Jump to content

La mulți ani, români pe două roți! Motive pentru care motociclismul merge excelent în România


Motobikes

Recommended Posts

La împlinirea a 105 ani de la Marea Unire, să trecem puțin în revistă motivele pentru care motociclismul românesc trece printr-o perioadă nesperat de bună.

PKSR2278.jpg

Desigur, e normal să ne plângem frecvent de cum stau lucrurile în România, atât ca motocicliști, cât și din poziția de cetățeni. Infrastructura e la pământ, conducem detașat în statisticile de morți în accidente rutiere, e haos total la nivel de guvern, prefecturi, primării etc. Dar e cazul să fim optimiști, măcar de Ziua Națională. Iată de ce ne merge bine, ca motocicliști în România:

  1. Avem o țară perfectă pentru explorat pe două roți. Desigur, ne uităm cu jind la pozele postate de prietenul Cristi Scutariu din Columbia, Mongolia sau pe unde-l mai poartă dorul de ducă, dar avem locuri frumoase de văzut și de străbătut pe două roți fără să trecem vreo graniță. Din Dobrogea până la Cazanele Dunării, din Giurgiu până în Bucovina, găsești de toate: viraje, peisaje, pustietate sau atracții turistice convenționale.
  2. Suntem din ce în ce mai mulți! Școlile moto lucrează la capacitate maximă, iar vânzările de motociclete noi și second-hand sunt în creștere de câțiva ani încoace. Anul trecut s-au vândut peste 4.500 de motociclete noi (un record absolut pentru România) și avem toate premisele să depășim recordul anul acesta. Asta înseamnă că devenim, în sfârșit, o comunitate care contează în ochii publicului larg și ai autorităților. Adică vom ajunge la un punct în care doleanțele noastre nu vor mai putea fi ignorate.
  3. Avem competiții autohtone difuzate la TV. Acum 10-15 ani, motociclismul viteză la nivel național se făcea ori pe aeroporturi, ori pe circuite în afara țării. Și doar o mână de oameni pasionați știau cine și ce face acolo. 2023 a fost al cincilea an în care competiția MotoRC a fost difuzată la TV, pe Prima Sport. Mai mult, anul acesta juniorii au avut întâietatea, odată cu crearea clasei CFMOTO, destinată debutanților foarte tineri. În plus, unii dintre piloții tineri de la S300 au ajuns deja la următoarea fază a carierei și sunt foarte competitivi. Astfel, un campionat autohton a devenit cea mai populară competiție de motociclism viteză din sud-estul Europei.
  4. Avem circuite! Nu sunt mulți ani de când ne plângeam că n-avem unde să ne testăm limitele în siguranță. Unii foloseau faptul ăsta ca scuză să forjeze la greu pe stradă. Ei bine, acum avem două! Motor Park România, la Adâncata, la 60 km de București, a devenit o Mecca a motocicliștilor din toată țara, mii de rideri făcând ture în ultimii ani pe circuitul din Bărăgan la trackday-uri, competiții, cursuri și alte evenimente. Transilvania Motor Ring, lângă Mureș, este un circuit cu desen superb, care urmează conturul natural al unui deal, cu infrastructură excelentă, pe care se țin din ce în ce mai multe evenimente și trackday-uri. Deocamdată, însă, pista din Ardeal nu este omologată pentru competiții de nivel înalt. Pe lângă cele două circuite mari, există încă patru circuite mici, de karting, mai accesibile logistic și financiar și perfecte pentru antrenament (AMCKart – București, Prejmer Raceway – Brașov, Skat Kart – Târgu Secuiesc, Speed Park – Bacău).
  5. Încă putem să facem off-road legal în multe părți (superbe) ale țării. Enduriștii și riderii de motociclete adventure se bucură de mii de kilometri de drumuri și cărări neasfaltate, prin zone superbe, care pot fi folosite perfect legal. Multe zone de pădure, dealuri, munți pot fi parcurse liber pe motociclete, ceea ce nu se mai prea întâmplă prin Uniunea Europeană.
  6. Există programul Rabla Moto. Achiziționarea unei motociclete sau a unui scuter nou este facilitată prin programul pentru care a militat Asociația Moto ADN. Duci o rablă la casat și ai o reducere semnificativă la cumpărarea unui vehicul motorizat pe două roți. Încă un semn al unei comunități sănătoase, care contează.
  7. Avem piloți care se remarcă la nivel mondial. Ne referim aici la foarte tânărul Jacopo Hoșciuc, care reprezintă România în cele mai înalte niveluri ale motociclismului viteză. Jacopo a câștigat curse în Northern Talent Cup, una dintre competițiile premergătoare Motomondialului, a câștigat anul acesta curse în cupa monomarcă Aprilia RS660 în CIV, în Italia și a participat la Campionatul European Stock 600, în Spania, cu rezultate promițătoare. Jacopo a venit și la ultima etapă de MotoRC în 2021, unde a participat ca wildcard la clasa S300. Evident, a câștigat. Aici trebuie să-l menționăm și pe Mani Gyenes, sătmăreanul care are deja statutul de Dakar Legend, după ce a participat de peste 10 ori în cel mai dificil rally-raid din lume. Mani are la activ un finiș în top 15 și a câștigat în trecut clasa Original by Motul, unde se rulează fără asistență tehnică.
  1. Avem în sfârșit un program pentru a-i ajuta pe juniori în motociclismul-viteză. Piloții foarte tineri, care sunt viitorul sportului pe două roți, nu prea aveau încotro să se îndrepte până anul trecut, când a apărut noua clasă S300 în MotoRC. Clasa monomarcă este destinată tinerilor debutanți, care concurează pe motociclete BMW G 310 R și CFMOTO 300SR, cu un minimum de modificări (carene de curse, semighidoane, scărițe, evacuare, pneuri). În 2023 titlul la S300 a fost câștigat pentru a treia oară consecutiv de Răzvan Teodorescu, pentru Racing Academy. La clasa CFMOTO, câștigător a fost Dragoș Dumitru, de la Wizard Racing. Vârsta lui? 13 ani!
  2. Se mișcă lucrurile pentru tineri și în motocros. Asta datorită în primul rând lui Adi Răduță și clubului său, Top Cross TCS; complexul de motocros/off-road de la Ciolpani, creat acum 20 de ani, a devenit cel mai vast și mai dotat loc de acest gen din sud-estul Europei, iar școala păstorită acolo de Adi are zeci de copii de toate vârstele în componență. Aici cresc viitorii motocrosiști de top, într-un loc ideal, sub îndrumarea unui veteran al sportului. Anul acesta la Ciolpani s-a ținut Campionatul Mondial de Motocros pentru Juniori, unde piloți și antrenori de nivel mondial au confirmat că circuitul Top Cross TCS, creat și întreținut de echipa lui Adi, este perfect comparabil cu orice circuit din mondialul de cros.
  3. Încă este (relativ) ieftin să cumperi și să deții motocicletă în România. Știm că nu pare neapărat așa, de când cu scumpirea asigurărilor obligatorii, dar e mai simplu și mai ușor să-ți iei motocicletă în România decât în multe țări din Europa. În Marea Britanie, spre exemplu, există o mulțime de modele de motocicletă a căror asigurare obligatorie le face prohibitiv de scumpe pentru riderii tineri, iar în Olanda taxele fac ca motocicletele noi să fie cu peste 15% mai scumpe decât în România.

Sursa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...