Mergi la conţinut

Suzuki Katana, legenda revine – test și prezentare


Tiberiu Troia

Recommended Posts

Suzuki Katana, singura motocicletă nouă prezentată de Suzuki în toamna anului 2018, este cea de-a doua generație a unei motociclete lansată în 1982, o adevarată legendă care a revoluționat industria de specialitate.

Suzuki Katana - pregătire de livrare

În scurta istorie de 120 de ani ai motocicletei au existat unele modele care au fost atât de speciale și deosebite, încât au schimbat percepția majorității și au deschis noi drumuri.

Unul dintre aceste modele a fost Suzuki Katana, prezentat publicului în toamna anului 1980 la expoziția de la Köln, pe vremea când evenimentul încă nu se numea Intermot.

Proiectul inițial a aparținut unei firme de design din Germania, Target Design, al cărei coordonator era Hans Muth, desemnat de Suzuki pentru a schimba (a se citi îmbunătăți) imaginea firmei.

Ce era nou

Au existat trei variante diferite, ca forme și capacități cilindrice, cea care a fost preferată de Suzuki fiind cea de 1100 cmc, care a început să fie comercializată în 1982.

Suzuki Katana

Suzuki Katana GSX 1100 S

Principalul detaliu constructiv care diferenția proiectele firmei germane de motocicletele existente până în acel moment era locul pilotului, generat de forma șeii, a rezervorului și a capacelor laterale, care dădeau senzația că pilotul nu stă pe motocicletă, ci în motocicletă.

În afară de formele îndrăznețe, Suzuki Katana a fost cea mai rapidă motocicletă de serie a momentului, păstrând mult timp această poziție în topul motoarelor rapide.

Katana a devenit motocicleta la modă, producția inițial planificată până în 1987 fiind reluată de trei ori datorită cererii, ultimele unități ieșind pe poarta uzinei în 2002, perioadă în care una dintre cele trei tranșe produse a stabilit un record neegalat încă: cele 1000 de unități produse au fost vândute într-o singură zi.

A existat și o ediție limitată, realizată în parteneriat cu Yoshimura, al cărei motor dezvolta o putere maximă de peste 150 CP, masa motocicletei fiind de sub 200 kg, motocicletă utilizată în competiții, unele unități fiind prezente și acum la startul unor concursuri din Australia.

Suzuki Katana

Suzuki Katana Concept

Precum pasărea Phoenix

La 15 ani de la încetarea productiei, perioadă în care numele Katana a rămas întipărit în memoria cunoscătorilor de motociclete, un designer din Italia a propus celor de la Suzuki un parteneriat pentru producerea unei replici a legendarei motociclete.

Proiectul a fost agreat și Rodolfo Frascoli a trecut la fapte. În mai puțin de un an, rezultatul acestei colaborări, conceptul Katana 3.0, a fost expus la expoziția internațională de la Milano.

Motocicleta prezentată a fost unanim apreciată, iar conducerea firmei Suzuki a hotărât să producă modelul de serie, păstrându-se formele realizate de Frascoli, cu modificări minore, impuse de geometria șasiului aleasă de producător.

Fiind o nouă variantă a modelului GSX-1000S, Katana a împrumutat componente de la mai multe modele Suzuki și este construită în jurul motorului instalat pe GSX-1000R din 2005, unul dintre cele mai bune motoare din istoria firmei.

Suzuki Katana

La prezentarea noului Suzuki Katana

Secretele motorului

Au fost aduse câteva modificări motorului, pentru obținerea unui cuplu pe o plajă mai largă de turații și un răspuns mai cursiv al accelerației.

Alegerea motorului instalat pe generația K5 are câteva motive tehnice și a fost luată de producător încă de la demararea colaborării cu Frascoli.

Arhitectura motorului și poziționarea vilbrochenului și a cutiei de viteze au permis construcția unui cadru mai ușor, care face legătura în linie dreaptă între jug și axul basculei preluată de la GSX-R1000 din 2016, soluție ideală pentru obținerea rigidității dorite și a unei mase scăzute.

Pe de altă parte, formula tehnică utilizată, cu cursa lungă a pistonului, permite motorului să furnizeze puterea și cuplul la turații joase și mijlocii, utile la mersul pe stradă.

Suzuki Katana

Pentru asta, toate componentele motorului au fost modificate și reproiectate: pistoanele au fost ușurate, profilul axelor cu came a fost redesenat pentru obținerea diagramei dorite, sistemul de injecție a fost preluat la modelul actual GSX-R1000, cu clapete de accelerație duble (Suzuki Dual Throttle Valve), clapetele secundare fiind controlate de un servo motor, pentru o livrare cursivă a puterii și optimizarea carburației.

Tot un servo motor controlează deschiderea clapetei de la evacuare, componentă a sistemului SET (Suzuki Exhaust Tuning), care controlează presiunea gazelor evacuate, pentru îmbunătățirea funcționării motorului la turații joase, ținând seama de turația motorului, poziția accelerației și treapta din cutia de viteze.

Forma și poziționarea tobei de eșapament a permis construirea unei camere mediane de dimensiune mare, amplasată sub motor, datorită căreia finalul eșapamentului este mai mic iar sunetul eșapamentului este mai grav.

Suzuki Katana

Despre ergonomie

Conceptul creat de Rodolfo Frascoli a reprezentat baza de plecare a noii motociclete de serie, dar, pentru a realiza o poziție de pilotaj confortabilă, a fost nevoie de câteva mici modificări aduse acestei adevărate demostrații de design.

Partea frontală a șeii a fost puțin ridicată, nu numai pentru confortul pilotului, ci și pentru a aduce mai mult cu proiectul originalei Katana, în care pilotul se afunda în șa, modificarea reprezentând un compromis, pentru că, în acest fel, capacitatea rezervorului a fost micșorată.

Și aici am ajuns la unicul mare minus al acestei motociclete: cei 12 litri conferă o autonomie de puțin peste 200 de kilometri.

Singura scuză care poate fi adusă în apărarea celui care a hotărât acest detaliu tehnic este că o motocicletă naked, fără protecție la vânt (chiar dacă este echipată cu micul parbriz opțional oferit de producător), este teoretic mai obositoare decât un model Touring și nu deranjează foarte tare câte o pauză de alimentare la fiecare 200 de kilometri.

Suzuki Katana

De fapt, poziția pe Suzuki Katana este foarte comodă, atât pentru pilot, cât și pentru pasager, care beneficiază de o șa lată. Am făcut peste 200 de kilometri până la pauza de alimentare și nu pot spune că mi-aș fi dorit o altă pauză, plimbarea a fost chiar relaxantă.

La senzația de bine au contribuit și amortizoarele, cele de față fiind complet reglabile și lucrând impecabil și chiar frânele, preluate de la GSX-R1000, modelul de ultimă generație, dar echipate cu alte plăcuțe de frână și cu un sistem ABS mai simplu, lucru care a făcut acțiunea frânelor mai liniară, fără mușcătura inițială întâlnită la motocicletele sportive.

Singurul sistem electronic prezent pe motocicletă, controlul tracțiunii decuplabil produs de Bosch, cu 3 nivele de intervenție, a avut și el un aport important.

Pentru că vremea a fost nehotărâtă la începutul zilei, cu burniță pe alocuri și șosele virajate, destul de circulate, am început testul în treapta a treia a controlului tracțiunii, așa, ca la carte.

Suzuki Katana

După o acomodare rapidă pe noua motocicletă, am redus treptat intervenția controlului, până am decuplat sistemul complet.

Diferență considerabilă: în timp ce nivelul cel mai intruziv îți asigură un control total, decuplarea sistemului de control al tracțiunii îți oferă o motocicletă nervoasă, ai cărei cei aproape 150 CP se simt fără dubii.

Pot spune, cu toată responsabilitatea, că Suzuki Katana, motocicleta cu iz nostalgic și forme atent studiate, este mult mai mult decât un proiect de design reușit, pentru cei care visează la povești uitate și vremuri trecute.

Este o motocicletă cu care nu te faci de râs în compania modelelor sportive, chiar dacă nu va bate curse de viteză, ușor de pilotat și foarte plăcută, o adevărată japoneză modernă cu patru cilindri în linie.

Prietenii știu de ce.

Suzuki Katana

Ce mi-a plăcut la Suzuki Katana

Aspect deosebit, poziție de pilotaj relaxată, putere uşor de controlat, manevrabilitate foarte bună.

Ce nu mi-a plăcut la Suzuki Katana

Capacitatea rezervorului de doar 12 litri, autonomie scăzută, oglinzile sunt foarte late.

Echipamentul folosit la testul modelului Harley-Davidson Low Rider S

Cască Shoei X-Spirit Norick Abe

Geacă REV’IT Akira Air – Motor Team

Pantaloni Alpinestar Air Flo – Motor Team

Mănuşi Spidi TX-1 – Motor Team

Cizme Dainese Solarys Gore-Tex – United Motors

Suzuki Katana

Articolul complet a apărut în revista  Auto Motor şi Sport nr. 7 (260) din iulie 2019.

Foto: Suzuki și arhiva personală

Pentru fanii firmei Suzuki am selecționat mai jos câteva dintre articolele despre noul Katana postate în ultima perioadă.

Suzuki Katana – test şi prezentare video

Suzuki Katana – pregătire de livrare (Unboxing)

Cum a fost în Croația la testul noului Suzuki Katana

Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe FacebookLinkedIn sau Twitter iar filmele sunt postate pe  YouTube.

Sursa

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Participa la conversatie

Poti raspunde acum si inregistra mai tarziu. Daca ai un cont, autentifica-te pentru a comenta folosind contul existent.
Nota: Comentariul necesita aprobarea moderatorului inainte sa devina vizibil.

Oaspete
Răspunde la topic...

×   Inserat ca 'rich text'.   Insereaza ca text simplu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Linkul a fost inserat automat sub formă de conținut.   Șterge formatarea și afișează ca link simplu

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent activi   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.
×
×
  • Creează O Nouă...