Jump to content

Despre tehnologia roților “SpinForged” de la Yamaha: la o poveste cu aluminiul


Motobikes

Recommended Posts

Odată cu modelul 2021 al MT-09, Yamaha a prezentat și o nouă generație de roți, mai ușoare, așa numitele „SpinForged wheels”, pe care le regăsim acum și pe alte modele ale producătorului nipon, precum XSR900.

2021_YAM_-MT-09SpinForgedWheels_CPR_JPN_

Acestea cântăresc cu 700 de grame mai puțin, sunt cele mai ușoare montate vreodată pe o motocicletă Yamaha de serie și aduc o serie de schimbări notabile în comportamentul motocicletei. Astfel, momentul de inerție pe spate este redus cu 11%, suspensia lucrează la un nivel superior, iar din punct de vedere al consumului de combustibil, eficiența crește cu 9% .

Atunci când aluminiul devine un personaj

 Yamaha a dezvăluit mai multe detalii despre felul în care această nouă tehnologie a căpătat contur și am considerat că merită să privim și noi mai îndeaproape lucrurile. La fel ca și în viață, degeaba ai tehnica de partea ta, mai întâi trebuie să ai cu ce lucra, adică, trebuie ca și materialul să fie unul bun!

Yamaha spune că laudele trebuie să meargă în direcția celei care a dezvoltat un aliaj special din aluminiu, Kahori Oshima. Iar japonezii nu se sfiesc să o descrie pe colega lor drept o „barmaniță” într-ale aluminiului, din care știe să prepare niște cokteiluri așa cum nimeni altul sau alta ar putea reuși. Exprimarea aparține tot Yamaha și este relevantă pentru nivelul de măiestrie și pasiune cerut și acum în industrie, care iată, s-a păstrat și în aceste vremuri robotizate.

cq5dam.web_.600.600.jpeg

Kahori Oshima vorbește despre aluminiu ca și cum ar vorbi despre un prieten apropiat: “El poate fi foarte sensibil câteodată și poate fi foarte greu să reușim să dialogăm cu el”. Nu este o glumă, inginerii de la Yamaha insistă pe faptul că materialul cunoscut la modul generic drept aluminiu, poate diferi foarte mult de la un caz la altul. Iar Casa din Iwata are o adevărată colecție de „rețete” pentru aluminiu și chiar o obsesie de a nu fi vreodată depășită în ceea ce privește prelucrarea acestuia, după cum explică chiar Kahori Oshima.

Lucrul cu aluminiul presupune controlul atent al temperaturii metalului topit, adăugarea unui amestec de ingrediente iar apoi tratarea termică a piesei rezultate, în vederea finisării. În tot acest proces, Kaora Oshima a găsit echilibru perfect între elasticitate, rigiditate dar și… frumusețe!

Flow forming-ul sau deformarea continuă este procesul prin care acest aliaj se transformă în roțile de pe MT-09, așa numitele Yamaha SpinForged Wheels. Acestea sunt primele roți astfel produse într-un proces de mare serie, jantele având o grosime de doar 2 mm, comparativ cu 3.5 mm față de modelele precedente.  Dificultatea procesului a fost reprezentată și de lipsa datelor de referință, inginerii intrând practic pe un teren virgin. De altfe, Kahori Oshima spune că metodele de evaluare au fost dezvoltate în paralel cu noul material.

2021_YAM_-MT-09SpinForgedWheels_CPR_JPN_

Procesul de deformare continuă pentru crearea roților Yamaha SpinForged Wheels a fost până în prezent utilizat adesea la producerea de roți pentru automobile. În acest caz, acoperirea inelului interior folosindu-se procedee specific de productie este suficientă, însă roțile de motociclete necesită un design atrăgător pe ambele părți, astfel că adaptarea deformării continue pentru industria noastră a prezentat obstacole mari.

Desigur, așa cum explică cercetătoarea, aluminiul nu are cum să depășeașcă fierul atunci când vine vorba despre rezistență, dar multiplele sale avantaje, așa cum sunt greutatea redusă, rezistența la coroziune, capacitatea ridicată de prelucrare și aspectul  îl vor păstra în postura de material preferat, în ciuda schimbărilor din industrie. “Rolul meu ca și cercetător în domeniul materialelor este de a extrage și de a spori acest potential al său “, conchide Kahori Oshima.

pic_002.jpg

De altfel, ceea ce pot fi descrise drept “rădăcinile istorice” ale tehnologiei de turnare pentru Yamaha sunt reprezentate de producerea cadrelor pentru piane la Nippon Gakki Co., Ltd. Tehnicile au fost adaptate și aplicate pentru crearea motorului și pieselor primei motociclete Yamaha, YA-1.  Compania are capacitatea de a turna componente de mari dimensiuni, nu doar pentru motociclete ci și pentru produse marine, șasiuri, automobile, ceea ce este o raritate printre producătorii de motociclete. Nu trebuie uitat că în 2015, Yamaha a turnat roți din magneziu pentru producția de masă, atunci când a venit vorba despre YZF-R1, un lucru considerat anterior irealizabil. Uzinele Yamaha au dezvoltat și tehnologia de turnare sub presiune a aluminiului cu umplere controlată – controled filling (CF), care permite producerea de piese de mari dimensiuni, însă subțiri, sau cilindrul DiASil, complet din aluminiu.

pic_003.jpg

Sursa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...