Mergi la conţinut
green.kecske

articole Ultimele motoare cu atas salvate din tara

Recommended Posts

Nelu Bîrîiac erste un bărbat din Ipoteşti pasionat de maşini şi motociclete retro, care a reuşit să restaureze şi să aducă în stare de funcţionare mai multe motorete care au cel puţin vârsta de 20-30 de ani.

motorcycle-travel.jpg

Printre aceste motoare se numără şi trei motociclete cu ataş, care, practic, au dispărut de pe şoselele din România de ani buni de zile. Vorbim aici despre cele fabricate înainte de anul 1990. Nelu Bîrîiac a reuşit să salveze motocicletele din curţile unor vârstnici ori de la urmaşii acestora şi le-a adus în stare de funcţionare.

Nelu Bîrîiac şi membrii familiei sale fac acum senzaţie pe străzi atunci când se plimbă cu motocicleta cu ataş, iar pasiunea bărbatului continuă: alte motociclete salvate aşteaptă să fie refăcute bucată cu bucată în atelierul bărbatului din Ipoteşti.

A găsit şi restaurat o motocicletă identică cu cea a tatălui său, fabricată în 1961

Bărbatul a povestit că pasiunea sa pentru motociclete, pentru cele cu ataş în special, a început încă din copilărie. Tatăl său a avut o motocicletă cu ataş cu care îl plimba şi pe el, iar bărbatul şi-a pus în gând, peste ani, să aibă una la fel, acelaşi model. Şi a reuşit.

424783maxim.jpg

“Eram copil şi eram fascinat de motocicleta tatălui, îmi plăcea mirosul de fum care ieşea când pleca dimineaţa cu ea. Am găsit o motocicletă la fel, undeva la Baia Mare. Era foarte distrusă, nu pornea, era practic o ruină. Am desfăcut-o complet, a trecut printr-un proces de sablare, am revopsit-o, i-am reparat şi segmentat motorul”, a relatat bărbatul.

Este vorba de o motocicletă rusească model IJ Jupiter, cu motor în doi cilindri, de 350 de cmc, fabricată tocmai în 1961. Motocicleta este fabricată în anul în care Nelu Bîrîiac s-a născut şi este cea mai valoroasă din colecţia sa.

Motocicleta cu ataş "regină" a colecţionarului, comparată cu Mercedesul

Fiind pasionat înrăit, bărbatul nu s-a oprit aici. Într-o plimbare pe la Siret cu motocicleta cu ataş a mai găsit şi cumpărat una, de la un localnic. O motocicletă cu ataş model IJ 3, fabricată în 1990.

424785maxim.jpg

De la urmaşii unui bătrân din Prelipca - Salcea bărbatul a cumpărat şi o motocicletă Dnepr MT 11, cu două carburatoare şi motor în patru timpi, de 600 de cmc. O bijuterie pe trei roţi, spune mândru pasionatul.

"Este, pot să spun fără să exagerez, ca Mercedesul printre maşini, foarte silenţioasă la mers, foarte uşor de pornit, uşor de condus şi foarte stabilă în viraje”, a povestit bărbatul.

Pentru a ne convinge bărbatul ne-a arătat şi cum merge motocicleta şi cât de confortabil este ataşul. Aerul retro al motocicletei cu ataş este completat de căştile la fel de vechi pe care bărbatul le foloseşte pentru deplasarea pe aceste vehicule.

424787maxim.jpg

Motocicletele cu ataş au ajuns la fier vechi ori sunt distruse

Bărbatul mai are în colecţie încă patru motociclete şi motorete, şi ele în stare bună, care mai necesită pe alocuri unele reparaţii.

“Le-am achiziţionat din auzite, m-am interesat pe unde ar mai fi, pe la oameni în vârstă, nu a fost uşor să le găsesc. Majoritatea au ajuns la fier vechi, iar cele care au mai rămas pe la bătrâni sunt distruse, făcute bucăţi, s-au pierdut”, a declarat pasionatul. 

Acesta a precizat că mai ştie în judeţul Suceava un singur vârstnic, din Solca, care ar mai conduce motocicletă cu ataş.

Avantajele motocicletei cu ataş

Bărbatul ne-a vorbit despre farmecul motocicletei cu ataş. Dacă pe vremuri a fost concepută în special pentru a putea transporta o persoană în plus, acum este o raritate după care toată lumea întoarce capul. Vehiculul are însă şi avantaje de confort şi siguranţă.

424791maxim.jpg

“Este mult mai stabilă motocicleta pe trei roţi decât cea pe două roţi. Pentru cel care circulă în ataş este foarte spaţios, confortabil şi plăcut la mers”, a povestit Nelu Bîrîiac.

Ipoteşteanul este ajutat în repararea şi restaurarea motocicletelor de ginerele său, Sergiu Barbă. Şi acesta este încântat de plimbările cu motocicleta cu ataş.

“Sunt nişte motociclete unicat, greu de găsit în România, ne bucurăm că le avem şi sperăm să le putem recondiţiona şi păstra pe toate”, a spus Nelu.

La nuntă cu motocicleta cu ataş

Nelu Bîrîiac a avut mai multe solicitări pe care le-a onorat pentru a conduce cupluri în ziua nunţii cu motocicleta cu ataş. O experienţă inedită, care rămâne peste ani o amintire deosebită pentru tineri.

Bărbatul are pentru cei care vor ceva inedit la petrecerea lor de nuntă un automobil Volvo 544, fabricat la începutul anilor 1960, dar şi motocicletele cu ataş, pe care le poate pregăti pentru astfel de evenimente speciale. 

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×