Jump to content

Am testat Serial 1, Harley-Davidson-urile bicicletelor electrice!


Motobikes

Recommended Posts

„Am nevoie de cizmele,de  hainele tale și de bicicleta ta electrică”, ar fi spus Terminator 2 dacă s-ar fi teleportat pe străzile unde Marc Sandu, redactorul nostru, punea la încercare bicicletele electrice Serial 1 powered by Harley-Davidson.

276320657_660089085105089_60560812303552

Dar, întrebarea care se pune este: sunt sau nu sunt aceste biciclete electrice, Harley-Davidson? Te lămurește Marc imediat!

275514742_1024070438197512_7236567646918

De cumpărat ele se pot cumpăra din rețeaua dealerilor Harley-Davidson și au fost dezvoltate în cadrul companiei din Milwaukee. Prin 2019, un grup de pasionați, atât de motoare, cât și de biciclete, s-a pus pe treabă pentru a dezvolta un e-bike demn de numele Harley-Davidson. Proiectul a ieșit atât de bine, încât Harley-Davidson l-a lansat ca un brand de sine stătător, sub numele de Serial 1 Cycle Company. Acesta este un tribut primei motociclete construite de Harley-Davidson, în 1903, care se numea, ai ghicit, Serial Number One.

275532239_1347437722364464_1814323289293

Recunosc, nu știam aceste lucruri atunci când m-am prezentat la Harley-Davidson București, pentru a pedala pe „bicicletele electrice Harley-Davidson”. Ultima dată când m-am dat cu un Harley a fost nu înainte de Pandemie, ci la Criza din 2008, atunci când am avut pentru câteva zile la dispoziție un Fat Boy, cu care mă plimbam încolo și încoace prin oraș. Acesta mi-a îndulcit criza personală cauzată de disponibilizarea de la revista Motociclismo, care, se pregătea să închidă porțile la fel ca multe ale afaceri din acea perioadă. Mi-am jurat în barbă să îmi cumpăr un Fat Boy atunci când voi fi bătrân și bogat, iată un aspect la care încă mai lucrez.

275874003_737231050598214_84126378142742

Mă așteptam la lucruri bune din partea „bicicletelor Harley-Davidson”, dar, sincer așteptările mele au fost depășite. Și, documentându-mă pentru acest articol, opiniile mele au fost confirmate de jurnaliști cu siguranță, mult mai experimentați decât mine. Haideți să vedem de ce. În primul rând, am dat nas în nas cu modelul Rush/CTY, parcat chiar alături de un Harley-Davidson Pan America și, ghici ce? Pentru mine, cele două s-au conectat instantaneu, am putut să simt „înrudirea” între ele. Cu ce aveam așadar de a face? Cu o bicicletă pentru naveta urbană,  cu un look mai utilitar decât cel la care m-aș fi așteptat, dar, în nici un caz domestic. Câte un suport solid instalat pe fiecare roată, îți transmite că acest e-bike e făcut să îți fie partener în viața de zi cu zi, inclusiv pentru momentele în care mergi la supermarket și planifici să umpli niște sacoșe. Am trecut și prin această fază, mers la supermagazin cu bicicleta și pot spune că foloseam un rucsac de 70 de litri, nu e chiar cea mai distractivă afacere, dacă vrei să fii hipster până la capăt. În ultimul timp folosesc un GTI, dar, vedeți și voi, nu se știe ce rezervă viitorul.

276020404_552770252739207_30228674741714

Am înșfăcat bicicleta de ghidon și am culcat-o pe o parte, pentru a mă uita la transmisie și frâne. Specialistul Harley-Davidson, prezent în showroom, are reflexe bune, căci s-a repliat instantaneu, în cazul în care manșonul mi-ar fi alunecat din mână. Mă așteptam la o serie de componente decente, dar atât. Am văzut un număr e-bikes – o categorie de biciclete care în România este din păcate doar la îndemâna celor care au venit liniștitor, care, la capitolul schimbător și frâne, observi ca pasionat că au niște înzestrări care nu te dau deloc pe spate. Și atunci, te gândești la toți acești doctori, avocați, manageri, mândri de achizițiile lor electrice, fără a știi că aceleași schimbătoare sau frâne se găsesc și pe bicicletele entry-level. Sincer cum sunt, am dat glas liber gândului, iar răspunsul a fost unul la fel de profesionist: „La Harley-Davidson nu există ieftin”. Ba mai mult, surpriză, aș adăuga eu, schimbătorul clasic a fost înlocuit de un sistem de transmsie la care te conectezi cu smartphone-ul!

276040345_507481184270574_62935511843270

Transmisia este Enviolo NuVinci, cu variație continuă, este încapsulată în butucul roții spate, nu necesită întreținere și nici un efort în pedalare. Tu trebuie doar să învârți pedalele, după ce butonezi puțin aplicația Enviolo. Lanțul este înlocuit de o curea din carbon de la Gates, o companie cu multe decenii de experiență în acest domeniu, iar motorul vine de la Brose, o companie germană. El este poziționat foarte jos, sub down-tube, aproape complet sub foia pedalierului. După cum se observă și în fotografii, bateria de abia ce depășește down-tube-ul.

275628925_259908926248255_65765469479851

Cât de diferită este așadar această bicicletă față de acele mountain-bikes electrice, cu motorul deasupra pedalierului, bateria pe downtube în loc de suport de bidon, frâne entry-level și un schimbător banal care își numără zilele până la prima reglare în service!  Trebuie să-i citez pe jurnaliștii cei de la Electrek și să fiu de acord cu ei: Serial 1 Rush CTY este mai mult decât o colecție de componente, este, subscriu, un concept unitar, care, odată ce te-ai pus în mișcare „dispare” sub tine și te bucuri de experiență.

277465745_5277033942361616_7179249949543

Dar, gata cu trasul cu ochiul la ce spun americanii, deși această impresie am avut-o imediat ce m-am urcat pe Serial 1, fără a fi studiat sau citit o iotă despre ea. Bicicleta se simte „plantată” și solidă odată ce te urci în șa, iar aici, feeling-ul meu inițial este confirmat de faptul că al ei cadru a fost dezvoltat și testat ca și cum ar fi fost un cadru de motocicletă Harley-Davidson. Cred că aș exagera dacă aș face comparația cu un Fat Boy, dar în mod clar, Rush CTY îți imprimă imediat acea senzație de „cool thing to ride”, în ciuda aripilor și portbagajelor. Încă un lucru, bicicleta este foarte distractivă pe viraje, răspunde imediat la impulsuri, iar asta nu poate fi decât grație combinației cadru studiat – centru de greutate coborât. Iar bateria – există două variante, de 529 Wh și de 706 Wh, este creația aceleași echipe care s-a ocupat și de Harley-Davidson LiveWire.

275880577_1474450149619530_4149213837809

Cele două lumini de „stop” își cresc intensitatea atunci când bicicleta deccelerează și încep să cliepească, dacă este culcată pe o parte.

Deși am o înălțime de 1,85 m, m-am acomodat rapid cu măsura M. Tija de șa nu este una meschină din punct de vedere al lungimii, am putut să o înalț semnificativ, fără să mă duc în limita la care nu ar mai sta în siguranță. A rămas doar să mă acomodez cu aplicația Enviolo, un lucru pe care l-am putut face din mers. Nu prea îmi place să butonez aplicații, dar a fost simplu: dintâi bicicleta și aplicația s-au calibrat, apoi m-am prins rapid de cum stau lucrurile. Nu prea înțelesesem exact cum este cu alegerea cadenței, domnul din showroom îmi spusese de 50-60 rpm, iar asta pentru mine, ca fost șoselar,  înseamnă un antrenament serios, de forță, pe urcare.

276986637_748760399446785_27364634363583

Cam asta este singura „urmă” de cablu pe care o poți vedea pe aceste e-bikes Serial 1. Totul a fost gândit în cele mai mici detalii, finisajele sunt perfecte, totul este armonios integrat, iar farul, deși nu am avut cum să îl testez, a primit doar cuvinte de laudă în presa de specialitate.

Mă va ține automat bicicleta la această cadență? Ei bine, nu. Practic, îți alegi o cadență, între 30 și 120, iar transmisia este cea care face treaba pentru tine, până la cei 25 km/h la care este limitată, conform normelor legale. Am ales o cadență uzuală, de 80-90, și m-am trezit relativ devreme învârtind pedalele la acest rpm, fără a mai câștiga viteză. Așa că, pentru a fi sigur, am setat 30 rpm și m-am plimbat învârtind pedala, rar, constant, dar mereu la 25 km/h, chiar peste.  Și, pentru a fi sigur că stau mereu acolo, ca un „vitezoman” ce sunt, am ales și opțiunea „Manual” din modul de operare al transmisiei. Aici, poți alege de la ușor la greu, de la  1 la 9 „pinioane”, eu l-am ales pe 9 și i-am dat gonetă pe plat.

5D_L0787-1.jpg

Aceasta este varianta Rush/CTY cu cadru step-through. Fiecare e-bike are un compartamint de depozitare în down-tube, care se poate încuia.

Am insistat asupra acestor lucruri, pentru că această aplicație contează foarte mult în conviețuirea cu Rush CTY. Mi-am făcut temele și am descoperit pe forumuri inclusiv postări ale unor tipi care merseseră zile la rând fără a butona aplicația, întrebându-se de ce au cheltuit 5.600 de dolari pe o bicicletă care „prinde” doar 15 km/h. Apoi, au descoperit manualul de instrucțiuni și aplicația. Revenind pe șosea, extrem de convenabil și chiar necesar, funcție de relieful în care folosești bicicleta și cât de încărcat ești, poți seta și raportul de pornire de pe loc. Desigur, eu l-am setat pe cel mai dificil, dar chiar și așa, nu am avur probleme.

275894589_1967865690083428_8627500690788

Iată așadar niște lucruri la care nu mă așteptam, vis a vis de „conectarea” cu bicicleta. Dar, pe cât de sofisticată este, cel puțin la prima vedere, această transmisie Enviolo, pe atât de distractivă este bicicleta. Roțile de 27.5 inch sunt încălțate cu cauciucuri Schwalbe Super Moto – X de 2.4 inch, cu balon mare, care nu doar că absorb șocurile ci și sporesc manevrabilitatea bicicletei. Nici alegerea lor nu este întâmplătoare, aceasta făcându-se în urma unor studii pe circuitul de testare al cauciucurilor pentru motocicletele Harley-Davidson, din Arizona. Nu am ce să reproșez muncii depuse de americani. La capitolul frâne, din nou, nu s-au făcut compromisuri, căci altceva poți spune despre o pereche de etriere cu patru pistonașe, care lucrează cu discuri de 203 mm? Cu siguranță, dar cu siguranță, nu va trebui să te gândești să faci un upgrade pentru frâne, așa cum am făcut eu la MTB-ul meu full-suspension din carbon, care nu a costat nici 4.000 de lei și nici 8.000 de lei…

277181964_1468274143568306_5279528783655

Îmi fac puțin mea culpa pentru că nu am pedalat la deal cu Series 1, dar à-propos de pedalatul electric în traficul urban, cuplul de 90 Nm al motorului, corelat cu modul Boost de asistență, m-a făcut să am „autoritate” în fața mașinilor, atât în sensurile giratorii cât și la plecările de pe loc, cu câte o accelerare scurtă până la o rapidă (și semnalizată din timp) schimbare de direcție spre stânga. Cred că pe străduțe, am surprins câțiva șoferi care se pregăteau să mă „împingă” rapid cât mai aproape de bordură. Iar asta nu e puțin lucru, chiar și pentru o persoană obișnută să pedaleze prin trafic.

277127865_371070254910112_47696663180886

Pedalierul este de calitate, vine de la Praxis Works, iar pedalele sunt Wellgo, din aluminiu. 

Așa că am l-am lăsat pe Rush/ CTY în showroom, unde, àpropos, există și varianta Step-Thru, sau cum s-ar fi spus în tinerețea mea, pentru dame și am încălecat pe Mosh/CTY, care este prezentat de către Serial 1 drept un urban „playbike”.

Vorbim de această dată despre un single-speed cu același motor Brose S Mag și transmsie pe curea din carbon Gates, care, din punct de vedere al prețului reprezintă modelul de bază. Dar, în afara transmisiei CVT și a faptului că etrierele sunt cu două și nu cu patru pistonașe, nu am găsit diferențe semnificative din punct de vedere tehnic.  Mă rog, există pentru Mosh asistență electrică la împingere, ceva asemănător MTB-urilor electrice care se bucură de funcția „push-bike”. În acest caz, „walk bike” este un termen potrivit.

Cadrul însă este mai agresiv, cu un top-tube coborât către triunghiul posterior și o „punte” de ranforsare cu down-tube-ul. Și aici e aici. Merită privit ce manevre tipul ăsta cu dreadlocks în căutarea unui taco, manevre de la care m-am abținut, în noua mea doctrină de test rider. Le-am învățat cu al meu full-suspension de enduro, dar parcă nu m-aș risca să fac asta cu o bicicletă de test. Sau, cel puțin la primul test oficial de un număr de ani încoace. M-am rezumat la un număr de viraje, într-un distractiv stil carving pe străzile libere din Băneasa, observând că m-am adaptat instantaneu aproape la trasnsmisia single-speed „electrică”. De fapt, aș fi ținut-o doar în „S” – uri cu această bicicletă.

Concluzionând: Harley-Davidson sau mai corect spus, Serial 1 Powered by Harley-Davidson nu dezamăgește, ba chiar uimește cu aceste e-bikes. 19.900 de lei pentru Mosh/CTY și respectiv 25.900 de lei pentru Rush/CTY, reprezintă în opinia mea un preț corect, iar cine este neîncrezător, trebuie doar să facă un mic research cu prețurile pieței. Va rămâne surprins. Mărci de biciclete care nu au nici pe departe istoricul și nici stilul Harley-Davidson – eu am consultat cataloagele a două mărci top level și una premium – au prețuri aproximativ similare.

276963237_513515577114926_73575000951559

Dar, Serial 1 reușește să fie pur și simplu diferită conceptual, pentru că bicicletele americanilor nu sunt construite ca o „continuare” a bicicletelor clasice. Oarecum paradoxal, ele au pornit în același timp de la zero, dar și cu peste un secol de istorie în spate, iar pe o piață care va ajunge la 40 de miliarde de dolari, decizia de a pleca la drum ca un brand de sine stătător, susținut de Harley-Davidson poate fi una foarte inspirată.

Sursa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...