Mergi la conţinut

Dakar 2009


f_zoltan

Recommended Posts

Azi a inceput Dakarul 2009, cu o serie de noutati.

1. Ce-a mai mare noutate nu mai e asa de proaspata, inca din vara s-a definitivat decizia mutarii raliului din Africa in America de sud, in Argentina si Chile.

2. La auto m-a socat disparitia omniprezentului Mitsubishi Pajero, locul lui fiind luat in echipa de fabrica de de un Mitsubishi Lancer diesel, astfel numarul fabricantilor care preferea motorina crescand (VW foloseste Touaregi diesel inca de anul trecut in competitii offroad).

O noutate si la noi, reunirea tuturor motociclistilor romani sub un singur drapel, al clubului Vectra Racing(acum devenit international) al lui Marcel Butuza. Echipa are ca manager sportiv si pilot pe olandezul Frans Verhoeven, reunind si alti piloti bine cotati la nivel mondial: francezul Casteu si, daca nu ma insel, chilianul Lopez. Ai nostri sunt Mani Gyenes, Romeo Duicu (care a luat pe ultima suta locul lui Alex Garbacea) si bineinteles managerul general Marcel Butuza. Ca sa va dati seama de puterea echipei, la prima proba de foc Vectra Team a reusit sa domine Raliul Faraonilor, Mani Gyenes a devenit primul roman care a castigat o etapa de Campionat Mondial (in final a fost pe 2 la cat. rally extrem si 6 la general), David Casteu si Frans Verhoeven au ocupat locurile 1 si 2 la general, si toti cei 7 piloti ai echipei au terminat in primii 10.

Azi a fost o zi grea pentru Vectra Team. Frans Verhoeven luat un super-start, terminat etapa pe 4, pentru el a fost bine. Favoritul echipei, David Casteu a avut mai putin noroc, a distrus cauciucul spate in primii 15 km ai specialei, din cauza temperaturii extreme la nivelul solului. Ajuns primul la el, Mani Gyenes i-a cedat roata sa spate,in incercarea de a minimiza pierderea de timp suferita de Casteu (considerat favorit la podium), continuand cursa cu roata distrusa a francezului. Casteu a terminat ziua pe 68, cu aproape 1 ora si 2 minute in urma primului clasat(Marc Coma), Mani a luptat, facand ultimii 130 km ai specialei efectiv pe janta si terminand pe 95, la 1 ora si 15 minute dupa Coma. Romeo Duicu a fost pe 82 (1.06), iar Marcel Butuza pe 186 (2:08)

Cam asa arata cauciucul lui Casteu, conform site-lui sau oficial:post-2004-1231019127_thumb.jpg

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mani a cazut prada unei gropi nesemnalizate pe road book

Cea de a doua etapa a Dakar-ului nu fost de loc usoara pentru Mani Gyenes care ca si alti piloti a cazut intr-o gropa aflata la 3 km de la startul probei speciale – groapa care nu era semnalizata pe road book.

Cel mai tanar membru al Vectra Racing Team si in acelasi timp cel mai bine clasat pilot roman in Dakar ( a terminat primul sau Dakar, cel din 2007, pe locul 9 la debutanti), a pornit in etapa Santa Rosa – Puerto Madryn al 95-lea dupa ce ieri in prima zi a raliului a pierdut foarte mult timp dandu-i roata sa spate lui David Casteu. In momentul cand s-a oprit sa isi ajute coechipierul se afla pe locul 14.

Din pacate ziua de azi nu fost una cu ghinion pentru satmarean. La 3 km de la startul probei speciale a cazut intr-o gropa care nu era semnalizata pe road book. In aceelasi loc au mai cazut si alti piloti insa doar trei s-au accidentat mai grav neputand sa termine proba speciala. Printre acestia trei se numara si Mani care acuza dureri mari la unul din brate si la ora Romaniei 16:15 ora locala 12:15 astepta sa fie transportat cu avionul in bivouac-ul etapei de astazi unde urmeaza sa i se faca o series de radiografi pentru a vedea exact daca bratul este rupt sau nu.

In decursul acestei nopti vom afla daca Mani va mai putea continua Dakar-ul sau nu.

Mani Gyenes: “Sunt bine doar ma doare destul de tare mana si acum astept sa vad ce vor zice medici. Suntem trei piloti care s-au accidentat mai grav in acea gropa care nu a fost trecuta pe road book. Am avut un foarte mare ghinion si azi ca si ieri au fost probleme mari de vizibilitate din cauza prafului pe care il ridicau pilotii din fata si daca nu am avut scris pe road book ca exista la km 3 o groapa nu am avut cum sa vad din cauza prafului.

Vreau sa il felicit pe Frans pentru ca a avut o proba speciala extraordinara astazi si a reusit sa castige cea de a doua proba a Dakar-ului 2009.”

Sa speram ca va fi bine si va continua !!!

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, Mani Gyenes pare urmarit de un crunt ghinion anul acesta. E posibil sa si iasa din cursa. Deocamdata nu am gasit alte informatii in afara de anuntul de pe blog, citat mai sus. La ce praf au aratat ca se ridica in urma trecerii fiecarui vehicul, nici nu ma mir ca o groapa nesemnalizata a putut provoca atata rau. Azi a fost etapa cea mai lunga (per total), deci probabil s-a circulat deasemenea foarte iute, iar ieri s-a mers cu 150-170, unii concurenti urcand si la 210 pe anumite portiuni, conform interviurilor Eurosport.

@ pedrobike - Ungurii au reusit sa aduca Raliul Europei de est datorita faptulului ca reprezentantul ASO (Amaury Sport Organization - organizatorul competitiei) este ungurul Szalay, care de multi ani incerca sa aduca macar o parte a competitiei catre Europa de est. In circumstantele cunoscute, a reusit sa faca asta in 2008. Teapa a fost ca traseul romanesc a fost in mare parte anulat din cauza zapezilor care au cazut cu 2 saptamani inainte de start, asa ca portiuni de traseu din Ungaria, mai ales din jurul Balatonului au fost parcurse de 2 ori. Partea buna a fost ca asa Mani Gyenes a fost pe 2 la clasa 450 cmc, pe 1 la 450 cmc -maraton si 11 la general, iar Razvan Irimescu a fost pe 2 jumatate de competitie la clasa quad(2 etape a fost primul, parca), fiind invins doar de problemele tehnice. Deci ne-am ales cu ceva din cursa asta, asta e jumatatea plina a paharului. Daca autoritatile noastre ar sti sa se bata pentru ocazii ca aceasta, cred ca am avea mai multe competitii offroad bune, ca macar pentru astea avem conditii excelente. Deocamdata avem Romaniacs datorita unui austriac (cinste lui).

Oricum, Central Europe Rally nu a fost singura competitie Dakar series, in a doua jumatate a anului a mai fost una in Portugalia.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai initial proiectasera Dakar series ca o chestie care sa se repete an de an. Deci sanse ar fi. Intre timp vad ca a cam disparut pagina de internet proprie lui Central Europe Rally, si continutul care-l stiam l-am gasit la www.dakar.hu . Daca se tine editia 2009, acolo sigur vom gasi detalii. Din pacate pe site-ul Dakar.com nu este nici o referire la Dakar series. Nu stiu daca asta este pnetru a tine atentia concentrata pe America de sud sau e semn de abandon al proiectului secundar.

Oricum, deocamdata Dakarul a reusit sa-si creeze concurenta la propria competitie. E drept ca e deocamdata doar un proiect, lansat de Stephane Peterhansel, si deja a intampinat ceva probleme, fiind amanat din martie pentru octombrie. Sloganul lui "Heroes Legend" este: o alta cale de a ajunge la Dakar. Pare oarecum apropiata de nebunia de "Race to Bamako", organizata de unguri de cativa ani, pentru ca in afara de sectiunea sportiva e deschisa si amatorilor, care in functie de gradul de pregatire pot alege unul din traseele alternative ale zilei. De asemenea s-au gandit sa faca o afacere din spectatorii pasionati, care pot insoti caravana, reunindu-se cu "sectiunea sportiva" la capatul fiecarei zile, in bivuacuri.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Suna destul de bine ,sa speram ca vom mai avea parte de competitii de talia Dakar Series la noi in tara.

Cat despre alternativele aparute Dakarului ,ma asteptam sa se inample ,dar nu e nimic rau daca se mai diversifica si mai ales daca or sa bage ceva si pentru amatori etc.

Deocamdata sa vedem ce fac ai nostri la editia asta ca nu prea s-au intalnit cu norocul ..Dar nu e totul pierdut ..

Cum spunea Marc Coma azi " ..pentru mine abia de maine incepe Dakarul..."

Sa speram ca si pentru ai nostri ..

Numai bine !!!

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dakar.com e al naibii de zgarcit cu stiri despre concurentii care nu sunt favoriti. E bine ca Mani are un blog foarte la zi, multumita adminului (nu stiu daca nu cumva e munca Renattei Stepanov, PR al echipei Vectra Team). Ultima stire de pe blog e ca totusi nu e fractura, iar Mani asteapta decizia medicilor pentru a vedea daca merge mai departe sau nu. Poate e o parere subiectiva, dar Mani parca a avut mai mult succes in 2007 cu sprijinul KTM Romania si MOL. Desi Vectra Team i-a fost OK la Raliul Faraonilor.

Later edit:

Din pacate azi dimineata Mani a aparut pe lista abandonurilor, nu a mai ramas loc de dubii. Marcel Butuza nu e inca in lista, dar aseara corespondentul Eurosport anuntase ca sigura si retragerea lui, in urma caderii suferite in prima zi. Ramane deci doar Romeo Duicu in competitie. Ironic e ca Romeo nici nu a fost in carti in faza initiala, datorita faptului ca a devenit recent tata, el luand locul ramas liber dupa accidentarea lui Alex Garbacea in timpul testelor pre-Dakar.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Veste buna, Marcel Butuza se pare ca rezista inca pe baricade. Azi a plecat sa parcurga etapa 3, ultima informatie am gasit-o la CP1, in speciala. Duicu a trecut de CP2, dar inca nu terminase speciala. Verhoeven a terminat etapa pe 17 si e pe 3 la general, iar Casteu a obtinut al treilea timp al etapei (ambele rezultate partiale)

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ai dreptate, dar organizatorii stiu ca numele ASO nu are acelasi rasunet ca brandul Dakar, cu cei deja 30 de ani de popularitate. Asa ca e putin probabil sa schimbe denumirea, chiar daca incepe sa le placa tot mai mult mutarea asta in sudul american. Ce e necinstit ca amaratilor aia de africani le-a fost luat inclusiv numele :( . Raman la parerea mea ca anularea de anul trecut si mutarea pe alt continent a competitiei nu a fost nici pe departe atat de justificata geopolitic pe cat au incercat sa prezinte situatia cei de la ASO. Drept dovada la cateva saptamani de la startul anulat al Dakarului, mica nebunie Budapesta-Bamako s-a desfasurat fara probleme si imediat incepe si editia 2009.

Toata lumea pare incantata de noua locatie. Infrastructura sud-americana e mult mai buna (chiar asa precara cum e) decat pustietatea Saharei, asa ca organizatorii, concurentii, spectatorii (in numar neasteptat de mare) si probabil mai ales sponsorii se bucura de ideea de a muta Africa dincolo de Atlantic.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cred ca e suficienta o singura cursa de acest gen pt a se castiga o reputatie.Nici eu nu sunt de acord cu numirea de Dakar insa asta e.Mai cred de asemenea ca daca s-ar organiza la anul si Dakar Africa si "Dakar" Argentina ar participa f multi si intr-o parte si in alta.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dupa abandonul lui Mani am acelasi sentiment pe care l-am avut acum 2 editii cand a iesit Zsolt din concurs. Parca nu mai am pentru ce sa tin pumnii :( Raman cei 2 stranieri, Verhoeven si Casteu, dar nu-i simt ai nostri. Ramane Romeo Duicu (pe 79 azi in clasamentul general) caruia ii admir hotararea de a continua, desi cred ca e un sentiment groaznic sa ramai singurul roman din concurs. Dar el va trage, ca si Dunca acum 3 editii, sa termine, nu ridica pretentii de clasare spectaculoasa. Damn, ce pacat ca a fost asa, la omul sarac nici boii (putere) nu-i trag.

Mi-a ramas un favorit, Fretigne sta constant in primii 5, si desi nu sunt cine stie ce fan Yamaha, ma bucura sa vad o pata albastra in marea portocalie (e un fel de a zice, ca nu toate KTM-urile sunt portocalii). Sper ca macar el sa provoace o surpriza.

Am inceput sa vanez chestii insolite, care dau culoare concursului, si din intamplare am dat peste cateva:

1. In lista abandonurilor am descoperit un chinez, Chen Jianguo(prima poza). Ce motor credeti ca are? Un motor chinezesc, dragilor. Jincheng de JC 250... Ia, care mai ziceti ca motoarele chinezesti nu stiu carte? :D Bine, omul a abandonat, dar daca a tinut 3 zile in pampas, nu e rau. Ei, in plus colegul lui Wei Guanghui(a doua poza) e inca in cursa.

209.jpg210.jpg

2. Care credeti ca e cel mai mic motor din cursa? Eu nu am crezut pana nu am verificat in lista de start. Ivo Kastan, un ceh de 74 de kile, a decis ca al noualea Dakar din cariera lui sa-l faca pe o Honda XR de 125 cmc :) Nu orice fel de XR125, ci unul care dupa design parea din generatia anilor 80. S-a dat pana acum pe Triumph, Suzuki, Honda, la a doua participare a terminat pe 27 la general, si acum vrea sa demonstreze ce se poate si cu 125, un 2 timpi de categoria vehiculelor de epoca. Din pacate pana sa fie remarcat, a trebuit sa abandoneze. In etapa de azi i-a crapat garnitura de chiulasa. In reportajul de pe Eurosport era comedie curata sa vezi ditamai omul in saua unei motociclete junior.

post-2004-1231282404_thumb.jpg

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sincer, si eu tin cu Romeo, mai ales ca e singurul care rezista. Ba chiar a urcat 5 locuri, de pe 97 pe 92. E valabil si aici ca nu e pentru cine se pregateste ci pentru cin'se nimereste. In conditii normale nici nu trebuia sa fie acolo, iar acum e depozitarul tuturor sperantelor noastre. Si chiar am scris mai sus: sa termini cand ai inca 2 coechipieri romani in apropiere e ceva, dar sa ramai singurul roman in competitie, cu alti 2 coechipieri din total alta clasa atat ca natie cat si ca experienta, nu cred ca e usor. Nici nu stiu cat a apucat sa se pregateasca, daca el avea alte planuri, nu un rally-raid nebun prin pustietati.

romeod.jpg

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Din surse f. sigure spun ca Romeo a turnat beton in ultimele 3 luni si nu stia ca o sa participe in locul lui Alex da na vb lui Andrea ,sa-l tin legat si va rog sa ma credeti ca Romeo chiar vrea sa termine pe un loc onorabil,nu uitati ca a fost sanctionat pt..depasire in localite da na asta e ROMICA DECI HAI ROMICA ,MERITA >>>>

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai se si vede efortul lui, cu prisosinta. Daca in primele zile se invartea in jurul locurilor 90-95, deja are pretentii si a avansat 30 de locuri. In ultimele 2 zile a avut o clasare chiar pe 62 in etapa, azi a fost pe 67 in etapa si e pe 67 si la general. Intamplator 67 e si numarul de concurs. In rest tripleta de top a Vectra Team (Verhoeven, Casteu, Lopez) e pe 8,9,10 la general, iar Lopez a castigat si el o prima etapa din cariera. Macar la nivel de echipa Marcel Butuza are succes indiscutabil, pacat aripa romaneasca a echipei a avut mai putin noroc.

In afara de regretabilul deces al acelui francez care cred ca si-a depasit conditia incercand sa debuteze in Dakar la 49 de ani (asa am retinut), la motociclete vad ca nu ma e asa macel, dar la masini pare a fi chiar nenorocire. La motoare a fost mai intai problema spumei antipana care multora le-a distrus cauciucurile in loc sa le protejeze, a urmat lipsa de vizibilitate datorata norilor de praf ridicati de cei din fata care a dus si la accidentul lui Mani, dar in rest sunt cam aceleasi probleme pe care riderii le cunosc si le stapanesc. Dar la masini nu stiu cat de des dadusera in Africa concurentii de afundarea in mlastini, sau de pante abrupte si alunecoase din cauza ierbii :)

Scurtarea drastica a specialelor etapelor de ieri si de azi imi da impresia ca organizatorii au exagerat cu dificultatea cursei si acum incearca sa mai dreaga busuiocul pe parcurs. Camioanele nici nu au mai avut etapa azi, au fost trimise direct la Valparaiso, in Chile.

Marea noutate a Mitsubishi pare a fi esuat lamentabil. Lancerele diesel in care s-a pus atata speranta au cedat rand pe rand si a ramas doar Juan Nani Roma sa apere culorile. Infloresc VW-urile si BMW in absenta favoritului de atata amar de ani. M-a surprins insa decizia de extrema duritate de a-l scoate pe liderul Al-Attiyah din concurs pentru raterea unui CP, probabil ca a contat faptul ca a fost deliberata "ratarea".

Romeo Duicu avanseaza incet spre locuri mai "inalte". Azi 61. Sa aiba bafta. Ca statistica, e teribila diferenta intre locul 1 si restul. Coma e la peste o ora in fata locului 2, in timp ce intre 2 si 5 e sub o ora. Romeo e deja la aproape 14 ore in urma iar locul 110, ultimul (azi Etienne Vuillet) are deja un decalaj de peste 39 de ore. Mi-e groaza sa ma gandesc cat efort e coada clasamentului pentru a ramane in competitie.

Apropo de ramas in competitie, ieri a abandonat de pe locul 4 general un favorit, americanul Jonah Street. Am auzit o chestie amuzanta: se zice ca doi americani notorii in lumea rally-raidurilor, motociclistul Jonah Street si pilotul Robbie Gordon nu prea sunt cunoscuti in State, ceea ce imi pare surprinzator mai ales in cazul lui Gordon, fost pilot Nascar. Desi... cati ii cunosc la noi pe Mani Gyenes, Romeo Dunca, Marcel Butuza ...?

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

pare surprinzator mai ales in cazul lui Gordon, fost pilot Nascar. Desi... cati ii cunosc la noi pe Mani Gyenes, Romeo Dunca, Marcel Butuza ...?

Chestia cu Gordon chiar e surprinzatoare dat fiind faptul ca s-au facut si filme despre cariera lui in Nascar.

Cat despre ai nostri, cine sa ii cunoasca, numai pasionatii de gen, in rest "manele frate" !!!

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...
Apropo de ramas in competitie, ieri a abandonat de pe locul 4 general un favorit, americanul Jonah Street. Am auzit o chestie amuzanta: se zice ca doi americani notorii in lumea rally-raidurilor, motociclistul Jonah Street si pilotul Robbie Gordon nu prea sunt cunoscuti in State, ceea ce imi pare surprinzator mai ales in cazul lui Gordon, fost pilot Nascar. Desi... cati ii cunosc la noi pe Mani Gyenes, Romeo Dunca, Marcel Butuza ...?

E HAI CA NOI CHIAR STAM MAI BINE DECIT AMERICANII ,JUDECIND DUPA OAMENII AFLATI LA AEROPORT LA SOSIRE,NU A FOST CA PETRE ROMAN LA APACA DAR TOTUSI AU FOST OAMENI CARE AU BATUT CEVA KM SA-I VADA(SI NU PUTINI)

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

:) Incet-incet se creaza si la noi cultura privitorului si practicantului de rally-raid. Ar fi pacat sa ramanem in urma, ungurii de exemplu au format o pasiune pentru asta. Si la auto la ei exista o multime de practicanti de toate nivelurile, desi muntii lor sunt podis la noi. Au ajuns sa colonizeze competitiile din vestul si nordul tarii unde romanii sunt mai rari la start.

Marcel Butuza are cu ce se mandri, Vectra Racing cred ca a fost cea mai tare echipa non-factory, pacat ca el si Mani au iesit din cursa. Dar Romeo Duicu a terminat in conditiile (CINSTE LUI !!!)in care cred ca a fost una din cele mai ridicate rate de abandon. Poate nu atat la moto cat la auto, unde poti numara pe degete pe cei care au reusit sa incheie toate etapele. Oricum, a fost o editie trista rau pentru Mitsubishi.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Participa la conversatie

Poti raspunde acum si inregistra mai tarziu. Daca ai un cont, autentifica-te pentru a comenta folosind contul existent.
Nota: Comentariul necesita aprobarea moderatorului inainte sa devina vizibil.

Oaspete
Răspunde la topic...

×   Inserat ca 'rich text'.   Insereaza ca text simplu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Linkul a fost inserat automat sub formă de conținut.   Șterge formatarea și afișează ca link simplu

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent activi   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.
×
×
  • Creează O Nouă...