Mergi la conţinut
Autentifica-te  
Motobikes

Suzuki Hayabusa iese din producție la finalul acestui an

Recommended Posts

O legendă în lumea motocicletelor supersportive, Suzuki Hayabusa, își va încheia cariera la finalul acestui an.

01_bye_bye_busa.jpg

La finalul acestei luni, Suzuki Hayabusa, care, la un moment dat, era cea mai rapidă motocicletă din lume, va ieși din producție, la aproape exact 20 de ani de când și-a făcut debutul pe scena mondială.

Motocicleta, care a fost lansată în 1999 și apoi actualizată în 2008, nu îndeplinește cerințele stricte ale normelor de poluare Euro4, care au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2016. Între timp, producătorii au primit o perioadă de grație de doi ani în care să vândă stocurile de modele care nu respectau aceste norme. Această perioadă se încheie pe 31 decembrie 2018. După această dată, va fi ilegal să se vândă vreun exemplar de Suzuki Hayabusa ca motocicletă nouă în Europa.

02_bye_bye_busa.jpg

O mare parte a lumii, inclusiv Japonia, a adoptat deja norme de poluare la fel de stricte precum Euro4, așa că legendarul Hayabusa a fost, practic, obligat să dispară. Ultima redută a legendei din Hamamatsu rămâne piața americană, unde se va vinde în continuare anul viitor. Dar producția la fabrica din Japonia va fi oprită, așa că în Statele Unite se vor vinde anul viitor stocurile rămase.

Suzuki Hayabusa a fost dezvăluit prima dată în octombrie 1998, fiind descris ca prima motocicletă care va doborî bariera celor 200 de mile pe oră (320 km/h) în configurația stock. Și cei de la Suzuki și-au făcut publicitate pe tema vitezei incredibile pe care o putea atinge motocicleta. Chiar și numele modelului, Hayabusa, este termenul japonez pentru șoimul pelerin, o pasăre care poate atinge 320 km/h în picaj. În realitate, „Busa” în variantă stock, vândută pentru prima dată în 1999, nu atingea chiar 320 km/h, dar a ajuns până la 310 km/h în unele teste independente.

03_bye_bye_busa.jpg

Primul model dezvolta 175 CP din motorul cu patru cilindri în linie, de 1.299 cmc. Nu pare foarte mult acum, dar pe atunci era cu 25 CP mai mult decât aproape oricare concurent. Carenajul avea o formă aerodinamică (și nu tocmai estetică), iar cadrul era înrudit (nu foarte îndeaproape, ce-i drept) cu cel de pe motocicleta de GP de la Suzuki din acea vreme, RGV500.

Acest cadru avea să rămână, practic, neschimbat de-a lungul vieții motocicletei, trecând prin actualizarea din 2008 cu doar câteva mici modificări. În 2008, motorul a crescut în cilindree de la 1.299 la 1.340 cmc, cu puterea ajungând la 197 CP. Accelerația a devenit și mai impresionantă, dar viteza maximă nu a mai ajuns la aceleași valori.

Motivul pentru asta a fost renumitul „Gentleman’s Agreement” – acordul la care au ajuns producătorii japonezi.

04_bye_bye_busa.jpg

În 1999, Hayabusa, cu 310 km/h, era mai rapidă decât rivalii de la Honda (CBR1100XX) și de la Kawasaki (ZZ-R 1100), la finalul anului a apărut un nou adversar. Kawasaki ZX-12R era și mai puternic decât Hayabusa, la 180 CP și se părea că ar putea atinge pragul de 320 km/h. Dar presa începuse deja să vuiască pe această temă, mai ales în Europa. Apăreau povești de groază cu motocicliști care străbăteau străzile cu viteze superluminice și puneau pe toată lumea în pericol. Deja se punea problema limitării pe care legislativă a puterii și vitezei motocicletelor. Producătorii japonezi s-au întâlnit atunci și, pentru nu mai pune paie pe acest foc, au ajuns la un acord verbal (gentleman’s agreement) de a limita motocicletele, indiferent de puterea lor, la sub 300 km/h. De aceea nu vedem cifre superioare clasicelor 299 pe bordul motocicletelor japoneze ale ultimilor 18 ani.

În zilele noastre, Hayabusa continuă să aibă succes, deși au apărut multe modele mai puternice și (mult) mai ușoare, deci, implicit, mai rapide. Asta pentru că legenda din Hamamatsu a devenit un sport-tourer (cu accent pe sport). Asta pentru că motorul de 1.340 cmc, deși nu este cel mai puternic, are o caracteristică de cuplu incredibilă. Pur și simplu trage tare, dar lin, la orice turație, în orice treaptă. În plus, motorul este atât de fiabil și de rezistent încât există o mulțime de Hayabusa supraalimentate cu turbocompresor, cu puteri de peste 500 CP.

05_bye_bye_busa.jpg

Actualul model va ieși din producție la finalul acestui an, dar numele va dăinui. Asta pentru că se zvonește că Suzuki pregătește un nou Hayabusa, care ar trebui să apară în următorii doi ani. Ar trebui să aibă un motor de aproximativ 1.400 cmc, ca să se lupte de la egal la egal cu Kawasaki ZZ-R 1400.

Sursa

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare

Autentifica-te  

  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×