motoroute.ro Posted Monday at 03:00 PM Share Posted Monday at 03:00 PM În noiembrie anul trecut, la EICMA, cei de la Yamaha au prezentat noua generație Ténéré 700, ce vine ca o evoluție firească a modelului ce, începând cu 2019, a redefinit segmentul adventure de clasă medie, păstrând aceeași filosofie simplă: „fiecare model Ténéré deschide posibilități nelimitate de călătorie și generând pentru fiecare rider sentimentul de libertate supremă, singura limitare fiind imaginația riderului”.Din 2020 până în prezent, segmentul motocicletelor adventure de clasă medie a avut o creștere susținută (+68%), Ténéré-ul, ca inițiator al acestui curent, continuă să fie lider de piață cu peste 70.000 unități vândute în Europa până acum și deși alți producători au început să producă motociclete similare, Ténéré 700 rămâne liderul de piață cu o cotă de 23% în 2024. Cu așa succes, cumpărătorii fiind atrași în principal de simplitatea și fiabilitatea acestui motor, a fost o provocare pentru cei de la Yamaha să modernizeze acest model, aducându-l în 2025, fără să-i altereze spiritul Ténéré. De aceea schimbările aduse ar putea fi considerate minimale, dar cu efect maxim, fiind făcute în urma feedback-ului primit de-a lungul anilor de la clienții de Ténéré 700. Practic, cei de la Yamaha au făcut o listă de 15 lucruri de care s-au plâns clienții, din care au ales să rezolve cele mai dese plângeri, multe dintre ele fiind legate de ergonomie, felul în care reacționează accelerația sau trenul de rulare.Pe scurt, noua generație vine cu același motor CP2 de 689cc, cu doi cilindri paraleli, ale căror manetoane sunt defazate cu 270 de grade, dar care acum a profitat de upgrade-ul pentru respectarea normelor EURO5+ pentru a îmbunătăți cuplul în regimul de turații joase prin adoptarea unei noi conducte de admisie. Cifrele maximale de performanță rămân aceleași, adică 72CP și 68Nm.Marea noutate legată de motorizare este felul în care este accesată această putere, Ténéré 700 având acum un sistem ride-by-wire (YCC-T Yamaha Chip Controlled Throttle) cu două moduri de mers: Sport și Explore. Combinând acest lucru și cu câteva modificări făcute la cutia de viteze, puterea este livrată mai lin și mai predictibil acum, modul Sport având cel mai prompt răspuns al accelerației, similar cu accelerația vechii generații, dar fără a zmuci la revenirea pe gaz, în timp ce modul Explore are un răspuns mai lent și mai liniar, oferind un transfer optim la roata spate a puterii, pentru a păstra tracțiunea cea mai bună în condiții de off-road.Tot ca noutate avem și introducerea sistemului de traction control, dar care este un sistem simplist cu două niveluri (ON/OFF), fiind destinat mersului pe șosea. ABS-ul a rămas la fel ca la generația anterioară, putând fi activat pe ambele roți, doar pe cea din față sau decuplat total, diferența fiind că acum butonul din bord „ABS” poate fi configurat ca la o apăsare lungă să reactiveze modul de ABS selectat anterior, totodată decuplând și Traction Controlul.Iar pentru a face mai simplă modificarea acestor setări, a fost integrat un nou sistem de control, similar cu cel de la gama MT-07/MT-09 Yamaha, ce folosește un joystick cu 5 direcții, conectat la un nou display TFT color de 6.3 inch, ce oferă posibilitatea conectării la smartphone cu opțiune de navigație turn by turn pe display. Mai mult, versiunea Rally vine cu o temă Raid, ce are integrate două tripmastere individuale, ce pot fi folosite la competițiile de rally raid.O îmbunătățire majoră au primit-o suspensiile, atât pentru varianta standard, cât și pentru varianta Rally, principala preocupare a inginerilor de la Yamaha fiind să ofere o furcă față care acum oferă o amortizare mai bună și absorbție a impactului mai bună, păstrând roata față în contact cu solul cât mai mult, în același timp reducând ajungerea la capătul cursei. Pentru a reuși asta, la ambele versiuni au fost schimbate piesele interne ale furcii, ambele dispun acum și de posibilitatea setării preîncărcării, pe lângă ce puteam seta în trecut, adică compresia și revenirea. Varianta Rally vine cu o suspensie superioară, cu o cursă mai lungă de 230mm (vs. 210mm Standard), care a fost preluată și îmbunătățită de la fosta versiune Ténéré 700 Extreme. Varianta Standard Varianta Standard Varianta Rally Pe spate avem un amortizor dezvoltat împreună cu echipa de Rally a celor de la Yamaha, scopul fiind la fel ca pe față: un control mai bun prin îmbunătățirea amortizării și reducerea bottoming-ului. La versiunea standard s-a folosit un nou sistem de prindere, conceput special pentru a limita ajungerea la capătul cursei suspensiei. Varianta Standard Varianta Standard Varianta Rally Pe lângă îmbunătățirile descrise mai sus, au fost făcute o serie de schimbări ce țin de ergonomia motocicletei, schimbări care ar putea fi trecute foarte ușor cu vederea…ca mărimea scărițelor, locul unde se prinde cablul de ambreiaj, forma rezervorului, bușonul de la rezervor, forma șeii sau a farului, dar care au un mare impact și despre care vă povestesc mai detaliat în clipul de mai jos: [embedded content]Pe lângă schimbările de natură tehnică, pentru 2025, Yamaha a decis și o simplificare a portofoliului de variante de Tenere. Dacă în trecut gama Tenere ajunsese să aibă nu mai puțin de 6 versiuni ( Standard, Rally, World Raid, World Rally, Explore și Extreme), pentru anul curent, portofoliul se reduce la doar două versiuni, Standard și Rally, cu mențiunea că pentru versiunea standard există posibilitatea achiziționării unei versiuni „Low Seat”, care merge pe drumul deschis de versiunea Explore, adică suspensii cu o cursă redusă la 190mm și o înălțime a șăii, cu 15mm mai puțin decât versiunea standard.Pentru România, prețul celor două versiuni este de 11,450EUR pentru versiunea standard, respectiv 12,690EUR pentru versiunea Rally.Pentru a vedea cum se simt toate aceste schimbări în comparație cu vechiul Ténéré 700 (eu deținând un Ténéré 700 din 2022), am fost invitat de importatorul oficial Yamaha în România, Motodynamics, la lansarea oficială din Deșertul Agafay din Maroc.Evenimentul a cuprins, pe lângă descrierea tuturor noutăților introduse și motivele pentru care s-au făcut aceste schimbări, o tură organizată de aproximativ 200 de kilometri, împărțiți în două segmente de test pentru fiecare versiune, de aproximativ 90Km fiecare. Pentru versiunea standard am avut de parcurs un traseu de 50% stradă combinat cu 50% off-road, segmentul pentru versiunea Rally fiind aproape 100% off-road, excepție făcând câteva bucăți de legături pe drumuri naționale.Partea cea mai interesantă de la acest eveniment a fost că, cei de la Yamaha au adus piloții actuali de rally raid (Alessandro Botturi și Gautier Paulin), dar și alți piloți de Dakar ce folosesc motociclete Yamaha (ca Antonio Maio din Portugalia) și a fost prezent însuși „Mr. Dakar” – Stéphane Peterhansel. Deși inițial eram programat să încep ziua în grupa lui Peterhansel cu modelul Rally, „am avut norocul” să încep totuși testul cu versiunea standard, pe un traseu mai liniștit, per total întreaga zi de test fiind destul de solicitantă pentru un rider adventure obișnuit, mediu… așa cum mă consider eu. Antonio Maio Gautier Paulin prezentand noua Yamaha Tenere GYTR Stephane Peterhansel Și după o zi plina cu Ténéré-urile, e momentul primelor impresii și încep cu ride-by-wire-ul și electronica, pentru că e un subiect interesant mai ales pentru proprietarii actuali de Ténéré și puriștii care preferau simplitatea generației anterioare.Mi-a plăcut foarte mult modul Sport, sau full power, care seamănă la comportament cu feelingul pe cablu, însă e o idee mai potolit. Apoi, modul Explore, destinat pentru off-road – ziceau organizatorii – pentru că pune foarte lin puterea la roată, nu a fost chiar pe placul meu, cam prea potolit. Însă această abordare, eu cred că face Ténéré-ul să fie interesant și pentru începători; dacă înainte era cam nărăvașă, acum poți să începi cu așa ceva, mai ales că există și versiune de 35kw și e ușor să ajungi la full power.Apoi traction control-ul aș zice că e o adăugare în plus bună pentru stradă: dacă plouă, e frig afară, te poate ajuta. Eu am avut o căzătură pe stradă cu Ténéré-ul mai demult pe ploaie, unde cred că aș fi fost salvată de traction control.Partea bună, în schimb, e că atunci când ții apăsat pe butonul de ABS mai mult timp, se dezactivează complet și TCS.Și tot legat de ABS: acum când oprești din kill switch, nu se mai resetează setarea ABS-ului – doar dacă îi iei contactul, face la fel ca înainte.Trecem la suspensii, care se simt mult mai ferme, se vede că au preluat din setup-ul de la Extreme. Te simți mult mai în control, amortizează mai bine și, cel mai important, la 100-110kg cu echipament, cum sunt eu, nu se mai duc până în capăt. Problema e că suspensia de la Rally, care este mai lungă, te face să te simți în control atât de bine, că riști să mergi mai tare decât știi cu adevărat.În ceea ce privește cauciucurile, standardul vine cu Pirelli Scorpion STR, ca până acum, și pe uscat, praf, nisip, stânci, plus ce am mai găsit pe aici, s-au descurcat bine. Știm că la nămol e problema cu ele… însă la acest test, pe Rally s-au pus Michelin Anakee Wild, care oferă tracțiune suplimentară în off-road. Însă eu i-aș pune ce am acum pe Ténéré-ul meu: Dunlop Trailmax Raid.Ridicăm un pic privirea la ceva ce mi-a plăcut foarte mult: noul TFT color de 6.3 inch… Ecran TFT, conectivitate bluetooth, navigator turn by turn, două teme. Pe Rally ai și tema Raid cu tripmaster integrat. Dacă vrei să te duci la Roadbook Experience sau Challenger, îți mai trebuie doar un derulator de roadbook și ești aranjat.Și ajungem la ergonomie: deși triunghiul ghidon-scaun-scărițe a rămas același, și șaua a rămas la aceeași înălțime, s-au făcut mici modificări ca să stai mai confortabil – mici, dar care au impact major. Și ce mi-a plăcut: toate venind ca răspuns la feedback-ul clienților. Șaua este mai confortabilă, s-a mai îngustat un pic și este tip Rally dintr-o bucată și la versiunea standard.S-a schimbat poziția cablului de la ambreiaj. S-a dat cu 35mm mai în față, ceea ce face mai mult loc pentru picioare.Rezervorul s-a schimbat și el, mai spre față și mai jos… și ce mi-a plăcut: are capac normal ca la restul motocicletelor, nu mai stai cu bușonul în mână la benzinărie.Scărițele sunt mai late la ambele versiuni, cele de la Rally sunt din titan… cum ziceam, mici modificări, dar care o fac să se simtă altfel.Acum, ce-i drept, s-au mai și îngrășat: 208kg pentru standard (vs 205Kg) și 210kg pentru Rally, însă în mers, mai ales cu redistribuirea maselor de la rezervor, nu se simt.Ca o concluzie: eu zic că merită trecut la noua generație dacă ai modelul anterior, cu atat mai mult daca ai primele versiuni 2019-2023. Cel din 2025 se simte ca o evoluție în multe privințe. În cazul meu, singura întrebare e: Standard sau Rally? Și deși mi s-a părut azi că Rally-ul e mai mult decât pot să „mestec” momentan, trebuie să-mi mai ascut skill-urile ca să folosesc suspensia la maxim… totuși schema grafică de pe Rally mă topește… așa că nu știu ce o să fac… Decizia rationala ar fi varianta Standard, insa ramane sa mai dau o tura si pe taramurile mioritice, eventual un test direct cu motocicleta mea Tenere 700 2022 vs 2025, sa vad exact daca merita sa fac un efort pentru Rally. DATE TEHNICE YAMAHA TENERE 700 MOTOR Tip motor 4 timpi, 2-cilindri, Răcit cu lichid, DOHC, 4-supape Capacitate cilindrică 689 cmc Alezaj X Cursă 80,0 x 68,6 mm Compresie 11,5 : 1 Putere maximă 54,0 kW (73,4 PS) la 9.000 rpm Varianta cu putere limitată 35,0 kW (47,6 PS) la 8.000 rpm Cuplu maxim 68,0 Nm la 6.500 rpm Sistem de ungere Carter umed Tip ambreiaj Umed, Disc multiplu Sistem de aprindere TCI Sistem de pornire Electric Sistem de transmisie Angrenaj constant, 6-viteze Transmisie finală Lanţ Consum combustibil 4,3 L/100 km Emisii CO2 N/A Carburator Injecţie electronică de benzină ŞASIU Cadru Balansier dublu, Ţeava tubulară din oţel Unghi rolă de direcţie 27º Traseu 105 mm Sistem suspensie faţă Furcă telescopică inversată, Ø 43 mm Sistem suspensie spate Suspensie de legătură, Basculă Cursă faţă Standard: 210 mm; Low: 190 mm Cursă spate Standard: 200 mm; Low: 180 mm Frână faţă Disc dublu hidraulic, Ø 282 mm Frână spate Disc simplu hidraulic, Ø 245 mm Anvelopă faţă 90/90 – 21 M/C 54V Anvelopă spate 150/70 R 18 M/C 70V DIMENSIUNI Lungime totală Standard: 2.370 mm; Low: 2.350 mm Lăţime totală 935 mm Înălţime totală Standard: 1.455 mm; Low: 1.440 mm Înălţimea scaunelor Standard: 875 mm; Low: 860 mm Baza roţilor 1.595 mm Gardă minimă la sol Standard: 240 mm; Low: 225 mm Greutate la plin 208 kg Capacitate rezervor carburant 16,0 L Capacitate rezervor ulei 3 L BORD Tip ecran TFT Dimensiune ecran 6.3 inch Conectivitate smartphone MyRide Cruise Control Adaptiv Nu Navigaţie pe ecran MyRide turn-by-turn Mai multe detalii despre noile Yamaha Tenere 700 puteți afla la sediul importatorului oficial Yamaha România, Motodynamics, din Șoseaua Odăi, Nr. 307-309, 013604 București sau în rețeaua națională de dealeri Yamaha. De asemenea puteți folosi configuratorul de pe site-ul Yamaha-Motor.eu pentru a face o simulare a Tenere-ului dorit. Continue Reading Articol preluat de pe motoroute.ro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.