Jump to content

Tehnologia motorului rotativ atinge apogeul prin Crighton CR700W


Motobikes

Recommended Posts

CR700W nu este un nume care să îți spună prea multe. Însă…

crighton_cr700w_2.jpg

Trebuie să știi însă că este vorba despre o motocicletă de 700 cmc, care are 220 de cai putere. Și care cântărește doar 129.5 kilograme, fără plinuri. Așa poate fi descris cel mai nou proiect al lui Brian Crighton, inginerul  care a lucrat alături de Norton la motocicletele de curse cu motor rotativ.

crighton_cr700w_5.jpg

CR700W produce 319 cai putere pe litru, în timp ce motocicletele actuale din MotoGP, livrează în jur de 300 de cai putere pe litru. Dar, dacă motocicleta asta este atât de performantă, de ce nu este alergată în competiții, ne-am putea întreba. Păi, motocicletele cu motoare rotative chiar au făcut-o, câștigând suficiente curse, inclusiv Isle of Man Senior TT în 1992, până când au fost interzise de pe scena competițională, fiind considerate prea poluante.

crighton_cr700w_3.jpg

Brian Crighton nu este doar un inginer genial ci și un fost pilot, care, în anii ‘80 a dezvoltat propulsorul rotativ pentru modelul de curse RCW588, inițial chiar fără a se bucura de sprijinul Norton. După ce luat locul trei în prima cursă la care a participat cu această motocicletă, Brian a captat în mod brusc atenția Norton, iar restul este legendă.

617c454f0b95957077eabe5c_ModernEra-p-160

Încrederea britanicului în potențialul motorului rotativ este pur și simplu neclintită. Din 2009, Brian Crighton lucrează împreună cu Rotron Power Ltd, una din companiile de top din domeniul motoarelor rotative pentru industria aerospațială. Dacă în anii ’70 japonezii abandonau ideea, considerând că aceste motoare produc pur și simplu prea multă căldură pentru un șasiu de motocicletă și necesită prea mult efort tehnic pentru a gestiona noxele rezultate, Brian Crighton și Rotron au dus designul motorului rotativ la un nivel de rafinament nemaiîntâlnit întâlnit până acum. La fel este descrisă și fiabilitatea motoarelor,  garantată de experiența Rotron Power, în domeniul aviației.

Așadar, pentru 85.000 de lire sterline, unul din cele 25 de exemplare ale CR700W, prezentată drept motocicleta supremă pentru track days, poate fi al tău! Aceasta este însă și partea proastă, te vei putea limita doar la track days întrucât CR700W nu este doar “ilegală” pentru stradă ci și pentru curse!

Șasiul este relativ convențional, cu un cadru tip grindă dublă din aluminiu ce integrează și rezervorul de ulei, suspensii Öhlins sau Biturbo, la alegere, frânele vârf de gamă de la Brembo, roti Dymag din carbon și carenaje din același material.

61795ae4a5036b77e92c9099_Engine_01-p-500

Trecând la motor, toate suprafețele de uzură sunt placate cu nicasil și molibden, arborele de transmisie principal fiind produs dintr-un aliaj de oțel stabilizat prin criogenie. Grație materialelor exotice folosite, elementele de etanșare sunt descrise drept având o uzură ce se apropie de valoarea zero, acesta fiind motorul rotativ cu cel mai mare raport volum – suprafață. Spre deosebire de un motor de curse care trebuie reconstruit după fiecare weekend din cauza stresului la care este supus, Alex Head, C.E.O. Rotron Power spune că doar după un sezon complet de curse, propulsorul CR700W are nevoie de revizie.

617a82334df005cc4b51a730_Air-Cooling-Fin

Cutia de viteze, punctul slab al motoarelor rotative, este acum extrem de robustă, cu o casetă care se poate extrage rapid și este cuplată cu un ambreiaj anti-patinare de la Nova Transmissions. Sistemul de răcire al aerului este absolut unic, cu ejectare, folosindu-se de sistemul de evacuare al motocicletei, pentru a genera un vacuum care trece chiar prin inima motorului. Mai departe, acesta accelerează un flux de aer prin vârfurile cu nervuri ale fiecărui rotor. La fel, sistemul de răcire este unicat în lumea motocicletelor, având un canal de răcire care trece prin centrul propulosorului, căldura generată fiind evacuată literalmente de la interior la exterior.

download.jpg

Mason Law, fost campion britanic al clasei Superstock600, spune că pilotarea acestei motociclete seamănă cu decolarea de pista unui portavion cu un avion cu reacție. Sună destul de convingător.

Sursa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...