Mergi la conţinut
green.kecske

articole EsCargo - motocicleta dubita

Recommended Posts

Un concept moto-cargo (electric), care ar putea fi traducerea în lumea moto a expresiei “a pune căruţa înaintea cailor” şi nu as putea afirma că am rămas muţi de uimire, ci mai repede am încercat să ne dăm seama la ce ne-ar putea folosi.

1.jpg

EsCargo reprezintă o motocicletă electrică de transport, care are un sistem de suspensii faţă şi direcţie absolut unice, cu dublă articulaţie, astfel încât între tine, care stai pe şa şi roata din faţă, există spaţiul de transport de o lungime de un metru şi ceva, inventată de un anume Oscar Fehlberg din Melbourne, Australia. Întreaga construcţie şi funcţionare reuşeşte să-ţi cam tulbure creierul de motociclist.

2.jpg

Gândirea lui Oscar se pare că funcţionează în parametri normali, până la un punct. Astfel, pornind de la supra-aglomerare în metropole (şi cu siguranţă, cu timpul vom schimba “supra” cu “mega” sau “terra”) şi cu tendinţa tot mai răspândită de a cumpăra lucruri on-line, există o cerere în creştere pentru sisteme rapide şi eficiente de livrare.

Da, există în proiect livrarea cu drone, dar rămânând cu picioarele pe pamant, serviciul de curierat clasic (mai mult sau mai puţin, după cum vedem) rămâne baza în viitorul apropiat şi mediu. Iar dacă în ecuaţie aducem utilizarea vehiculelor electrice cu emisii zero, am trăit fericiţi şi sănătoşi până la adânci bătrâneţi, mai ales ecologiştii dintre noi.

De aici, începem să ne despărţim de Oscar. E un tip simpatic, absolvent de design industrial şi a fost inspirat de bicicletele-cargo olandeze, Bullitt, The Cetma sau Urban Arrow. Conceptul acestora e simplu, se adaugă un spaţiu de transport între şa şi roata din faţă, principiul biciclitului este acelaşi, iar roata din faţă răspunde la comenzile ghidonului prin intermediul unor tije prinse între ghidon şi roata din faţă, în lateralele sau sub bena de transport.

Faţă de bicicletele olandeze, EsCargo se laudă ca poate transporta sarcini de până la 150 kg sau 175 litri, mai mult decât dublul sarcinii bicicletelor, ceea ce îi poate creşte eficacitatea şi rentabilitatea.

3.jpg

4.jpg

5.jpg

O altă diferenţă e dată de faptul că nu pedalezi, ci aştepţi să te propulseze motorul electric de 5 kW în croazieră, însă poate merge şi până la 15 kW, dacă e nevoie urgentă.

Însă cel mai trăznit lucru, nimic de zis, inventiv, dar tare trăznit, e faptul că roata din faţă, aia de hăt-departe, la peste un metru de tine este acţionată printr-un sistem de frânghii şi roţi de transmise Dyneema, împrumutat de la vela. Da, am scris corect, vela unei bărci. Deci puntea faţă se direcţionează cu ajutorul frânghiilor şi prin acţionarea unui sistem de cabluri legat de osia care este ţinută între cele două braţe articulate. Probabil că se limpezesc lucrurile în imaginile urmatoare:

6.jpg

7.jpg

Oscar Fehlberg spune că sistemul de direcţie nu are încă un nume, deşi l-a tentat să «îl denumească dublu-fuzetă (din cauza celor două puncte de pivotare de pe fiecare braţ) sau după sisteme similare găsite la alte modele existente. În orice caz, el ne asigură că aceste corzi Dyneema, folosite în navigaţia maritimă, sunt proiectate să reziste la condiţii extreme, fiind mai puternice chiar decât un cablu de oţel şi nu se întind în timp, ca acesta.

8.jpg

Interesant e şi faptul că acomodarea cu conducerea ciudăţeniei nu e aşa uşoară, cei care l-au testat au susţinut că în primele cinci minute au vâslit literalmente cu picioarele pe jos, tot ceea ce au încercat să facă a fost greşit şi EsCargo-ul o vira în toate direcţiile, mai puţin în cea dorită, în timp ce front-end-ul căpătase voinţă proprie şi asculta numai de ea.

Problema era dată de faptul că respectivii au încercat să vireze în modul clasic: întorci de ghidon spre dreapta, în dreapta ţi-e drumul, întorci în stânga, ai luat-o spre stânga. În realitate, e vorba de leaning, adică ideea de înclinare, pe care am văzut-o la unele scutere sau la unele motociclete cu trei roţi (Piaggio MP3, Yamaha Tricity, Peugeot Metropolis sau viitorul Yamaha MWT-09 etc.). Îţi apleci corpul în direcţia respectivă şi tragi simultan de ghidon.

10.jpg

Problema e că parcă-i şi văd pe angajatorii de la compania de curierat: “Sunteţi angajat, dar începeţi de săptămâna viitoare, trebuie să învăţaţi să mergeţi pe motocicleta-cargo, până atunci, eventual, fără să o stricaţi. / Păi ştiu să merg pe motocicletă, încep de mâine? / Nu, nu ştiţi, jur că nu ştiţi.” În fine, serios vorbind, se pare că poţi să începi să te acomodezi în 10-20 de minute.

De ce am vrea să conducem aşa ceva? Întrebarea poate primi mai multe răspunsuri. Cu scaunul şi direcţia situate în spate, iar cu roata faţă mult mai in faţă, se pare că fac ca sarcinile aşezate pe faţă, între osii, să echilibreze în mod optim înteg vehiculul, spune Oscar.

E foarte bine să ai mărfurile cât mai jos posibil şi pe faţă, e o treabă de fizică şi de logică, căci e mai greu să te răstorni sau să-ţi pierzi echilibrul şi stabilitatea. Bateriile sunt încă aşezate în punctul cel mai de jos.

Apoi, un alt argument este că ai marfurile în faţa ta şi ştii că sunt intacte. Sincer, pe mine mă amuză acest argument, căci fără să am vreo tangenţă cu vreo firmă de curierat, mai mult decât calitatea de client, ştiu că 90% ţine de împachetare. Un produs împachetat corect şi cu grijă, poate să-ţi fie şi lansat din avion, fără paraşută, ca să ajungă intact la tine. Deci, faptul că ai marfa în faţă, cred că doar te poate enerva să vezi cum se zdruncină în benă, în timp ce treci prin gropile asfaltului. Serios: şi dacă ţii marfa la spate şi te zdruncini, parcă nu eşti atât de deprimat, când nu eşti furios.

11.jpg

Dupa ce a pus la punct prototipul, Fehlberg se află în căutarea unor investitori cu care să dezvolte împreună conceptul, să îl lanseze în fabricaţie şi să duca astfel EsCargo la nivelul dorit: funcţional 100%. Îi urez succes din tot sufletul şi poate n-o să treacă multă vreme până să-l vedem pe piaţă.

12.jpg

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×