Mergi la conţinut
Autentifica-te  
Tiberiu Troia

articole Honda Gold Wing Tour Airbag DCT – nava amiral – test și prezentare

Recommended Posts

Apărut pentru prima oară în 1975, Gold Wing este considerat de mulți cel mai reprezentativ model Honda și a adus multe noutăți în cei peste 40 de ani de existență.

Honda Gold Wing

Honda Gold Wing 1000 cmc model 1975

La începutul anilor ‘70, succesul repurtat de modelul CB750 Four a încurajat firma Honda să demareze un proiect pentru realizarea unui noi motociclete emblematice. Pentru asta a fost ales un colectiv care trebuia să proiecteze o motocicletă de sport.

Dacă CB750 era supranumită în firmă “Rege al motocicletelor”, noul model trebuia să fie “Rege al regilor”, iar conducător al acestui proiect a fost numit Shoiciro Irimajiri, o legendă a companiei: el proiectase motoarele folosite în MotoGP și motorul V12 folosit in Formula 1.

În perioada în care proiectul a demarat, cele mai importante piețe de desfacere pentru toți producătorii erau Statele Unite și Europa, celelalte continente încă nu contau, iar un studiu efectuat a demonstrat că în aceste piețe sunt mai căutate motocicletele pentru drumuri lungi.

Cu priorități diferite, clienții din cele două mari părți ale lumii aveau totuși așteptări comune: comfort, fiabilitate, întreținere ușoară și un motor ușor de controlat, care livrează puterea lin, pe o plajă de turație de mijloc.

Honda Gold Wing

Honda Gold Wing Tour Airbag DCT model 2018

Aceste caracteristici impuneau niște soluții tehnice evidente: centru de greutate coborât (pentru un control facil), răcire pe lichid (eliminarea vibrațiilor și constanță), transmisie pe cardan (întreținere ușoară).

Proiectul devine realitate

După doi ani de muncă și două motociclete prototip experimentale construite, M1 și Project 371, rezultatul final, prezentat în toamna anului 1974, a fost prima versiune Gold Wing, o motocicletă fără carenă sau parbriz, mai degrabă un super-naked, decât Touring, echipată cu un motor cu patru cilindri boxer de 1000 cmc, cu transmisie pe cardan, fiind primul motor japonez în patru timpi răcit cu lichid și prima motocicletă cu rezervorul de combustibil amplasat sub șa.

Probabil că realizatorii proiectului s-au bucurat de mare încredere din partea conducerii firmei, pentru că Soichiro Honda, întemeietorul companiei, nu credea în superioritatea răcirii cu lichid, fiind adept al răcirii cu aer.

Succesul a fost imediat, numai în Statele Unite fiind vândute 13.000 de motociclete în primul an și peste 97.000 în cei cinci ani de viață ai primei generații.

Honda Gold Wing

Motocicleta a rezistat eroic și a fost dezvoltată de-a lungul anilor, a fost echipată cu carenă, de la 1000 cc, a trecut prin diferite etape, ajungând la cea de-a șasea generație la șase cilindri și 1800 cmc.

Modelul 2018 a fost prezentat în toamna anului trecut, disponibil în trei versiuni și cu două variante de transmisie: cu cutie de viteze tradițională cu șase trepte și cu dublu ambreiaj.

Ce e nou

Continuând buna tradiție, Gold Wing 2018 aduce niște premiere în lumea moto.

Este prima motocicletă de serie a cărei variantă cu dublu ambreiaj (DCT) este echipată cu o cutie de viteze cu șapte trepte, marșarier și o viteză de mers încet înainte, pentru manevre în parcare sau pe porțiuni de drum dificile, iar modelul de vârf este echipat cu Airbag, echipament oferit de Honda ca opțional încă din 2006.

Cea de-a șasea generație este o motocicletă complet nouă, reproiectată de la zero, având foarte multe îmbunătățiri față de modelul anterior, echipamente și dotări de ultimă oră.

Honda Gold Wing

De la cadru, amortizoare, frâne, caroserie, spații de depozitare, până la sistemele electronice, toate componentele sunt noi.

Nu putea lipsi accelerația controlată electronic (Throttle by wire), datorită căreia a putut fi instalat un pachet electronic sofisticat, după 17 ani de oarecare inerție, modelul aliniindu-se la standardele tehnice ale motocicletelor moderne.

Moduri de pilotaj care influențează controlul tracțiunii și sistemul ABS controlat electronic, sistem “Stop & Go”, numit de producător “Idling Stop”, sistem de frânare combinat, amortizoare față/spate controlate electronic instalate pe modelul Tour, un sistem de control și informare care nu mai poate fi numit “bord”, oferind control vocal, conectivitate Bluetooth, control al unui sistem audio performant, informațiile fiind afișate pe un display de 7 inch TFT.

Spre deosebire de alte motociclete cu dotări similare, controlul tracțiunii și amortizoarele controlate electronic nu pot fi reglate de pilot, ci sunt controlate de modurile de pilotaj.

Honda Gold Wing

Motocicleta pe care am testat-o este cea mai echipată variantă, Gold Wing Tour Airbag + DCT, prima motocicletă cu astfel de echipare în configurație standard, la care producătorul a instalat numai transmisia cu dublu ambreiaj.

Nu este prima motocicletă Honda cu dublu ambreiaj pe care am testat-o și, până acum, nici una nu m-a convins. Continui să cred în bucuria pe care ți-o oferă schimbarea vitezelor și în controlul total pe care ți-l oferă ambreiajul, mai ales la viteză mică, dar trebuie să recunosc că, la modelul Gold Wing Tour, cutia cu dublu ambreiaj se potrivește perfect, fiind foarte odihnitoare la drum lung.

În afară de cele șapte trepte ale cutiei, am fost de-a dreptul impresionat de treapta de viteză încet înainte, deosebit de utilă la manevre în parcare sau în situația în care ești nevoit să depășești un mic obstacol cu o motocicletă de peste 400 kg, având o gardă la sol destul de mică.

Honda Gold Wing

Despre manevrabilitate și control

Cu toată masa mare a motocicletei, datorită arhitecturii motorului, centrul de greutate este foarte jos, contribuind mult la controlul mai facil al motocicletei, tot atât de important fiind rolul sistemului de amortizare față.

Sistemul folosit este un multi link, termen folosit în limba română (chiar dacă cuvintele nu sunt foarte românești), numele în limba engleză a sistemului fiind “Double Wishbone”. Cele câteva mari avantaje ale acestui sistem îl fac potrivit modelului Gold Wing: mișcarea roții față este aproape verticală, permițând un cadru mai scurt, la toate îmbinările sunt folosiți rulmenți, reducând uzurile, sistemul permite o masă mai mare a motocicletei. Față de toate aceste plusuri, singurul dezavantaj al întreținerii mai complicate pare să nu conteze prea mult.

Amortizoarele lucrează impecabil, sunt gestionate electronic și singura setare pe care pilotul o poate face este preîncărcarea arcului, chiar și acest reglaj fiind controlat tot electronic.

Pentru o astfel de motocicletă trebuia folosit un sistem de frânare pe măsură.

Honda Gold Wing

În afară de etrierele cu șase pistonașe pe față și discurile de frână cu diametru mare, din care cel instalat pe spate este și foarte gros, fiind ventilat, sistemul este combinat, cu ABS controlat electronic și gestionat în funcție de modul de pilotaj selectat de pilot.

Dacă amintesc și de celelalte dotări care îți fac viața frumoasă la un drum lung, parbrizul controlat electric, carenajul bogat dar bine studiat, cu spoilere laterale și un eleron central pentru direcționarea curentului de aer, de sistemul de genți cu un volum total de 110 litri, de fotoliul în care pasagerul stă tot atât de comod ca în cel de acasă și nu în ultimul rând de butoanele aflate pe comenzile de pe ghidon, cât se poate bine de gândite și plasate, este foarte greu să găsești minusuri acestei motociclete.

Și, ca să nu creadă cineva că am descoperit motocicleta perfectă, voi menționa prețul modelului cu Airbag ca fiind un minus.

Drept vobind, chiar nu cred că acel Airbag amplasat în fața pilotului, care te protejează numai în situația unui impact frontal, valorează câteva mii de euro.

Dacă aș fi sigur că poți supraviețui în urma unui astfel de impact fiind pe motocicletă, atunci probabil că prețul ar fi corect. Dar nu cred.

Honda Gold Wing

Ce mi-a plăcut la Honda Gold Wing DCT:

Cutia de viteze lucrează impecabil datorită sistemului cu dublu ambreiaj, cu un mare plus pentru treapta de mers încet înainte.

Manevrabilitate excepțională.

Ce nu mi-a plăcut la Honda Gold Wing DCT:

Preț mare pentru varianta cu Airbag.

Articolul complet a apărut în revista  Auto Motor şi Sport nr. 9 (250) din septembrie 2018.

Motocicleta testată a fost pusă la dispoziție de firma Motor Team, dealer autorizat Honda.

Fotografiile sunt opera prietenului meu, maestrul Radu Chindriş (ca de obicei).

Honda Gold Wing

Pentru fanii firmei Honda, mai jos sunt câteva articole interesante postate până acum.

Honda NC 750 X – test și prezentare – varianta video

Honda Africa Twin Adventure Sports – test şi prezentare – varianta video

Honda VFR800X Crossrunner – test și prezentare – varianta video

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

Sursa

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare

Autentifica-te  

  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×