Mergi la conţinut
Autentifica-te  
Motobikes

Rabla Moto: măsură cu adevărat utilă sau praf în ochi?

Recommended Posts

Ieri vă povesteam că din 2020 programul Rabla va include și primă pentru motociclete la casarea unui autovehicul vechi. Doar că prima va fi mai mică decât cea pentru mașini, fiind fixată la 3.500 de lei.

162137_2019_Honda_CB500X.jpg

Evident, vestea a stârnit tot felul de reacții printre motocicliștii români. De la încântare („În sfârșit ne bagă cineva în seamă și pe noi, e un început bun!”) la circumspecție („Nu e rău, dar nu sunt sigur că va funcționa așa cum ar trebui.”) până la dezamăgire totală („Cu 3.500 de lei nu convingi pe nimeni să cumpere o motocicletă nouă de peste șapte-opt mii de euro!”).

Eu însumi am oscilat de la bucurie inițială, pentru că, sincer să fiu, nu mă așteptam ca demersurile celor de la MotoADN să dea rezultatele acestea și în niciun caz într-un timp atât de scurt, până la confuzie: OK, acum că avem prima asta, ce facem cu ea?

Sincer, ca un om direct interesat de achiziția unei motociclete noi în viitorul apropiat (și posesor de ceva utilaje vechi care adună praf), evident că mi-aș fi dorit o primă cât mai mare, care să-mi faciliteze trecerea la o motocicletă nouă și nepoluantă. Apoi, trecând mai departe de aspectul subiectiv, mă gândesc și că nu a trecut foarte multă vreme de când ți-aș fi râs în nas și dacă-mi spuneai că vom avea parte de o primă de 10 lei din partea statului ca să ne luăm motocicletă nouă, darămite 3.500. Așa că, pe de altă parte, mi se pare că protestele în această direcție sunt și un fel de căutat calul de dar la dinți.

Apoi, mergând mai departe cu raționamentul, îmi dau seama că probabil sufăr de ceva sindrom post-traumatic comunist, pentru că tind să mă bucur că mi se dă și să nu fac nazuri, în loc să cer mai mult. Apoi, dacă intru în rolul de „avocatul diavolului” (anti-moto și pro-auto, ptiu, să-mi scuip în sân), pot spune că o mașină nouă pe stradă poluează aproximativ egal cu o motocicletă (nominal, nu real, evident), dar poate transporta cinci sau chiar șapte suflete, în timp ce pe motocicletă încap maxim două persoane. Deci la capitolul poluare/ocupant s-ar putea spune că mașina ar avea un avantaj. Asta desigur dacă nu stă cu orele pe loc în trafic.

P90275600_lowRes_g-310-gs-09-2017.jpg

Până la urmă, mai presus de păreri personale și atitudini subiective, ar trebui să ne gândim cât se poate de practic: este prima asta soluția reală care se vrea a fi pentru înnoirea parcului auto/moto în scopuri de reducere a poluării? Adică pe câți români îi va motiva o reducere de aproximativ 730 de euro să-și ia o motocicletă nouă?

Să ne uităm puțin mai îndeaproape la clasamentele înmatriculărilor de motociclete noi în România. Cel mai de succes model în 2019 este BMW R 1250 GS/Adventure, cu 177 de exemplare înmatriculate. Un astfel de model are un preț mediu de peste 18.000 de euro (pentru că aproape nimeni nu și-l ia fără opțiuni și aproape toată lumea și-l ia cu toate opțiunile). E clar că oamenii care și-au cumpărat motociclete de peste 10-15.000 de euro și le-ar lua oricum, indiferent de reducerea suplimentară de 700 și ceva de euro reprezentată de prima de casare. Deci prima respectivă nu va crește în niciun caz vânzările de BMW din seriile R, K, S, nici de Harley-Davidson (78 de exemplare înmatriculate în 2019), Ducati (40), Triumph (37), Honda Africa Twin (40) sau Gold Wing (5).

Dar, dacă ne uităm la celălalt capăt al spectrului de preț, observăm că au mers bine și motociclete precum Honda Rebel (48), Honda seria CB500 (52), BMW G 310 R și G 310 GS (40), Yamaha MT-07 (48). Și scuterele de cilindree medie s-au vândut bine, exemple fiind Vespa GTS (52 unități), Yamaha XMAX 300 (45), BMW C 400 X și C 400 GT (31).

IMG_4217.jpg

Yamaha MT-07: wheelie-uri toată ziua, acum cu 3.500 de lei mai ieftin. Dar țineți minte, copii: nu pe drumurile publice, da?

O Honda Rebel costă 6.350 de euro, la fel ca o Honda CB500F. O Yamaha MT-07 costă 6.850 de euro, o Vespa GTS 300 5.470 de euro, o Yamaha XMAX 300 5.990 de euro și un naked BMW G 310 R 5.000 de euro, nou-nouț. Aici deja prima de peste 700 de euro sună destul de bine. Sigur, un naked monocilindru de 310 cmc și 34 CP nu îți va da imaginea de zmeul-zmeilor în Victoriei, dar îl iei cu mai puțin de 4.300 de euro nou-nouț, cu ABS și garanție trei ani, cu prima din programul Rabla. Și consumă trei litri și ceva de benzină la suta de kilometri și încape oriunde. Este plauzibil ca oamenii care se uitau după motociclete rulate în gama de preț de 3-5.000 de euro să fie tentați să mai pună un ban în plus ca să-și ia una nouă, beneficiind de prima din programul Rabla? Aș spune că da, mai ales dacă prima va fi dublată de oferte tentante din partea importatorilor și dealerilor de motociclete noi, ceea ce se va întâmpla aproape sigur.

BMW-G310-07.jpg

Nu e indicat, dar la 4.300 de euro bucata, ar fi păcat să nu…

Așadar, dacă stăm și chibzuim puțin, se pare că ar putea avea un efect această extindere a programului Rabla. Dar, dacă săpăm și mai adânc, putem pune încă o întrebare, mai precis țintită: „Câți români care au (sau au acces la) mașini funcționale, dar „obosite”  își vor cumpăra o motocicletă nouă prin programul Rabla?” Aici deja ar trebui să-i dăm de lucru unui sociolog, dacă am avea unul prin redacție. Cert este că prin programul Rabla s-au cumpărat până acum cu preponderență mașini relativ ieftine (între 7.000 și 15.000 de euro). Pentru că nimeni nu-și dă la casat Dacia SuperNova moștenită de la ăl bătrân ca să dea avansul la Mercedes S-Klasse. Deci nici Rabla Moto nu va fi destinată în principal celor care vor GSX-R1000, R 1250 GS sau Ducati Multistrada, că ăia și le-ar fi luat oricum. Dacă va funcționa, se va adresa fix celor care se străduiau să-și ia un V-Strom sau un Hornet în stare bună, dar care ar putea să facă un efort pentru o motocicletă mai modestă, dar nouă, cu ABS, garanție și toate minunățiile tehnologiei moderne.

Va funcționa? Nu știu. Ce știu însă este că dau la schimb Honda Dominator din ’95 semi-ruginită (de la eterna bătrânică din Germania) pe o Dacie „zâmbetul lui Iliescu”. Că am de luat motocicletă nouă și în presa moto nu se plătește grozav.

Sursa

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare

Autentifica-te  

  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×