Observ ca din pacate la rubrica PILOTAJ nu exista nimic concret care sa aiba de-a face cu PILOTAJUL propriu zis.Sunt numai intrebari si raspunsuri bune pentru incepatori ai motociclismului stradal.
Asadar o sa incep cu o serie de specificatii elementare in ale pilotajului sportiv care sunt bune pentru auto-moto:
-ABORDAREA VIRAJELOR:toata lumea stie ca o curba se abordeaza in genul exterior-interior-exterior.aceasta regula este valabila pentru o curba simpla dupa care urmeaza o linie dreapta.(denumita trasa rapida sau trasa ideala)
daca curba respectiva este urmata in mai putin de 50-100 de metri(depinde mult si viteza)de alta curba abordarea nu se mai face la modul clasic ext-int-ext ci se sacrifica pentru abordarea clasica a celei de a doua
EX:ac de par dreapta:normal se ia ext int ext ,dar daca dupa ea imediat urmeaza o curba stanga asta te obliga sa abordezi exterior-interior-interior pentru a fi pregatit sa abordezi la maxim curba urmatoare.
regula este valabila pentru o succesiune de curbe opuse indiferent de numar.
DIFERENTA dintre abordarea auto fata de cea moto este pregatirea virajului-la moto aplecarea spre interior incepe mai devreme decat abordarea din volan la auto
REGULA DE AUR ESTE:sacrificarea primului (primelor)viraje entru abordarea clasica a ultimului.
intrarea incet(ceea ce incet inseamna maximul abordarii corect)pentru iesirea cu viteza (gaz maxim)
din viraj
PS:Mai sunt cateva tehnici de abordare a curbelor care se folosesc la auto:
---Apel contra apel:balansarea spre curba a masinii.ex:curba stanga-se vireaza brusc la stanga-dreapta stanga ceea ce duce la derapaj spre stanga al fundului masinii si se contrabracheaza cu dreapta.(se mai poate prin incarcarea cu frana a partii fata a masinii si brusc virare.rezulta fatza grea si spate usor care permite derapaj)
--iar pentru marirea vitezei de intrare pe viraj se foloseste tehnica denumita countersteering,tehnica inrudita cu apel contra apel.EX: curba dreapta:se vireaza brusc stanga usor urmata de aplecarea spre dreapta cu posibilitatea de derapaj spre exterior cu contrabracare
FRANAREA:franarea este considerata de piloti cel mai important fenomen din ale pilotajului.aceasta face diferenta intre posibilitatea abordarii virajelor corect si incorect.Frana de obicei se pune la limita distantei de franare scurtand astfel timpul necesar franarii.O frana corecta nu se poate efectua decat concomitent frana de serviciu+frana de motor.
La motocicleta franarea se face cu frana fatain proportie de 99,9% deoarece la franari violente roata spate este in aer si bineinteles cu treapta in jos ajutata de ambreiaj(la auto cu secventiala nu e nevoie de ambreiaj)
Fraqnarea fara frana de motor duce la ineficacitatea franarii si la NEPREGATIREA TREPTEI DE VITEZA NECESARE IESIRII DIN CURBA.deci are mai multe intrebuintari.
PS:Franarea sportiva necesita multa experienta si curaj si foaret important CAUCIUCURI INCALZITE si de calitate(de obicei slick)
ACCELERAREA:Este si ea foarte importanta deoarece o accelerare corecta permite iesire corecta din viraje.
--la moto accelerarea se face spre ioesirea din viraj(la rosu) ceea ce duce la mutarea spre exteior a rotii spate (UN FEL de derapaj controlat) ceea ce duce la indreptarea mai rapida a motocicletei.
--la auto accelerarea duce in majoritatea cazurilor la controlarea isesirii-tragerea spre inainte a masinii
--la tractiunea spate(cazul moto)poate duce la invartire spre interior (derapaj necontrolat)
--acceleratia la curse se tine de obicei la rosu(adica blana)indifernt de viteza si de treapta de viteza deoarece e nevoie de putere maxima tot timpul indiferent daca e franare sau accelerare.aceasta duce la control maxim al vehicului.
FRANAREA SI ACCELERAREA: --sunt 2 notiuni care se leaga pentru a obtine maximum de viteza pe o curba:
---cum spuneam mai sus frana se realizeza prin concomitenta franei e serviciu cu ce a franei de motor(fara a depasi valoarea peste a 1/4 a l turatiei maxime a motorului(sunt si exceptii)
--deci franarea este ajutata de motor si totodata este pregatita turatia-puterea maxima a motorului pentru a iesi di viraj cu maximum de putere
--deasemenea la auto o turatie mare si constanta pe curba(=putere )duce la controlarea din acceleratie a unui derapj nedorit;si la moto e valabila prin derapaj dar este de domeniul profi si maxiprofi(nu e cazul in Romania).aceasta insa duce la piedere de secunde.
GENUNCHIUL JOS:-Este valabil evident doar la moto (de viteza) si prsupune aplecarea si atingerea asfaltului cu genunchiul cee ce inseamna schimbarea centrului de greutate al moto si in situatii limita al 3-lea punct de sprijin.
--aceasta se efectueaza in perioada abordarii viajului,concomitent cu inchiderea virajului.
--necesita cuciucuri calde si asfalt curat,restul vine de la sine(nu sunt un expert al explicarii fenomenului in cuvionte)
Acestea sunt cateva notiuni de baza ale pilotajului sportiv care,personal,mi-au prins bine si pe strada in situatii extereme(nu recomand folosirea lor pe strada) de catre amatori(decat pe drumuri inchise)deoarece folosirea benzii de contrasens este obligatorie
PS:FAC APEL LA TOTI CEI CARE AU CUNOSTIINTE DE PILOTAJ SPORIV(si sunt cativa pe forum)sa adauge sau sa corecteze cele scrise de mine aceasta aducand un real folos tuturor motociclistilor can acestia se gasesc in situatii limita de stapnire a motorului dar si a masinii.
Poti raspunde acum si inregistra mai tarziu.
Daca ai un cont, autentifica-te pentru a comenta folosind contul existent.
Nota: Comentariul necesita aprobarea moderatorului inainte sa devina vizibil.
Întrebare
evergreen0600
Observ ca din pacate la rubrica PILOTAJ nu exista nimic concret care sa aiba de-a face cu PILOTAJUL propriu zis.Sunt numai intrebari si raspunsuri bune pentru incepatori ai motociclismului stradal.
Asadar o sa incep cu o serie de specificatii elementare in ale pilotajului sportiv care sunt bune pentru auto-moto:
-ABORDAREA VIRAJELOR:toata lumea stie ca o curba se abordeaza in genul exterior-interior-exterior.aceasta regula este valabila pentru o curba simpla dupa care urmeaza o linie dreapta.(denumita trasa rapida sau trasa ideala)
daca curba respectiva este urmata in mai putin de 50-100 de metri(depinde mult si viteza)de alta curba abordarea nu se mai face la modul clasic ext-int-ext ci se sacrifica pentru abordarea clasica a celei de a doua
EX:ac de par dreapta:normal se ia ext int ext ,dar daca dupa ea imediat urmeaza o curba stanga asta te obliga sa abordezi exterior-interior-interior pentru a fi pregatit sa abordezi la maxim curba urmatoare.
regula este valabila pentru o succesiune de curbe opuse indiferent de numar.
DIFERENTA dintre abordarea auto fata de cea moto este pregatirea virajului-la moto aplecarea spre interior incepe mai devreme decat abordarea din volan la auto
REGULA DE AUR ESTE:sacrificarea primului (primelor)viraje entru abordarea clasica a ultimului.
intrarea incet(ceea ce incet inseamna maximul abordarii corect)pentru iesirea cu viteza (gaz maxim)
din viraj
PS:Mai sunt cateva tehnici de abordare a curbelor care se folosesc la auto:
---Apel contra apel:balansarea spre curba a masinii.ex:curba stanga-se vireaza brusc la stanga-dreapta stanga ceea ce duce la derapaj spre stanga al fundului masinii si se contrabracheaza cu dreapta.(se mai poate prin incarcarea cu frana a partii fata a masinii si brusc virare.rezulta fatza grea si spate usor care permite derapaj)
--la moto se foloseste acceleratie pt derapaj +franare fata(necesita experienta maxima)
--iar pentru marirea vitezei de intrare pe viraj se foloseste tehnica denumita countersteering,tehnica inrudita cu apel contra apel.EX: curba dreapta:se vireaza brusc stanga usor urmata de aplecarea spre dreapta cu posibilitatea de derapaj spre exterior cu contrabracare
FRANAREA:franarea este considerata de piloti cel mai important fenomen din ale pilotajului.aceasta face diferenta intre posibilitatea abordarii virajelor corect si incorect.Frana de obicei se pune la limita distantei de franare scurtand astfel timpul necesar franarii.O frana corecta nu se poate efectua decat concomitent frana de serviciu+frana de motor.
La motocicleta franarea se face cu frana fatain proportie de 99,9% deoarece la franari violente roata spate este in aer si bineinteles cu treapta in jos ajutata de ambreiaj(la auto cu secventiala nu e nevoie de ambreiaj)
Fraqnarea fara frana de motor duce la ineficacitatea franarii si la NEPREGATIREA TREPTEI DE VITEZA NECESARE IESIRII DIN CURBA.deci are mai multe intrebuintari.
PS:Franarea sportiva necesita multa experienta si curaj si foaret important CAUCIUCURI INCALZITE si de calitate(de obicei slick)
ACCELERAREA:Este si ea foarte importanta deoarece o accelerare corecta permite iesire corecta din viraje.
--la moto accelerarea se face spre ioesirea din viraj(la rosu) ceea ce duce la mutarea spre exteior a rotii spate (UN FEL de derapaj controlat) ceea ce duce la indreptarea mai rapida a motocicletei.
--la auto accelerarea duce in majoritatea cazurilor la controlarea isesirii-tragerea spre inainte a masinii
--la tractiunea spate(cazul moto)poate duce la invartire spre interior (derapaj necontrolat)
--acceleratia la curse se tine de obicei la rosu(adica blana)indifernt de viteza si de treapta de viteza deoarece e nevoie de putere maxima tot timpul indiferent daca e franare sau accelerare.aceasta duce la control maxim al vehicului.
FRANAREA SI ACCELERAREA: --sunt 2 notiuni care se leaga pentru a obtine maximum de viteza pe o curba:
---cum spuneam mai sus frana se realizeza prin concomitenta franei e serviciu cu ce a franei de motor(fara a depasi valoarea peste a 1/4 a l turatiei maxime a motorului(sunt si exceptii)
--deci franarea este ajutata de motor si totodata este pregatita turatia-puterea maxima a motorului pentru a iesi di viraj cu maximum de putere
--deasemenea la auto o turatie mare si constanta pe curba(=putere )duce la controlarea din acceleratie a unui derapj nedorit;si la moto e valabila prin derapaj dar este de domeniul profi si maxiprofi(nu e cazul in Romania).aceasta insa duce la piedere de secunde.
GENUNCHIUL JOS:-Este valabil evident doar la moto (de viteza) si prsupune aplecarea si atingerea asfaltului cu genunchiul cee ce inseamna schimbarea centrului de greutate al moto si in situatii limita al 3-lea punct de sprijin.
--aceasta se efectueaza in perioada abordarii viajului,concomitent cu inchiderea virajului.
--necesita cuciucuri calde si asfalt curat,restul vine de la sine(nu sunt un expert al explicarii fenomenului in cuvionte)
Acestea sunt cateva notiuni de baza ale pilotajului sportiv care,personal,mi-au prins bine si pe strada in situatii extereme(nu recomand folosirea lor pe strada) de catre amatori(decat pe drumuri inchise)deoarece folosirea benzii de contrasens este obligatorie
PS:FAC APEL LA TOTI CEI CARE AU CUNOSTIINTE DE PILOTAJ SPORIV(si sunt cativa pe forum)sa adauge sau sa corecteze cele scrise de mine aceasta aducand un real folos tuturor motociclistilor can acestia se gasesc in situatii limita de stapnire a motorului dar si a masinii.
Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri
7 răspunsuri la această întrebare
Recommended Posts
Participa la conversatie
Poti raspunde acum si inregistra mai tarziu. Daca ai un cont, autentifica-te pentru a comenta folosind contul existent.
Nota: Comentariul necesita aprobarea moderatorului inainte sa devina vizibil.