luca.stere Adaugat pe 1 Mai, 2018 Share Adaugat pe 1 Mai, 2018 Incep acest topic pentru a prezenta restaurarea unei motociclete Triumph BD250 model militar produs pentru armata germana (Wermacht). Numarul total de bucati fabricate intre 1939-1943 a fost de 13.000 bucati din care 12.000 au fost pentru armata germana vopsite in culorile armatei germane iar 1000 de bucati au fost pentru uz civil vopsite numai in rosu. Dupa terminarea razboiului au mai fost fabricate un numar de 500 bucati doar pentru anumite oficialitati vopsite in negru. Un scurt istoric al companiei Triumph Werke Nurnberg AG: Comerciantul german Siegfried Bettmann emigreaza in Anglia in anul 1884 unde infiinteaza o fabrica de biciclete cu denumirea TRIUMPH. Mai tarziu aceasta fabrica avea sa devina "TRIUMPH Motorcycles". In anul 1896 fondeaza o filiala cu acelasi nume si in Germania, in orasul sau natal Nürnberg, unde incepe de asemenea productia de biciclete. Aici incepe in anul 1903 si productia de motociclete (cu motoare importate de la alti producatori), dar in 1907 este oprita din cauza cererii scazute din Reichul German. In anul 1911 Compania germana isi schimba numele in "Triumph Werke Nürnberg AG" (T.W.N.), iar in 1913 se separa complet de Compania din Anglia. In 1919 productia de motociclete se reia, aceasta rezumandu-se doar la modele cu motoare 2T derivate de la englezescul Triumph Junior. Folosirea motoarelor 4T incepe din perioada anului 1924, in 1938 acestea incetand a mai fi montate. Fabrica TRIUMPH din Germania a inclinat mereu spre modelele 2T, care aveau un cost de productie mai redus si erau mai puternice. Decisiva in completarea acestor idealuri a fost si venirea lui Otto Reitz de la NSU. Exemplarul la care lucrez a fost fabricat in 1939 fiind din primul an de fabricatie. A fost inmatriculata in Romania inca din anii '50 ceea ce ar putea indica faptul ca motocicleta er fi fost folosita de armata germana in Romania, dar asta este doar o ipoteza. Vopseaua originala a acestui exemplar este culoarea Stahlblau (albastru otel) si era caracteristica corpului Luftschutz care ar insemna Aparare Civila Antiaeriana. Pe furca are prinsa o placuta pe care scrie Enstort Nach Gruppe 3 care indica grupa de ecranare impotriva sistemelor de detectare, pe aceeasi placa se afla si vulturul cu svastica Waffenamt. Cateva imagini cu modelul respectiv: Datele tehnice: archive.zip Aferim 1 Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 2 Mai, 2018 Autor Share Adaugat pe 2 Mai, 2018 Ambielajul motorului, dupa cum se vede are doua biele foarte putin defazate. Acest motor are doi cilindri dar in realitate functioneaza ca un singur cilindru, au o singura camera de ardere care este comuna si o singura bujie. Defazarea are rolul de a atenua detonatiile si banuiesc ca solutia cu doi cilindri in loc de unul au adoptat-o pentru o racire mai buna. Ambielajul se prezinta intr-o stare foarte buna (nu a fost batut, polizat, taiat, samd), va trebui verificat la comparator pt a vedea daca prezinta abateri. Aferim 1 Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 5 Mai, 2018 Autor Share Adaugat pe 5 Mai, 2018 O curatare preliminara a carterului motor pentru a verrifica mai usor daca prezinta defecte (fisuri, filete stricate, samd): Palierul din dreapta al carterului, pe acesta se monteaza aprinderea si dinamul: Dupa spalare: Cand am desfacut motorul am gasit cutia de viteze in stare foarte buna iar incinta cutiei de viteze era foarte buna, nu avea depuneri suspecte si partea buna este ca a stat cu ulei in ea. Aferim 1 Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 17 Mai, 2018 Autor Share Adaugat pe 17 Mai, 2018 Am verificat ambielajul de la Triumph cu ajutorul bancului de proba pe care l-am facut la care am adaugat si ceasul comparator: Si iata filmarea de la verificarea ambielajului la care am constatat o bataie de 5 sutimi, pentru a fi sigur ca verificarea e corecta am testat si un arbore de Dnepr la care am gasit o abatere de maxim o sutime ceea ce mi-a certificat ca bancul de probe facut de mine este bun. Aferim 1 Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
gaxel Adaugat pe 17 Mai, 2018 Share Adaugat pe 17 Mai, 2018 nu am de comentat despre motocicleta, asta mai tarziu, dar am o intrebare despre bancul tau de test Desi pare ok, ai cum sa verifici ca abaterea nu vine din rulmenti ? te intreb pentru ca o sutime sau 5 este putin. O astfel de eroare poate sa apara dintr un defect de fabricatie al rulmentului. Si o alta curiozitate, care ar fi o abatere acceptabila pentru tine ? Oricum, frumoasa piesa Aferim 1 Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 17 Mai, 2018 Autor Share Adaugat pe 17 Mai, 2018 acum 5 ore gaxel a scris: Desi pare ok, ai cum sa verifici ca abaterea nu vine din rulmenti ? te intreb pentru ca o sutime sau 5 este putin. O astfel de eroare poate sa apara dintr un defect de fabricatie al rulmentului. Abaterea nu vine din rulmentii bancului, la verificarea ambielajului se pleaca de la "zero" si se face semn pe ambielaj unde este zero. Daca problema era din rulment nu mi-ar fi dat abaterea mereu in aceeasi zona a ambielajului ci aleatoriu. Ambielajele de BMW R71 de exemplu au voie sa bata maxim 1 sutime conform manualului. Citare Si o alta curiozitate, care ar fi o abatere acceptabila pentru tine ? Abaterea acceptabila este cea data de producator dar eu am vazut ambielaje reparate care nu aveau abatere. Aferim 1 Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 20 Mai, 2018 Autor Share Adaugat pe 20 Mai, 2018 Am dus ambielajul la reparat la Adrian Ursuleac pentru constatare si reparatie. Dansul mi-a spus ca bataia de 5 sutimi nu ar fi fost foarte mare sustinand ca in acei ani era comuna o astfel de bataie dar mi-a confirmat ca bielele nu erau in regula. Am uitat sa mentionez ca la rotire bielele aveau puncte unde "tineau". La demontare am aflat si motivul, desi fusese reparat a fost reparat prost. Au fost gasite role de trei dimensiuni ceea ce facea ca biela sa nu se invarta uniform: O bucsa de bolt de piston a fost prost facuta, presata prost si fara taietura specifica bucsilor de bolt de la motoarele in doi timpi. Asa arata bucsa cu pricina: Dupa inspectarea cotelor care s-au dovedit a fi in perfecta stare a inceput preparea pentru montaj care a constat in alezarea camasilor de rulment a bielelor pt a se potrivi cu rolele noi si inlocuirea unei bucsi de bolt si alezarea ambelor bucsi de bolt pt a se potrivi cu bolturile noi deoarece sunt cu cateva zecimi mai groase: Si astfel a rezultat un ambielaj in stare foarte buna cu bataie aproape zero pe partea dreapta si aproape doua sutimi pe partea stanga: Aferim 1 Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 16 Iunie, 2018 Autor Share Adaugat pe 16 Iunie, 2018 Am curatat a doua oara carterul motorului si am inceput probele de montaj. A doua oara le-am spalat pentru a inlatura resturile de murdarie care erau depuse in timp si care nu s-au indepartat chiar usor avand in vedere ca nu pot sabla carterul pt a-i pastra patina si nici nu pot actiona mecanic asupra lui pt a nu-l zgaria. Probele de montaj, aveam niste emotii in sensul ca poate ceva nu se va alinia corect si totodata trebuia sa determin grosimea aproximativa a garniturilor de etansare in functie de aceste probe de montaj (rulmenti si simeringuri SKF). Totul se invarte usor, nu da sa blocheze in nici un punct iar asta inseamna ca pot incepe montajul dupa ce voi confectiona garniturile motorului. Aferim 1 Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 23 Iunie, 2018 Autor Share Adaugat pe 23 Iunie, 2018 Am inceput asamblarea motorului, am spalat din nou toate piesele, am verificat si curata filetele cu un tarod am facut o garnitura pentru palierul dreapta al ambielajului la care am folosit Curil (Elring) pentru etansare. Palierul de ambielaj pe care am croit garnitura nu este cel pe care l-am montat pe motor: Curatarea si verificarea filetelor: Am introdus ambielajul dupa care am aplicat solutie Curil pe zona de etansare a garniturii: Palierul montat: Am pus piulite si saibe de inox, chiar daca aceasta motocicleta nu va mai vedea noroaie si balti este o zona de expusa: Simeringurile SKF 52x25x7 montate, chernerele nu le-am dat eu ci altii care au umblat candva la acest motor: Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 25 Iunie, 2018 Autor Share Adaugat pe 25 Iunie, 2018 Urmeaza montarea cutiei de viteze, asa ca am confectionat garnitura pentru capacul cutiei de viteze. Cutia de viteze este in foarte buna, am gasit-o cu ulei in ea si completa fara nimic rupt sau uzat, are pana si placa de contact pantru indicatorul de neutral (voi reveni cu imagini). Aferim 1 Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 30 Iunie, 2018 Autor Share Adaugat pe 30 Iunie, 2018 Componentele cutiei de viteze spalate si gata de montat: Toate piesele sunt incriptionate Hurth si cu codul de piesa: Aferim 1 Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 14 Iulie, 2018 Autor Share Adaugat pe 14 Iulie, 2018 Rulmenti noi SKF 6205 C3 si 6303 C3, sunt singurii rulmenti din cutia de viteze: Bucsa de mai jos are rol de distantier intre pinionul de lant si rulment dar si de etansare cu ajutorului filetului de pe bucsa care trimite uleiul inapoi in cutie. Desi am incredere in acest sistem (se folosea si la motoare) am lasat si o camasa de cauciuc rulmentului: Inelele din pasla folosite la etansarea axului de schimbator de viteze: Si am inchis cutia de viteze, Loctite pe filet. Suruburile sunt originale, sunt dintr-un otel inchis la culoare si au o calitate foarte buna chiar si pentru zilele noastre. La motocicleta asta chiar m-a impresionat calitatea pieselor, a materialelor si a executiei. Garnitura a fost unsa cu solutie Curil (Elring) pe ambele parti: Si iata cutia inchisa, in partea de jos a cutie se vede clichetul de actionare al treptelor si lamela de cupru pt contactul de neutral: Singura problema la asamblarea cutiei de viteze este data de "punerea la punct" a sistemului de actionare al selectorului de viteze care se monteaza intr-o singura pozitie care e cea corecta. Inainte de montaj a trebuit sa determin pozitia corecta a schimbatorului si sa-i fac un semn cu markerul. Acum urmeaza sa montez tranmisia primara dar mai intai trebuie sa aleg cele mai bune piese. Din fericire am de unde sa aleg... Aferim 1 Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
gaxel Adaugat pe 16 Iulie, 2018 Share Adaugat pe 16 Iulie, 2018 ma uit cu placere la orice topic pe care il deschizi si ma bucur cand mai apare cate ceva. Spor in continuare :) Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 17 Iulie, 2018 Autor Share Adaugat pe 17 Iulie, 2018 Multumesc! Daca as avea timp ar aparea mai multe topicuri dar ceea ce fac se intampla doar in timpul meu liber. Asa ca ma limitez la a reconditiona cate o motocicleta pe an. Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 15 August, 2018 Autor Share Adaugat pe 15 August, 2018 Am montat supapa rotativa, rolul acestui supape este similar cu cel al "muzicutei" de la motoarele 2T moderne si anume economie de carburant si un raspuns mai bun la accelerare. Pentru a intelege mai bine utiltatea acestui ansamblu puteti viziona clipul de mai jos: Componentele valvei rotative: cilindrul de admisie, rulmenti, suruburi prindere si palier rulment stanga. Rulmentul din dreapta este cu role si foloseste ca palier carterul motorului: Rulmentii supapei rotative sunt in stare perfecta si cred ca sunt originali din fabrica. Am inspectat fiecare rola si nu are nici o urma de uzura, rulmentul din stanga care este cu bile (marca FAG) este uns in permanenta cu ulei de transmisie din carcasa transmisiei primare si astfel nu s-a uzat. Totodata fortele asupra acestor rulmenti sunt minore pt ca supapa este pur si simplu un cilindru care se invarte iar acest motor are o turatie maxima de 3800 de ture/min. Rulmentul FAG nu l-am schimbat cu unul nou deoarece extragerea lui este blocata de un bolt care are rol de pana pt pinionul care actioneaza supapa rotativa. Din pacate acest bolt nu este foarte gros, este din otel si este presat destul de tare. Ca sa-l extrag ar fi insemnat sa-l elimin prin taiere sau polizare, sa extrag restul (cel mai probabil prin electroeroziune) si sa confectionez alt bolt la dimensiune. Pentru ca rulmentul este in perfecta stare si este uns in permanenta cu ulei de transmisie ceea ce ii prelungeste viata in mod aproape nelimitat am decis sa nu-l mai schimb: Loctite pentru suruburile (originale din fabrica) de la palierul supapei rotative: Pinionul supapei rotative este din textolit montat pe un suport din otel si are dantura in perfecta stare. Textolitul este un material foarte pentru pinioane si se foloseste in angrenaje unde nu sunt forte mari, am mai intalnit aceasta solutie la un motor de Ford V4 din anii '60 care avea pinionul axei cu came din textolit. Acest material reduce mult zgomotul si frictiunile la nivel molecular asigurand o utilizare indelungata fara uzuri, din pacate nu rezista la forte mari si astfel nu poate fi folosit la alte angrenaje (Ex: cutii de viteze). Acum observ ca am uitat sa pozez supapa rotativa montata, chiar daca nu era cine stie ce informatie (3 suruburi si un palier) imi pare rau ca am uitat sa faca poza. Mai jos montarea pinonului supapei rotative: Am insemnat cu vopsea verde semnele pt punerea la punct a supapei rotative in raport cu pinionul de pe ambielaj. Mai jos piulita de prindere a pinionului, aici e o mica poveste, am cumparat acum 2-3 ani opt piulite de 12x1mm de la Rocast dar le-am cumparat din greseala pt ca eu voiam piulite de 12x1.25mm pt axele de prindere de motor de la boxerele rusesti si chiar ma gandeam ca probabil nu voi folosi niciodata aceste piulite. Pe acest motor nu am gasit piulita si am avut norocul sa am aceste piulite noi cumparate de la Rocast deoarece pasul de 12x1mm este folosit destul de rar si este greu spre imposibil sa gasesti astfel de piulite la magazine de "cartier". Piulita am asigurat-o cu Loctite: Pana volantului motor: Punerea la punct a pinionului supapei rotative, pinionul are doua semne pe ele si exact intre ele trebuie sa pice semnul de pe pinionul de pe pinionul de pe volantul ambielajului care se vede doar prin gaura de depresare. Am avut norocul ca acel semn sa fie inca vizibil doarece era un pic sters din cauza unor depresari anterioare la care cei care au lucrat in trecut au infiletat suruburile de depresare pana au ajuns in pinion si au atins semnul de oe pinion. Pt a fi sigur ca semnul este corect am facut o comparatie cu un alt volant la care semnul era impecabil. Punerea la punct conform manual: Astfel pozitia supapei rotative in raport cu motorul corespunde astfel, supapa este maxim deschisa cand pistoanele sunt la punctul mort superior ceea ce are si logica in cazul motoarelor 2T deoarece atunci este punctul maxim de admisie in carterul motor. PT cine nu stie motoarele in doi timpi fac admisia prion carter. O privire de ansamblu: Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 4 Septembrie, 2018 Autor Share Adaugat pe 4 Septembrie, 2018 Piesele transmisiei primare dupa ce le-am curatat: Inca nu am realizat montajul final al transmisiei finale dar toate piesele sunt in stare perfecta. Volantul care a fost deja montat odata cu valva rotativa prezinta niste urme de lovituri de ciocan, cel mai probabil in urma depresarii fara a avea la dispoztie o presa de extractie desi are filete generoase tpcmai pt acest lucru. Canalul de pana si si conul sunt in stare perfecta iar pinionul care antreneaza valva rotativa este impecabil dar acesta nu este solicitat de forte mari si probabil ca nu s-ar uza niciodata. Placile de ambreiaj sunt noi iar cele metalice sunt in stare buna. Oala de ambreiaj nu prezinta batai provocate de capetele discurilor de ambreiaj iar canelurile suportului de discuri nu prezinta uzuri.Pinioanele lantului de transmisie primara sunt in stare foarte buna, probabil ca nu au avut sansa sa ruleze foarte mult. Surpriza cea mare a venit din partea lantului de transmisie, este nou desi nu parea. In afara unor urme de depozitare (praf si oxizi superficiali) lantul este impecabil, daca ar fi fost rulat cat de putin trebuia sa prezinte un joc minim. Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 7 Octombrie, 2018 Autor Share Adaugat pe 7 Octombrie, 2018 Si am adus si "carcasa" la garaj: Aferim 1 Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
gaxel Adaugat pe 8 Octombrie, 2018 Share Adaugat pe 8 Octombrie, 2018 ce linii frumoase. curiozitate: cadru e modular sau vad eu prost ? adica segmente de cadru ar putea in teorie inlocuite individual ? arata super Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 11 Octombrie, 2018 Autor Share Adaugat pe 11 Octombrie, 2018 Pe 08.10.2018 at 13:09 gaxel a scris: curiozitate: cadru e modular sau vad eu prost ? adica segmente de cadru ar putea in teorie inlocuite individual ? Da, cadrul e modular si deja l-am facut bucati. Toata motocicleta demontata ocupa foarte putin spatiu, nu stiu daca asa a fost caietul de sarcini avand in vedere ca s-a fabricat pt armata Germana sau e doar o caracteristica derivata din constructie. O sa pun poze si cu ea demontata, saua de pasager nu e originala ci e de Simson si nu va mai fi montata pe motocicleta. Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Aferim Adaugat pe 13 Octombrie, 2018 Share Adaugat pe 13 Octombrie, 2018 O poveste frumoasă, căreia i-aștept continuarea... Mulțumesc, Luca Stere! Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 13 Octombrie, 2018 Autor Share Adaugat pe 13 Octombrie, 2018 Pe 08/10/2018 at 13:09 gaxel a scris: curiozitate: cadru e modular sau vad eu prost ? adica segmente de cadru ar putea in teorie inlocuite individual ? Cam asta a rezultat dupa demontare: Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 17 Octombrie, 2018 Autor Share Adaugat pe 17 Octombrie, 2018 Am sablat jantele, un tambur si un butuc, la acest model doar la roata fata tamburul de frana este prins cu spite. Pe spate este prins cu pinionul rotii spate si oarecum face parte din transmisie. Dupa sablare au am reusit sa gasesc niste inscriptii pe janta, dimensiune si firma producatoare (RK). Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 8 Decembrie, 2018 Autor Share Adaugat pe 8 Decembrie, 2018 Acesta este capacul transmisiei primare, am reusit sa gasesc unul in stare foarte buna. Cred ca cineva a incercat sa-l poliseze dar nu a reusit, ca sa-l scot "la fata" a trebuit sa-l sablez cu sticla (apelati la Urse), costa ceva bani dar merita. Efectul sablarii cu sticla este ca aluminiul capata o finisare ca de fabrica, zici ca acum a fost turnat: Mai jos puteti vedea pompa de ulei de amestec. Da, acest motor avea pompa de ulei de amestec pe care il pompa direct in motor si care prin turbionarea provocata de ambielaj si pistoane se amesteca cu combustibilul. Designul pompei e un pic complex dar principiul de functionare este simplu, asigura pomparea uleiului prin centrifugare si are si reglaj de debit. La montare o sa detaliez functionarea pompei de ulei. Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 30 Ianuarie, 2019 Autor Share Adaugat pe 30 Ianuarie, 2019 Am inceput sa pregatesc aripile pentru sablare, grunduire, samd. Am inceput cu demontarea suporturilor de prindere si de numar, toate acestea erau prinse cu nituri si de regula intre aceste piese si aripi se formeaza rugina. Pentru o conservare buna pe termen lung este necesara demontarea lor si pregatirea suprafetelor. La demontare am constatat ca exista rugina intre aceste piese dar mult mai putina decat ma asteptam, credeam ca o sa gasesc niste gauri. Din fericire nu este cazul de asa ceva piesele fiind chiar in stare foarte buna. Aripa fata: Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
luca.stere Adaugat pe 2 Februarie, 2019 Autor Share Adaugat pe 2 Februarie, 2019 Aceeasi lucrare am facut si la aripa spate, demontare bridelor din nituri. Demontarea niturilor a fost un pic dificila in sensul ca nu reuseam sa le scot desi am folosit sculele si metodele potrivite. Ca sa le pot scoate a trebuit sa dau gaura prin mijlocul fiecarui nit ca sa se slabeasca strangera si dupa aceea am putut sa le scot. Polizarea la fata a niturilor: Gaurirea niturilor: Imagini cu aripa spate si demontarea bridelor: Citează Link către comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Recommended Posts
Participa la conversatie
Poti raspunde acum si inregistra mai tarziu. Daca ai un cont, autentifica-te pentru a comenta folosind contul existent.
Nota: Comentariul necesita aprobarea moderatorului inainte sa devina vizibil.