Mergi la conţinut
  • 0

Pilotaj Sportiv


evergreen0600

Întrebare

Observ ca din pacate la rubrica PILOTAJ nu exista nimic concret care sa aiba de-a face cu PILOTAJUL propriu zis.Sunt numai intrebari si raspunsuri bune pentru incepatori ai motociclismului stradal.

Asadar o sa incep cu o serie de specificatii elementare in ale pilotajului sportiv care sunt bune pentru auto-moto:

-ABORDAREA VIRAJELOR:toata lumea stie ca o curba se abordeaza in genul exterior-interior-exterior.aceasta regula este valabila pentru o curba simpla dupa care urmeaza o linie dreapta.(denumita trasa rapida sau trasa ideala)

daca curba respectiva este urmata in mai putin de 50-100 de metri(depinde mult si viteza)de alta curba abordarea nu se mai face la modul clasic ext-int-ext ci se sacrifica pentru abordarea clasica a celei de a doua

EX:ac de par dreapta:normal se ia ext int ext ,dar daca dupa ea imediat urmeaza o curba stanga asta te obliga sa abordezi exterior-interior-interior pentru a fi pregatit sa abordezi la maxim curba urmatoare.

regula este valabila pentru o succesiune de curbe opuse indiferent de numar.

DIFERENTA dintre abordarea auto fata de cea moto este pregatirea virajului-la moto aplecarea spre interior incepe mai devreme decat abordarea din volan la auto

REGULA DE AUR ESTE:sacrificarea primului (primelor)viraje entru abordarea clasica a ultimului.

intrarea incet(ceea ce incet inseamna maximul abordarii corect)pentru iesirea cu viteza (gaz maxim)

din viraj

PS:Mai sunt cateva tehnici de abordare a curbelor care se folosesc la auto:

---Apel contra apel:balansarea spre curba a masinii.ex:curba stanga-se vireaza brusc la stanga-dreapta stanga ceea ce duce la derapaj spre stanga al fundului masinii si se contrabracheaza cu dreapta.(se mai poate prin incarcarea cu frana a partii fata a masinii si brusc virare.rezulta fatza grea si spate usor care permite derapaj)

--la moto se foloseste acceleratie pt derapaj +franare fata(necesita experienta maxima)

--iar pentru marirea vitezei de intrare pe viraj se foloseste tehnica denumita countersteering,tehnica inrudita cu apel contra apel.EX: curba dreapta:se vireaza brusc stanga usor urmata de aplecarea spre dreapta cu posibilitatea de derapaj spre exterior cu contrabracare

FRANAREA:franarea este considerata de piloti cel mai important fenomen din ale pilotajului.aceasta face diferenta intre posibilitatea abordarii virajelor corect si incorect.Frana de obicei se pune la limita distantei de franare scurtand astfel timpul necesar franarii.O frana corecta nu se poate efectua decat concomitent frana de serviciu+frana de motor.

La motocicleta franarea se face cu frana fatain proportie de 99,9% deoarece la franari violente roata spate este in aer si bineinteles cu treapta in jos ajutata de ambreiaj(la auto cu secventiala nu e nevoie de ambreiaj)

Fraqnarea fara frana de motor duce la ineficacitatea franarii si la NEPREGATIREA TREPTEI DE VITEZA NECESARE IESIRII DIN CURBA.deci are mai multe intrebuintari.

PS:Franarea sportiva necesita multa experienta si curaj si foaret important CAUCIUCURI INCALZITE si de calitate(de obicei slick)

ACCELERAREA:Este si ea foarte importanta deoarece o accelerare corecta permite iesire corecta din viraje.

--la moto accelerarea se face spre ioesirea din viraj(la rosu) ceea ce duce la mutarea spre exteior a rotii spate (UN FEL de derapaj controlat) ceea ce duce la indreptarea mai rapida a motocicletei.

--la auto accelerarea duce in majoritatea cazurilor la controlarea isesirii-tragerea spre inainte a masinii

--la tractiunea spate(cazul moto)poate duce la invartire spre interior (derapaj necontrolat)

--acceleratia la curse se tine de obicei la rosu(adica blana)indifernt de viteza si de treapta de viteza deoarece e nevoie de putere maxima tot timpul indiferent daca e franare sau accelerare.aceasta duce la control maxim al vehicului.

FRANAREA SI ACCELERAREA: --sunt 2 notiuni care se leaga pentru a obtine maximum de viteza pe o curba:

---cum spuneam mai sus frana se realizeza prin concomitenta franei e serviciu cu ce a franei de motor(fara a depasi valoarea peste a 1/4 a l turatiei maxime a motorului(sunt si exceptii)

--deci franarea este ajutata de motor si totodata este pregatita turatia-puterea maxima a motorului pentru a iesi di viraj cu maximum de putere

--deasemenea la auto o turatie mare si constanta pe curba(=putere )duce la controlarea din acceleratie a unui derapj nedorit;si la moto e valabila prin derapaj dar este de domeniul profi si maxiprofi(nu e cazul in Romania).aceasta insa duce la piedere de secunde.

GENUNCHIUL JOS:-Este valabil evident doar la moto (de viteza) si prsupune aplecarea si atingerea asfaltului cu genunchiul cee ce inseamna schimbarea centrului de greutate al moto si in situatii limita al 3-lea punct de sprijin.

--aceasta se efectueaza in perioada abordarii viajului,concomitent cu inchiderea virajului.

--necesita cuciucuri calde si asfalt curat,restul vine de la sine(nu sunt un expert al explicarii fenomenului in cuvionte)

Acestea sunt cateva notiuni de baza ale pilotajului sportiv care,personal,mi-au prins bine si pe strada in situatii extereme(nu recomand folosirea lor pe strada) de catre amatori(decat pe drumuri inchise)deoarece folosirea benzii de contrasens este obligatorie

PS:FAC APEL LA TOTI CEI CARE AU CUNOSTIINTE DE PILOTAJ SPORIV(si sunt cativa pe forum)sa adauge sau sa corecteze cele scrise de mine aceasta aducand un real folos tuturor motociclistilor can acestia se gasesc in situatii limita de stapnire a motorului dar si a masinii.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

7 răspunsuri la această întrebare

Recommended Posts

  • 0

Mai sunt foarte multe de adaugat... Cel mai indicat e sa mearga pilotul la un curs pt asa ceva (se tin asemena cursuri la toate circuitele accesibile de catre noi: Serres, Euroring, Pannoniaring, Hungaro.... inclusiv Amckart)

Se poate pilota sportiv (si pune genunchiu jos :D ) aproape pe orice motocicleta, dar pe circuit!!!!

:beer:

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

-daca regulile de baza sunt stiute la perfectie restul tine de repetitie si aplicarea corecta a lor.

-e bine de stiut ca invatarea se face din greseli daca nu iti explica nimeni de ce asa si de ce invers,asa ca e mai bine sa aiba toata lumea un punct de plecare.

-nu toti vor sa faca cursuri de pilotaj din diverse motive ,insa exista tehnici de pilotaj care ajuta in situatii limita pe strada cu motocicleta sau si cumasina;de exemplu sa stii ce sa faci cand pierzi controlul.

-personal nu pierd controlul decat daca vreau si risc sa fac lucrul acesta deoarece cunosc in oarecare masura limita pierderii controlului.de obicei pierdera controluli de catre cineva care stie si risca ,duce la neindreptarea greselii 98% deoarece persoana respectiva este peste limita fortelor fizice sau a cunoasterii indreptarii greselii :D

ps:din ce am vazut pe forum la accidente ,inafara de cele cu coliziuni cu auto sau obstacole iesite in fata ,care sunt aproape imposibil de evitat,restul au o caracteristica comuna:INTRAREA GRESITA PE VIRAJE.

-greseala comuna e ca majoritatea nu folosesc corect banda de mers si intra direct in interiorul curbei ceea c e duce la:lipsa vizibilitate,iesire direct in exterior(pe contrasens) pierderea conrolului prin franare pe viraj din cauza sperieturii.

-DECAT O FRANARE PE VIRAJ E MULT MAI EFICIENTA O INCHIDERE (la risc poate) A VIRAJULUI .

Franarea duce la indreptarea motocicletei iar la auto la o zvacnire si derapaj exterior ,amandoua inseamna :la moto neabordarea virajului prin indreptarea directiei de mers ,iar la auto derapaj (ne)controlat spre exterior

Lucrurile astea tin de personalitatea si taria de caracter a fiecaruia .Daca conducatorul se sperie si pune frana .... a pus-o!!!!!!

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Asa se poate vedea stilul de abordare a virajelor pe circuit. Filmarea on board este facuta la calificarile CNI Caransebes 8-9 August 2009:

http://www.on-board.ro/video/192/CNI-Motoc...teza-Caransebes

Cred ca pot sa mai adaug ca si frina de spate este foarte eficienta daca este pusa prima si ajutata de frina de motor plus frina fata.VFR800 XX110 au sistemul care frineaza cu fata si spatele si invers crescind eficienta frinarii la maxim.Daca apesi prima spatele ajutat de frina de motor care este importanta la frinarea cu spatele pentru a nu bloca roata ,motocicleta se infunda in suspensii si schimba garda pe spate ceea ce nu mai permite ridicarea pe roata din fata cauza care face ca cele doua motociclete sa nu fie agreeate de motociclisti cu fite de mers pe roata din fata .Alta procedura importanta este pregatirea motocicletei pentru curba schimbind treptele pentru a avea cuplu maxim si a putea frina in caz de urgenta din acceleratie prin inchiderea gazului.Abordarea curbelor in treapta 1 maxim 2 tinind cont ca in treapta 2 poti ajunge si la 180kmh.in momentul in care intri pe curba si esti in cuplu maxim poti sa frinezi din gaz ajutat putin de frina de picior care nu are cum sa blocheze din cauza cuplului si se manifesta ca un abs ,dar in acest caz nu trebuie apasat ambreajul pentru ca se blocheaza spatele..La cursele de indemanare pilotii nu inchid gazul ci frineaza pur si simplu cu motorul accelerat pentru a nu pierde demarajul si a avea control pe roata din spate care este foarte eficienta in astfel de manevre pentru ca fata solicita foarte mult roata aderenta si chiar manevrabilitatea.Cind folosesti fata iesind dintr-un viraj pentru a oprii o mare parte a motociclistilor in special incepatorii cad pentru ca nu mai pot sa o tina fiind solicitate bratele foarte mult.Daca faci aceeasi manevra folosind spatele dar fara ambreaj care se apasa ultimul ,nu au probleme la oprire Mia sunt multe de spus dar nu mai am timp.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Mai sunt foarte multe de adaugat... Cel mai indicat e sa mearga pilotul la un curs pt asa ceva (se tin asemena cursuri la toate circuitele accesibile de catre noi: Serres, Euroring, Pannoniaring, Hungaro.... inclusiv Amckart)

Se poate pilota sportiv (si pune genunchiu jos biggrin.gif ) aproape pe orice motocicleta, dar pe circuit!!!!

beer.gif

Foarte interesant!!! mai ales pt cei care nu prea au cum sa ajunga pe circuit sau printre gastile mai mari sa mai auji una alta si sa inveti!mai asteptam sfaturi sunt bine primite /VA SALUT CU RESPECT!!!/

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

-daca regulile de baza sunt stiute la perfectie restul tine de repetitie si aplicarea corecta a lor.

-e bine de stiut ca invatarea se face din greseli daca nu iti explica nimeni de ce asa si de ce invers,asa ca e mai bine sa aiba toata lumea un punct de plecare.

-nu toti vor sa faca cursuri de pilotaj din diverse motive ,insa exista tehnici de pilotaj care ajuta in situatii limita pe strada cu motocicleta sau si cumasina;de exemplu sa stii ce sa faci cand pierzi controlul.

-personal nu pierd controlul decat daca vreau si risc sa fac lucrul acesta deoarece cunosc in oarecare masura limita pierderii controlului.de obicei pierdera controluli de catre cineva care stie si risca ,duce la neindreptarea greselii 98% deoarece persoana respectiva este peste limita fortelor fizice sau a cunoasterii indreptarii greselii :D

ps:din ce am vazut pe forum la accidente ,inafara de cele cu coliziuni cu auto sau obstacole iesite in fata ,care sunt aproape imposibil de evitat,restul au o caracteristica comuna:INTRAREA GRESITA PE VIRAJE.

-greseala comuna e ca majoritatea nu folosesc corect banda de mers si intra direct in interiorul curbei ceea c e duce la:lipsa vizibilitate,iesire direct in exterior(pe contrasens) pierderea conrolului prin franare pe viraj din cauza sperieturii.

-DECAT O FRANARE PE VIRAJ E MULT MAI EFICIENTA O INCHIDERE (la risc poate) A VIRAJULUI .

Franarea duce la indreptarea motocicletei iar la auto la o zvacnire si derapaj exterior ,amandoua inseamna :la moto neabordarea virajului prin indreptarea directiei de mers ,iar la auto derapaj (ne)controlat spre exterior

Lucrurile astea tin de personalitatea si taria de caracter a fiecaruia .Daca conducatorul se sperie si pune frana .... a pus-o!!!!!!

multumim mult pt sfaturi, prind f bine si merita sa incerci fiecare situatie. te ajuta sa devii mai bun.

multumim!

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Participa la conversatie

Poti raspunde acum si inregistra mai tarziu. Daca ai un cont, autentifica-te pentru a comenta folosind contul existent.
Nota: Comentariul necesita aprobarea moderatorului inainte sa devina vizibil.

Oaspete
Răspunde la întrebare...

×   Inserat ca 'rich text'.   Insereaza ca text simplu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Linkul a fost inserat automat sub formă de conținut.   Șterge formatarea și afișează ca link simplu

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent activi   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.
×
×
  • Creează O Nouă...