Mergi la conţinut
  • 0
Andrei Silvasanu

Pierderea controlului.

Întrebare

Sigur vi s-a intimplat si voua ca din anumite motive motoreta sa inceapa sa danseze de nebuna din toate incheieturile aidoma unui cal salbatic la rodeo.Mie mi s-a intimplat de doua ori.Prima oara pe un drum de tara cind am vrut sa ies de pe un sleau (sant facut de roti) si cu toate ca era uscat pamantul,aveam insa ceva viteza si din senin a inceput sa topaie de parca dadusera toti dracii in ea! Am ajuns pe aratura si ca prin minune nu am cazut.Nu stiu cum am reusit sa o opresc...A doua oara coboram pe un drum accidentat si ma tot uitam in spate dupa un prieten care nu-l mai vedeam si eram ingrijorat.Secunda aceea de neatentie a fost de ajuns ca sa lovesc cu roata un dambulet si iar a inceput circul!

De data asta am sarit si i-am dat drumul sa se duca linistita unde vrea...

Din pataniile astea doua am tras o concluzie : daca incepe sa faca asa 90% sanse sa cazi! Daca ai peste 60 km/h pa.

Acum am doua intrebari: 1.Cum se numeste fenomenul?

2.Ce poti face sa o redresezi?

Multumesc !

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

52 răspunsuri la această întrebare

Recommended Posts

  • 0

La o vitezana ii dai gaz si isi revine dar iti trebuie si "sange".In cazul tau fa si tu ceva incercari si daca mai poti posta spune-ne si noua. :P:beer:

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
  • 0

Nu cred ca e vorba de asa ceva, mai oameni . Astia sunt termeni "japonezi"

Caz in care Jawa aia nu are probleme grave de alinaiment/suspensii/jocuri nepermise in coloana de directie/ roti/ bascula,

...cred ca e cazul sa casti ochi pe unde mergi si sa inveti sa o conduci. ;)

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
  • 0

Deci voblaj se numeste fenomenul! Merci frumos.

Cauza ar purea fi jocuri in bascula,supensii etc,dar la Jawa mea nu ecazul...si o stapinesc destul de bine...E clar ca atuci cind se produce fenomenul e vorba de o eroare umana.Am analizat acidente produse la piloti de curse datorate fenomenului de voblaj...Voiam doar sa aflu mai multe despre el!

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
  • 0

:D Jawa cu amortizor la ghidon :beer: !

Totusi ideea e tare! Poate asta e rostul amortizorului de ghidon printre altele sa impiedice voblajul !

Din cite am observat eu studiind cum am mai spus accidentele produse din cauza asta,am observat ca apare atunci cind este bruscat ghidonul spre stinga sau dreapta. Am vazut un caz in care un motociclist cade iar cel din spatele lui incearca sa-l evite brusc si intra in voblaj cazind si el...

As vrea sa stiu si parerea celor care au trecut printr-o astfel de situatie!

Si totusi cum se iese din voblaj? Sa impingi ghidonul cit poti si sa-l stabilizezi? Sa frinezi doar spatele?

http://www.sbz.ro/modules.php?name=Forums&...ewtopic&p=84131

Am gasit ceva pe tema asta ca nu stiam ce sa caut...

Pentru cine este interesat de fenomen...

Editat de Kelu

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
  • 0
:D  Jawa cu amortizor la ghidon  :beer:  !

Totusi ideea e tare! Poate asta e rostul amortizorului de ghidon printre altele sa impiedice voblajul !

  Din cite am observat eu studiind cum am mai spus accidentele produse din cauza asta,am observat ca apare atunci cind este bruscat ghidonul spre stinga sau dreapta. Am vazut un caz in care un motociclist cade iar cel din spatele lui incearca sa-l evite brusc si intra in voblaj cazind si el...

  As vrea sa stiu si parerea celor care au trecut printr-o astfel de situatie!

Si totusi cum se iese din voblaj? Sa impingi ghidonul cit poti si sa-l stabilizezi? Sa frinezi doar spatele?

Nu printre altele, asta este rolul sau!

Solutia, chiar daca ti se pare aiurea este sa accelerezi.

Strangand de ghidon poti doar sa transmiti vibratia intregii motociclete, iar frana e mult mai periculoasa deoarece nu faci decat sa amplifici voblajul prin incarcarea rotii fata si risti o cazatura frumoasa de tip R1.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
  • 0
Nu printre altele, asta este rolul sau!

Solutia, chiar daca ti se pare aiurea este sa accelerezi.

Strangand de ghidon poti doar sa transmiti vibratia intregii motociclete, iar frana e mult mai periculoasa deoarece nu faci decat sa amplifici voblajul prin incarcarea rotii fata si risti o cazatura frumoasa de tip R1.

<{POST_SNAPBACK}>

Korekt si in plus mainile trebuiesc tinute lejer pe ghidon.Eventual ajuta sa te dai si pe o roata da la jawa... :chair:

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
  • 0
Va multumesc tuturor,acum m-am lamurit! Totusi daca spatele topaie si serpuieste ca la balamuc te ajuta putin gaz? Nu te destabilizeaza mai rau oare?  :read:

<{POST_SNAPBACK}>

Nu ca m-as pricepe, dar cred ca depinde mult si de suprafata de rulare. Adica, cum ai zis tu ca ai patit-o, pe drum rupt, s-ar putea sa nu ajute acceleratia.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
  • 0

Pai asa ma gindeam si eu...nu intotdeuna poti accelera.

Oricum iti trbuie multa experienta ca sa scapi din asa ceva cu "fata curata".Senzatia pe care o simti atunci este stranie...fenomenul se intimpla atit de brusc incat practic aproape ca iti sare ghidonul din maini si incepe sa se roteasca haotic stinga dreapta...Prima reactie normal-frina,gresala fatala...observ! Nu stiu cum as mai accelerezi cin tu de abia te mai tii de coarne,parca esti la rodeo...Mai bine sa nu bruschezi ghidonul decit sa fii nevoit sa iesi dintr-o situatie de genul asta.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
  • 0

Eu sunt relativ incepator si am fost intr-o situatie de acest gen, in care reactia mea a fost sa ma tin de ghidon in forta. Rezultatul a fost ca motocicleta a tras de mine in toate directiile, pana s-a culcat. Eu am tinut-o pana in ultima clipa, cand am sarit de pe ea si am aterizat calare pe o motocicleta rasturnata (nu e de lauda). Cred ca nu asta e solutia. M-as gandi ca daca aveam un pic mai multa forta, as fi putut sa o tin. Dar nu asta e ideea. Arta e ca sa nu folosesti forta si sa tii motorul in picioare.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
  • 0

Am patit si eu fenomenul,eram in treapta a treia ,am dat gaz puternic de-mi lungise mainile ,si dintr-o data a inceput ghidonul da bata stanga dreapta ca nebunul ,nici o sansa sa te tii la el ,curios ca motorul a mers drept ,aveam viteza maricuta nu gluma ,cred ca am rulat asa peste 50 de metrii ,am lasat gazul si ca prin minune sa stabilizat instantaneu ,oricum astia 50 de metrii mi s-au parut o eternitate ,ma vedeam pe jos ,apoi instinctual vrei sa franezi sa tragi pe dreapta sa-ti tragi sufletul ,frana fata lipsa !!!!! ,din atata bataie a ghidonului sa baltăcăit lichidul in bidonul de frana fata de luase aer pompa de frana ,mi sa aerisit si a inceput sa tina dupa ce am apasat frana cred ca de 7-10 ori.

Concluzie: dupa ce am studiat cartea motocicletei si am vazut setarile amortizoarelor ,ale mele erau date pe hard ,acum le-am setat pe toate pe standard dupa manual ,si ce e cel mai vital mi-am pus si un amortizor de ghidon Ohlins . Asa ca ,nu e de gluma. Asfalt uscat tuturor. :beer:

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
  • 0

cati se gandesc ca mainile trebuiesc tinute lejer pe ghidon?...cati se gandesc ca in momentul ala e bine sa accelerezi?...putini in momentele alea.....ideea e un amortizor de ghidon...sau daca nu ai bani pt el, o simpla rugaciune e de ajuns....sperand ca o poti duce la bun sfarsit :D .....la cat mai putine voblaje

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
  • 0

Si la mine avea o usoara tendinta de boblaj (eng. "to bobble"), am remediat din setarea suspensiilor: fata mai tare, spate preincarcat la max.

Apare din cauza geometriei, a suspensiilor (mai ales), si desigur daca ai joc in ghidon (coloana de directie).

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
  • 0

Mie mi s-a intamplat ceva asemanator. Eram pe autostrada, mergeam cu 130 (maxim pt Gilera RC 125, in 2 timpi), si, pe la km 70 (veneam spre Buc) a inceput sa danseze sub mine. Motorul s-a oprit (dupa ce a dat cateva rateuri), stiu ca am infranat foarte usor, in timp ce incercam sa o redresez. Nu stiu daca in acele momente mi-a trecut prin cap sa apas ambreiajul! Cert este ca, dupa ce viteza s-a mai domolit, s-a potolit si dansul, apoi am putut frana definitiv. A fost o minune ca nu am cazut! Mi-a trebuit ceva timp sa-mi revin inainte sa o pornesc. Treaba e ca nu a vrut sub nici un fel sa porneasca. Era intuneric bezna, ca nu vedeam nimic! Dupa ce m-am chinuit eu cat m-am chinuit, am inceput sa o imping spre un loc unde se zarea ceva lumina. Norocul meu a fost ca a oprit o masina, au coborat 2 baieti si... la lumina farurilor au schimbat bujia, si am reusit sa o pornim. Dupa aceea am ajuns acasa fara probleme.

Am explicat toate astea, pt ca inca nu stiu exact ce s-a intamplat. Oare a fost boblaj? Oare, oprindu-se motorul s-a infranat brusc roata spate si asta sa fie cauza? Poate ca totusi am apasat ambreiajul, daca oprirea motorului ar fi fost cauza.

Multumesc inca o data lui Balamuc, si prietenului sau (se intorceau de la concursul de la Craiova, August 2005).

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
  • 0

Salut!

Chestia asta s-ar putea intampla si din cauza cauciucurilor mult prea uzate, sau daca apesi prea tare pe frana spate si ti se blocheaza roata. Asta am patit si cu Jawa, si cu japoneza. :mega_shok:

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
  • 0
Salut!

Chestia asta s-ar putea intampla si din cauza cauciucurilor mult prea uzate, sau daca apesi prea tare pe frana spate si ti se blocheaza roata. Asta am patit si cu Jawa, si cu japoneza. :mega_shok:

pai sa-ti iei cauciucuri :blum:

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
  • 0

si eu am avut parte de asa ceva cam p la 100 km/h si m-am tinut tare de motor am lasat gazu si si-a revenit singur motoru!nici in ziua de azi nu stiu cum...dar un lucru ii sigur ca ma asteptam de un impact!eu zic ca in momentele acelea nu m-am tinut tare de ghidon ci foarte tare.... dar am lasat gazu

BikersBrotherhhod MS

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
  • 0
si eu am avut parte de asa ceva cam p la 100 km/h si m-am tinut tare de motor am lasat gazu si si-a revenit singur motoru!nici in ziua de azi nu stiu cum...dar un lucru ii sigur ca ma asteptam de un impact!eu zic ca in momentele acelea nu m-am tinut tare de ghidon ci foarte tare.... dar am lasat gazu

BikersBrotherhhod MS

Ce motor ai?

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri
  • 0

eu am facut o luna juma recuperare din cauza voblajului asta nenorocit. macar m-am invatat minte...amortizor fatza si olea' de gaz.

mi-a aparut cand am franat prea mult fatza la o coborare.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×