Mergi la conţinut
  • 0

Counter Steering


Ion54

Întrebare

Am auzit ca la viteze mari trebuie sa rotesti ghidonul la dreapta ca sa virezi la stanga si viceversa. Voi cum schimbati directia la viteza mare?

Editat de noni
Ca sa fie la indemana tuturor... imi permit sa editez topicul, ca sa puteti vedea un tutorial chiar din prima pagina:
Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Recommended Posts

  • 0

VVVAAAAIIII de capu'meu ce mi-a fost dat sa citesc in topicul asta,e mai rar,iar ca dovada pura de indolenta este imbatabila.

Mai nene,mai frati romani,mai stimati si stimabili colegi motociclisti daca nu intelege-ti de ce counter-steering-ul it's a must si nu numai,ci fara el virajele pe 2 roti practic nu ar fi posibile,haideti sa va explic babeste si mult mai simplu care este ideea si logica fizica din spatele acestui principiu.

Multi dintre domniile voastre s-au uitat macar odata in viata lor sa spunem de ex. la TOP GEAR sau orice alta emisiune de gen ce testeaza masini,si subliniez MASINI,si o sa vedeti de ce,la limita lor.Multi probabil,as zice eu,insa si mai multi au condus o masina personal,mai mult sau mai putin sportiv dar in orice caz au luat viraje peste 100 kmh.

Lucrurile sunt fooooarte simple din acest moment,dupa cum a-ti obs. in diferite emisiuni sau voi insiva exista un fenomen auto denumit understeer care defineste faptul ca greutatea frontala a masinii cauzeaza o rupere a aderentei si o marire a razei de abordare a virajului iar in cazuri extreme cum de altfel sigur v-au relatat stiristele celebre ale orei 17:00 intri ca bou in viraj tare cu masina masina nu poate vira pt ca,cauciucurile nus de pilotat in felul ala suspensii normale nu de curse etc mai pe scurt nu e un race set up.Si asa Gigel intra in sant si in final decojeste un mare copac in impact.

Asta inseamna un caz extrem daca ii poti zice de understeer,ma rog exista situatii in care bou' chiar si cu o masina sport rupe norma la viteze in viraj si zboara dreaq cu totu',dar tot din aceeasi cauza,aderentza.De ce?Pt ca masa masinii in momentul in care virezi la stanga sa zicem in mod natural vrea sa measrga in fata,sa-si pastreze starea de miscare initiala,se numeste inertie este tendintza maselor de a isi pastra starea de miscare sau repaus.Bun,masina are rotile din dreapta in cazul virajelor la stanga ce o sprijina cu ajutorul aderentei spre a nu iesi in decor,din aceesi cauza,aceeasi fortza impinge suspensia de pe partea opusa virajului mai mai la pamant,pt ca suspenia si cauciucurile compenseaza respectiva fortza de care v-am amintit.INERTIA.

Toate bune pana aici insa de aici devine interesant.De ce?Sa zicem ca aruncam 2 din cele 4 roti si ne trezim pe motoreta,scuter,bicicleta orice pe 2 roti ce poate atinge minim 35-40 la ora,si fac o paranteza aici pentru clarifica un lucru.De la viteza asta minim intra in vigoare regula countersteering-ului pt ca de la aceste viteze forta inertiala capata amploare si nu mai poate fi decat invinsa sau compensata in directia opusa,adk contravirand.Poi daca la masini rotile din dreapata la virajul la stanga compensau fortza inertiala,pana la un nivel de bun simt adk fara 200kmh in viraje de 90 de grade :P:P,la motorete de unde atatea roti?Te gandesti sau va ganditi stimati colegi ca puteti invinge o fortza ce este egala cu cel putin 250 kg inmultite cu viteza crescanda a motoretei respective,viteza ce amplifica exponential fortza centripeta ce tine motoreta aia in picioare,doar aplecandu-va si schimband poate foarte putin centrul de greutate a vehiculului respectiv,deci in speta sa inclini masa aceea in miscare doar cu cateva kg ce cad dincolo de punctul de echilibru?Raspuns:ESTE FIZIC SI PAMANTESTE IMPOSIBILLLL.

Asadar pt a vira vehiculul respectiv pe 2 roti mai pe tiganeste tre sa il obligi sa o faca "de la sine" ,Si poate suna a contradictie dar nu e asa pt ca de nebun asa doar aplecandu-te nu faci decat sa "atarni" ATAT.Pentru a face motocicleeta sa se incline rapid sau mai putin rapid,in orice directie doresti la viteze de peste cea amintita mai sus trebuie sa ii aplici o forta contrara tendintei initiale,si aici vine partea cea mai misto caci din "dracismul" motocicletei de a sta cum vrea ea,in momentul in care faci lucrul asta,o sa faca exact ca tine si o sa vireze cum vrei tu.Deci vrei stanga,foarte bine,nu vreau sa va provoc sa virati tot stanga la viteze mari pt a mege stanga pt ca v-as avea poate pe constiintza,dar este in felul urmator,vrei stanga tre sa impingi spre dreapta.DEoarece motoreta vrea sa stea dreapta,adk in picioare,nu vrea sa merga unde te taie pe tine capul nici de-a dreaq, va compensa intentia ta "malitioasa" la adresa ei,adk impisul ghidonului inspre dreapta,cu o fortza CONTRARAAAAAAAAAAAAA intentie pe care i-ai aratat-o.Si ce dorectie e contrara dreptei ??:D:D STANGAAAAAAA.URAAAA!!!Pt a contracara ce ai facut tu se va apleca si implicit va vira stanga,adik exact ce urmarea Gigel in mod "perfid" in adancul mintii :P:P.Deci tre s-o pacaleeestii fratilor ca pe fomei.II arati exact contrariul intentiei tale reale si va merge unde vrei tu.Fara asta nu se poooooaaaateeeeeee.

Va multumesc!!!!

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

eu cred ca acest counter steering il face oricine indiferent de pregatirea pe care o are.Involuntar il faci dar daca incerci sa il faci dupa ce ai citit despre el cu siguranta iese mai bine.

La super moto se fol foarte des

La cele de viteza simpla iesire sin sa nu te ajuta daca vrei sa iei un ac de par, chiar a fost facut un test pe o motoreta care avea un al 2-lea ghidin dar fix.Curbele nu se puteau lua deloc.La viteza mare inclinatia si counter steeringul oleaca facut si gata-i curba realizata =))

Io unu' nu incerc ca imi e frica :D

nici eu nu sunt un as in ale motoretismului,am vreo 2 ani de cand merg pe speed-uri(pana atunci nu mersesem decat pe hoinare si chestii vechi scutere etc...) si din inconstienta iam dat gaz de prima data am vazut ca fuge mia placut insa a venit randul sa iau virajul si am vazut ca fara sa vreau am contrvirat motoreta nu stiam de ce ma dor palmele insa eu aplecam tare de tot motorul nu la viteze exagerate,pana-n suta cam asa nici curbele nu erau cine stie ce ac de păr abia dupa un timp am intrat eu la idei.....mai de ce eu cand iau virajul stanga tin ghidonul impins spre dreapta nu stiu daca asta inseamna counter steering dar pe mine ma ajutat sa ies teafar din viraj...apoi am luat-o logic...daca eu las roata fata sa se incline si ea odata cu mine eu ma rastorn in partea cealalta asa daca o contrvirez ma ajuta sa imi si revin mai repede la iesirea din viraj.......

=)) frate ai ca nu am mai ras de mult cum pana mea nu folositi contra virarea( ca sa fiu mai mioritic )nici nu ma mai mir ca apareti pe la stiri ca vati dus sa culegeti porumb in loc sa stati pe viraj si mai conduceti si vitezane as vrea sa va vad ce faceti cand va apare o curba nesemnalizata brusc din n motive neobservata la timp sau un viraj pe care nu il cunoasteti si se inchide la final ce metode mai faceti =))=))=))=))=)) scoateti genunchiul in vand =)) sau capul =)) de ce nu folositi o ancora cu o funie o dati dupa un pom si tineti bine de ea sau motati vele si o faceti fregata =)) ba cate odata cred ca citesc scenarii de divertis sau modenii.

Revenind la subiect INVATATI CONTRAVIRAREA CA VA SAVEAZA VIATA mai ales in romania unde se fura semnele de citculatie pt a sprijinii un gard sau can la sf virajului observi o vaca trecand agale exact pe trasa idealasau o caruta cu "conducatorul" beat del il duce calu acasa.

Tot ce am spus e valabil pt cine vrea sa fie motociclist se exclude pt motomagherul club acolo unde se merge balna cu tobe sport sa va vada gagicile cum pacati la everest deci repet pt parcare la everest nu folositi contravirarea se ia 200 km/h de la univesitatii pana la everest franare si a 5 km/h se vireaza normal se parchaza cu sprituri la acceleratie ,dezechiparea se face incet misterios se bea o cola in 4 ore si se pleca acasa cu 4 km facuti intro zi de plimbare.

Acum poate va explicati de ce mergeti pe A2 cu 300km/h si pe Cheia nu reusiti mai mult 30-40km/h cu morcovu in cur cu frunze cu tot(la viteza asta nu va trebuie sa contravirati) si va bateti cu Saviemurile SR-urile si Rabele.

din cate stiu eu astia se numesc bikeri de autostrada=))=))=))la mine sunt destule curbe si am invatat sa le iau pana anu asta nu stiam ca daca ies in afara motocicletei aceasta e mai ascultatoare si face exact ceea ce ii cer eu,si nu am citit nicaieri nimic am facut totul dupa cum mia dictat instinctul

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

RROMani :

intai invatati sa va exprimati in limba voastra materna (romana , scris/vorbit) si dupa "stresati-va" cu metoda de "luat curbe" la viteze mici, medii, mari si bineinteles "super-luminice/warp9"

:taunt:

V-ati inmultit in asa hal incat deja ati inceput sa fiti "observati" PESTE TOT...

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Am fost șocat să văd cât de mulți merg pe motor și nu cunosc termenul și nici procedura contra-virării. Pt a nu fi doar critic, căutați pe youtube: counterstearing, dar aveți deja informații adăugate de colegi ce știu cum se folosește și explică și aplică.

Tehnica este valabilă atât pe bicicletă (chiar și la viteză mică), cât și pe scooter de 50, și de 250, pe motor de 600 și de 800 cmc, și deși nu am mers eu, sunt sigur că fizica nu se schimbă în f-cție de câți cmc are motorul tău de 1000 și contra virarea rămâne valabilă. De fapt când înțelegi fenomenul, lucrurile încep să fie distractive! Așa că: distracție plăcută!

încă ceva, intrați pe youtube și uitați-vă măcar odată la , A twist of the wrist II, e de învățat!

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

ce sa te socheze?

la valcea,a scoala,instructorul(un pisoi ingamfat de 30ani) tipa la bietii copii:"asculta-ma!" in timp ce ei ruleaza in poligon.

termenul de contraviraj este un OZN pt ei.

am vorbit cu multi valceni motarzi. multi spun ca nu au reusit sa contravireze. pai,cand vi intreg de la.Bucuresti ,Pitesti pe Dealul Negru,sigur ti-a reusit. dar nu realizezi pr ca in loc sa priveasca inainte pt a realiza ce fac,ei privesc bordul.atunci panicheaza si se apleaca spre curba.

eu nu ma aplex nici de-al dracului.las incornorata sa faca ce vreu eu.

consider contravirajul ca si sacrificiu pe teren minat.

nu ma aplec sa alunec(se intampla des) sa conving motorul sa ma urmeze. multi nu inteleg.tu urmezi roata din fata.nu ea pe tine..

Cu-cu!! yakshimas!

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Cum naiba ma sa iei curba fara counter steering?

Asa cum spuneam mai sus nu fac intentionat ca am o oarecare tarsa si aici cand spun ca nu fac ma refer ca nu fac la d-alea mai naspa nu ca nu fac deloc. Din moment ce iei o curba, te uiti unde trebuie nu in bord neaparat atunci clar faci si counter steering. Poate daca nu le explica cineva fenomenul d-aia nu inteleg cei care zic ca nu il fac.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

incercat,explicat.

am incercat in vara un cbr600,de curiozitate(nu prea sunt fan torpile). avand centrul de greutate mai jos si roata mica pe fata,vireaza extrem de usor.

am incercat chiar si corectarea virajului prin frana fata si modificare cursa roata din fata. parca e HopaMitica. nici cea mai mica tendinta de a se da peste cap.doar o mica tendinta de a se redresa pe verticala.

totusi,in Romanica ,cei mai multi cazuti la datorie sunt torpiloezii... WTF??

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Motocicleta nu vireaza fara sa folosesti contravirarea.

 

Efectul giroscopic ce mentine motorul pe verticala trebuie "dereglat" prin manevrarea ghidonului intr-o directie sau alta (st/dr) ceea ce determina motorul sa se inline intr-o parte incepand astfel virarea. 

 

Sotia mea nu a inteles contravirarea si nu vroia sa mearga cu scooterul de 50 pentru ca nu stia sa ia virajele.

 

Trebuie "gustat" fenomenul in mod constient de fiecare. Face mersul pe viraje foarte distractiv!

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Participa la conversatie

Poti raspunde acum si inregistra mai tarziu. Daca ai un cont, autentifica-te pentru a comenta folosind contul existent.
Nota: Comentariul necesita aprobarea moderatorului inainte sa devina vizibil.

Oaspete
Răspunde la întrebare...

×   Inserat ca 'rich text'.   Insereaza ca text simplu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Linkul a fost inserat automat sub formă de conținut.   Șterge formatarea și afișează ca link simplu

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent activi   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.
×
×
  • Creează O Nouă...