Mergi la conţinut
  • 0

Pierderea controlului.


Andrei Silvasanu

Întrebare

Sigur vi s-a intimplat si voua ca din anumite motive motoreta sa inceapa sa danseze de nebuna din toate incheieturile aidoma unui cal salbatic la rodeo.Mie mi s-a intimplat de doua ori.Prima oara pe un drum de tara cind am vrut sa ies de pe un sleau (sant facut de roti) si cu toate ca era uscat pamantul,aveam insa ceva viteza si din senin a inceput sa topaie de parca dadusera toti dracii in ea! Am ajuns pe aratura si ca prin minune nu am cazut.Nu stiu cum am reusit sa o opresc...A doua oara coboram pe un drum accidentat si ma tot uitam in spate dupa un prieten care nu-l mai vedeam si eram ingrijorat.Secunda aceea de neatentie a fost de ajuns ca sa lovesc cu roata un dambulet si iar a inceput circul!

De data asta am sarit si i-am dat drumul sa se duca linistita unde vrea...

Din pataniile astea doua am tras o concluzie : daca incepe sa faca asa 90% sanse sa cazi! Daca ai peste 60 km/h pa.

Acum am doua intrebari: 1.Cum se numeste fenomenul?

2.Ce poti face sa o redresezi?

Multumesc !

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 52
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0

la motoarele gen jawa acest simptom mai poate aparea si din diferenta dintre amortizoarele fata(arc rupt, reglare diferita, lungime diferita) acest fapt se simte in viraje, la frinari violente pe fata, centru de greutate mutat spre spate alte cauze au fost expuse foarte bine de fratii nostri motociclisti dar lista e departe de a se fi incheiat deja. De fapt chiar constructorii avertizeaza posibilitatea intrarii in voblaj a motocicletelor in anumite conditii.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Citez:

VOBLAJUL

Cand rulati la viteze mari, dintr-o data roata din fata poate sa inceapa sa vobleze sau sa tremure dintr-o parte in alta. Singurul lucru care-l puteti face este sa faceti fata situatiei.

• Nu franati.

• Tineti ghidonul ferm, dar nu incercati sa opriti tremuratul.

• Inchideti acceleratia gradual si iesiti de pe carosabil cat de repede puteti.

• Daca incercati sa accelerati in voblaj, doar veti inrautati situatia.

• Cauzele tipice pentru voblaj sunt: presiunea inegala in roti, roti nealiniate sau inclinate, spite slabite, parbriz montat prost, distributie proasta, viteza prea mare pentru designul motocicletei.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Sunt foarte interesante opiniile voastre in legatura cu acest fenomen!!! Mi s-a intamplat si mie dar din fericire pentru mine a fost de scurta durata asta din cauza unei denivelari pe un pod eu avand acceleratia deschisa la maxim mi s-a ridicat roata de pe fata de la sol si cand a aterizat a inceput sa imi danseze dar repet pentru putin timp !!! Acuma din postul lui Sorin11 eu nu am inteles un lucru in timpul voblajului cum iesi tu de pe carosabil in conditii de siguranta???? Bafta si la cat mai putine fenomene de genu asta!!!

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

fenomenu se cheama "mers pe un drum prost" remediu " mergi pe drumuri asfaltate" :D asta pt cel care a deschis topicul ia daca ti se intampla pe sosea inseamna ca nu ai o motocicleta in tocmai perfecta la ciclistica si iti trebuie un amortizor de ghidon. :beer:

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

eu am scapat de voblaj dupa ce am franat usor dar foarte usor.Sincer nu stiu de ce si cum am scapat dar stiu ca am franat.

Acum unii mai spun ca ar fi bine sa accelerezi dar nu brusc pt a descarca roata fata care incepe sa tremure

e posibil si asta dar trebuie sa fii prea doctor sa poti sa reactionezi la rece intr-o asemenea situatie.

amortizorul ala de ghidon isi face treaba mult si bine dar daca apuca sa intre in voblaj rau cazi si cu si fara asta cred eu

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

eu unu sunt incepator !! am carnet de km jumatate de an !! am un rs din 2003 !! si mi sa intamplat de 2 ori !! prima data eram pe asfalt raschetat (unu dintre cei mai mari inamici ai motociclistilor) si mi-a taiat calea un matiz !! am frana spate si am obs k nu fac mare lucru si am franat fatza !! mam treezit sub motor !! nu aveam viteza aveam vreo 30 la ora !! da cert ii k motoru a intrat in voblaj iar fara sa ii pot face ceva a fugit de pe asfalt !!! a 2a oara mi sa intamplat ieri .........coboram un drum asfaltat si o secunda de neatetzie era sa ma coste......... mam uitat scurt dupa ceva pe trotuar si cand mam uitat in fatza un taxi la 15 m in fatza mea oprit deoarece era coada la semafor !!!!! am franata si fatza si spate iar motorul a inceput sa joace din toate unghiurile si suruburile ........ am lasat mai incet franele si am reusti sa opresc la vreo 5 metrii de masina !! cert este k era umed asfaltul iar acesta nu era de cea mai buna calitate !!!! eu unu va urez asfalt uscat si toate cele bune !! :D

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Am avut si eu un voblaj de vreo juma de ora. Si in clipa de fata sunt uimit ca sunt intreg. Eram in treapta a 3-a pe un drum asfaltat de proasta calitate (nedivelari usoare), si aveam viteza mare, circa 130 km/h, nu stiu cum dar ghidonul a inceput sa joace dintr-o parte in alta, ca la rodeo. Sincer sa fiu nu stiu cum a incetat. Oricum nu am accelerat, dar (cred) ca nici nu am franat fata, pentru ca nu-am cazut. Dupa vreo 4-5 secunde a incetat, dar au fost cele mai lungi secunde din viata mea. Deja ma vedeam imprastiat pe asfalt. Cei cu experienta multa si cei trecuti prin asa ceva va rog explicati-ne ce trebuie sa facem in caz de voblaj, sa acceleram puternic sau sa lasam gazul si sa franam roata spate incet. Nici acum nu-mi vine sa cred ce bafta am avut.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

=)) Ce tot va plangeti KTM-ul meu vobleaza cu rotile de cross de la 120-130 km/h de zici ca inoata si mam dus cu el pana la 160 km/h cred ca totul e sa iti ai sange rece si sa nu te sperii(bine e alta ciclistica decat la vitezane) eu am rezovat problema cu roti de super moto.

Bafta!

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

eu am un xs 400 `79 si batranioara are cam uzat axul de la roata fata si pe drum cu denivelari ushoare la peste 120km/h la cea mai mika inclinare incepe show-l dar finutz asa cum ma comport si eu cu batranica, vibratzia creshte o data cu viteza shi inclinarea, dar nu sare roata de pe asfalt, nici ghidonul nu se mishca prea tare, toata motocicleta o ia stanga dreapta, ca si cum ar bate vantu ba dintr-o parte da din alta cu schimbari rapide, sa fie axul fata sau si alte chestii ? am montat pe spate un pneu cu balonaj 4,10 in loc de 3,50l :D

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Dau si eu un sfat daca topaie ca dracii motorul sii dai gas,dar esti incepator si nu stii satzi stapanesti calutul te duci frumos de pamant. Dar daca stii sa-l stapanesti ii dai gas si te redresezi. Conduc de la 14 ani si acum am 20 si zic eu conduc bine dar altzii zic cas cam mad . Daca mai vretzi sfaturi datzii ad la id : officexpower

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0
BUN!!! HAI SA INCHIDEM TOPICUL ACESTA!!!

FENOMENUL SE NUMESTE VOBLAJ SI METODA CEA MAI EFICIENTA DE A IESII DIN SITUATIE ESTE O FRINARE PUTERNICA SI DE SCURTA DURATA A ROTII DIN SPATE!!!

Ma cam indoiesc ca asta ar fi solutia. Daca motocicleta intra in voblaj si roata fata se misca violent din stanga in dreapta si invers mi se pare ceea mai mare prostie sa franezi spatele pentru ca implicit comuti greutatea motocicletei pe roata fata si te ai dus. Am sapat un pic pe internet in legatura cu fenomenul numit voblaj sau boblaj si solutia ar fi accelerarea puternica de scurta durata pentru degajarea greutatii de pe roata fata.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

am patit si eu asa ceva ... ieseam dintr-o curba si cand m-am indreptat a inceput dansul ... ideea e ca nu apucasem sa citesc ce s-a scris pe topicul asta insa tinusem io minte ca pe vremea cand ma uitam la motociclism aia aveau mereu voblaj si ieseau accelerand puternic .... asa ca am facut si eu ca ei si chiar am reusit sa o scot ... oricum am citit ca principala cauza este faptul ca nu iesi accelerand din curba .... in momentul cand te indrepti daca nu ai suficienta viteza roata fata are tendinta de a face stanga dreapta ... deci ca o solutie preventiva va recomand sa accelerati de la jumatatea curbei pana la iesirea din curba .... de obicei voblajul apare preponderent la "vitezane" si preponderent la iesirea din curbe ... ma rog asta e cam ce am auzit ca de patit nu am patit-o decat o singura data ...

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0
Ma cam indoiesc ca asta ar fi solutia. Daca motocicleta intra in voblaj si roata fata se misca violent din stanga in dreapta si invers mi se pare ceea mai mare prostie sa franezi spatele pentru ca implicit comuti greutatea motocicletei pe roata fata si te ai dus. Am sapat un pic pe internet in legatura cu fenomenul numit voblaj sau boblaj si solutia ar fi accelerarea puternica de scurta durata pentru degajarea greutatii de pe roata fata.

f frumos teorie peste teorie o sa fiu foarte curios cand o sa iti faca ghidonul violent stanga dreapta din limitator in limitator cum ii mai dai gaz ? =)) acolo exista un singur lucru de facut, te rogi.

incepi se iti dai seama ca mai vrei sa traiesti si devi mai religios ca preafericitul Daniel.

cine a iesit din bobaj iese ca asa sa intamplat nu ca a dat el gaz ca a tras frana de mana.

sansa pe care unii o au unii nu ..... asta e viata nu?

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

mda am iesit din voblaj pipilit cacacit si cazut in sant

am multumit la tot cerul pt ca m-a tinut pe motor si pe motor ca nu m-a aruncat

ce pot sa spun e faptul ca am scos picioarele din scari si mi-am tinut echilibrul :D

Atat

Restul care zic ca o pot controla trebuie sa fie prea talentati

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0
Citez:

VOBLAJUL

Cand rulati la viteze mari, dintr-o data roata din fata poate sa inceapa sa vobleze sau sa tremure dintr-o parte in alta. Singurul lucru care-l puteti face este sa faceti fata situatiei.

• Nu franati.

• Tineti ghidonul ferm, dar nu incercati sa opriti tremuratul.

• Inchideti acceleratia gradual si iesiti de pe carosabil cat de repede puteti.

• Daca incercati sa accelerati in voblaj, doar veti inrautati situatia.

• Cauzele tipice pentru voblaj sunt: presiunea inegala in roti, roti nealiniate sau inclinate, spite slabite, parbriz montat prost, distributie proasta, viteza prea mare pentru designul motocicletei.

subscriu

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0
Ma cam indoiesc ca asta ar fi solutia. Daca motocicleta intra in voblaj si roata fata se misca violent din stanga in dreapta si invers mi se pare ceea mai mare prostie sa franezi spatele pentru ca implicit comuti greutatea motocicletei pe roata fata si te ai dus. Am sapat un pic pe internet in legatura cu fenomenul numit voblaj sau boblaj si solutia ar fi accelerarea puternica de scurta durata pentru degajarea greutatii de pe roata fata.

nu puteai fi mai precis de atat ;):rtfm:

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

mie mi s-a intamplat o singura data ...prima reactie a fost sa tin strans ghidonul dar fara nici un rezultat ..dupa care l-am lasat moale si si-a revenit...

pe viitor sper sa nu se mai intample...ca sigur intru in panica :(

Ps: sunt incepator :P

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

am patit-o si eu...la vre-o luna dupa ce mi-am luat motorul intro curba cu drum raschetat de niste idioti de la drumuri...bine ca aveam dor vre-o 70 la ora...Am tinut ferm ghidonul de era sa-mi rupa mainile si am franat incet amandoua rotile...Nu stiam nici k exista fenomenul de voblaj la ora aia asa k am reactionat instinctual...Am scapat doar cu o invatatura de minte si cu o sperietura buna!!!

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Participa la conversatie

Poti raspunde acum si inregistra mai tarziu. Daca ai un cont, autentifica-te pentru a comenta folosind contul existent.
Nota: Comentariul necesita aprobarea moderatorului inainte sa devina vizibil.

Oaspete
Răspunde la întrebare...

×   Inserat ca 'rich text'.   Insereaza ca text simplu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Linkul a fost inserat automat sub formă de conținut.   Șterge formatarea și afișează ca link simplu

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent activi   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×
×
  • Creează O Nouă...