentariile tale țin sa confirm și sa susțin același gen preventiv de conducere moto. Se numește Bun simt! Și dacă auzim de atatea accidente moto mai ales de la cei care nu s au  suit nici pe o bicicleta toată viața lor vin și eu cu întrebarea. .. Din toate aceste accidente câte s au soldat chiar în urmare abordări unui stil de condus neofensiv ,preventiv și de bun simt? Am curaj sa pariez ca foarte foarte puține. ..Susțin motociclismului, stilul de viață, oricând "îmi dau viața pt un motorist, însă am curaj sa mă dezic de oricine crede cu ego și mândrie ca el nu este supus acestor reguli de bun simt pt ca el e "master" și se joaca prin trafic dansând pe toată strada...ca el poate! Chiar din contra...am cunoscut motoristi de o viață poate cum e și al bătrân al meu și cu cât sunt mai "virusati" de microbul ăsta cu atat sunt mai "domni" în trafic,mai relaxați și mai cu bun simt. Și acolo unde e loc...pe traseu,pe circuit sau pe munte sau unde regulile permit crede mă ca nu poți tine după ei , și nu ca viteza neapărat la liniuta" gen cât psihic nu te tine sa mergi după ei ore întregi în ritmul lor. Ăsta a fost așa ca un puseu, ca și eu is satul de "moto riști " închipuiți,  din aia care văd numai prin filme stilul de viață și cred ca dacă își iau un costum și un motor...gata ..suntem cu toții motocicliști. Și ar fi multe de zis pe subiect dar nah..ee off topic!  :) 

20160422_140457.jpg

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×