Mergi la conţinut
  • 0

Incepatorii Si Motocicletele Puternice


Kosh

Întrebare

Salutare tuturor.

In acest topic vreau sa vorbesc despre incepatorii vesnic doritori de SuperSport.

Desi tin sa ma adresez in special incepatorilor fara experienta de categoria B, tin sa cred ca topicul se poate aplica tuturor categoriilor de incepatori.

Sa incep cu inceputul:

Cine sunt eu, si ce calitate am sa dau sfaturi?

Eu, sunt un motociclist incepator, am in spate abia 13000 de km si dorinta asidua de a nu avea parte de evenimente neplacute.

Nu ma dau inapoi de la nici un drum indiferent de conditiile de vreme. As merge si pe timp de iarna daca motocicleta mi-ar permite.

Tot ceea ce voi scrie mai jos, sunt NUMAI din experienta proprie, deductii personale cauzate sau nu de accidente usoare.

Cred ca fiecare motociclist, indiferent de experienta, si-a format in timp, constient sau nu, un set de reguli personale, regului peste care nu trece.

Sunt departe de a ma numi si considera experimentat, iar, in oras, voi ramane vesnic incepator.

Randurile de mai jos sunt sunt lucruri care l-am dedus singur, altele mi-au fost si mie comunicate, altele le-am invatat "the hard way".

Sa incepem...

Am sustinut intodeauna ca pana la o anumita varsta nu este bine sa ai motocicleta, cu atat mai mult una nervoasa.

Spun asta deoarece la frumoasa varsta de 18 ani, nu vrei decat sa impresionezi, sa iesi in evidenta.

Cunoscandu-ma pe mine la acea varsta, pot spune cu mana pe inima ca daca aveam motocicleta asta prin liceu, cel mai probabil eram mort acum. Tentatiile sunt prea mari pentru mintea rebela a unei persoane de 18 ani.

Bineinteles exista si exceptii.

Insa una este sa te sui pe o motocicleta super-sport pe la 30 de ani, cand probabil ai o familie, poate si un copil, un job cat de cat respectabil... un anumit statut in viata, si alta este cand iti cumperi ZX6R, R6, etc, la 18 ani cand ar fi trebuit sa te pregatesti de BAC.

Again si aici sunt exceptii, but still...

Ok, esti proaspat posesor de carnet categ. A, si vrei motocicleta.

Si nu vrei orice motocicleta, ci vrei un super-sport.

Primul pas ar fi sa citesti informatiile de pe forum, mai ales sectiunea de accidente si cea a incepatorilor.

Dar invata sa citesti printre randuri si sa observi micile detalii si subtilitati strict legate de evenimentele petrecute.

Daca dupa ce treci de pasul asta, inca mai vrei super-sport, o sa ai nevoie de tot ce scrie mai jos.

Dar sa ne intelegem la un lucru.

In momentul in care faci un topic, d'asta, parca tras la xerox: "Sunt incepator, vreau R6 (ZX6R, GSXR 600 etc), ce parere aveti?", e limpede ca nu vei obtine raspunsurile necesare.

Poate esti bine intentionat, poate esti cumpatat (desi acest aspect intra in conflict direct cu motocicleta dorita de tine),trebuie sa intelegi ca majoritatea userilor de pe forum s-au saturat sa-si ingroape prietenii, s-au saturat de a-si tura motocicletele pe la parastasuri, s-au saturat de tipologia motociclistului incepator inconstient.

Ca sa nu mai zic ca, sunt useri care lucreaza pe salvari, si au vazut prea multe, in prea putin timp.

Trebuie deasemenea inteles ca desi nu este imposibil sa incepi pe super-sport, cu siguranta nu este usor si, curba de invatare este foarte lunga si anevoiasa.

Nu sunt de-acord cu sintaxa "125 cc, 250cc... etc" deoarece depinde de omul din spatele ghidonului.

Ca incepator, inevitabil vei face o serie de greseli tipice, scapari care un super-sport tinde sa nu le ierte.

Exemple de astfel de scapari:

1 (cel mai frecvent): scapatul mainii in gaz. Greseala mare cauzatoare de accidente, unele soldate chiar si cu deces.

2 bruscarea franelor (mai ales fata). Mi-am luat-o si eu de cateva ori asa.

3 eliberarea brusca a ambreiajului. Daca esti stationat si te ia pe nepregatite, smuncitura te da jos imediat. Daca esti in viteza, smuncitura te poate baga in voblaj => panica => franat cu fata => accentuarea voblajului => buf.

...si lista poate continua.

Ce trebuie sa stii despre un supersport:

1. este rigid ca si suspensii.

2. pozitia "in dinti" il face incomod la drumurile lungi.

3. felul in care iti dezvolta puterea te poate lua prin surprindere. Desi majoritatea sunt "cuminti" pana la un anumit nr. de turatii, asta nu inseamna ca daca te sprijini in acceleratie, nu te va da cu cracii in sus.

4. are unghiul de bracaj extrem de zgarcit. Asta inseamna ca il face mai putin manevrabil in oras necesitand 'jdemii de miscari dute-vino pentru a te strecura in spatii stramte.

5. franeaza de te pune in cap, accelereaza de te da cu cracii in sus.

Ca incepator ai nevoie de o motocicleta usoara si previzibila care sa nu te coste mult reparatia cand, inevitabil, o vei da pe jos.

N-ai nevoie sa te smunceasca, sa-ti dea senzatia ca fuge de sub tine.

Este super-nasol caci treci de la motocicletele din scoala, la un monstru de 200kg si peste 100cp. Este grea, este nervoasa si nici nu stie de glume, ca sa ma exprim mai plastic.

Toate aceste mici neajunsuri, combinate cu lipsa ta de experienta pot duce la accident.

Trebuie sa intelegi ca un accident este o succesiune de evenimente care duc la un deznodamant neplacut.

Adica sunt o sumedenie de intamplari, majoritatea, actiuni care le faci constient sau inconstient, intamplari combinate cu "chestii care nu trebuiau sa se intample". Exemple sunt multe si, consider ca peste 90% din accidentele in care au fost implicate motocicletele, puteau fi evitate.

So, ti-ai luat motocicleta... nu conteaza cum; ai avut "succesuri multe" din "vanzari anterioare", te-ai imprumutat la banca, ti-a dat mama si tata... who cares...

Ce faci?

In primul rand ATITUDINEA.

Expresia "mi-e nu mi se poate intampla" nu-si prea are aplicatii in motociclism. Shit happens, sa-ti intre bine in cap.

Motociclismul este un sport periculos chiar si pe strazi necirculate. Este periculos prin definitie.

Se intampla, fie "din voia ta", fie din voia altuia.

Apoi: ECHIPAMENTUL.

Echipamentul este crucial la incepatori, tocmai din prisma greselilor facute de acestia.

Si, crede-ma pe cuvant, NU CONTEAZA DE PE CE CAZI, conteaza viteza la care cazi.

D'aia n-am sa inteleg niciodata scuteristii care merg fara casca, gandindu-se ca lor nu li se poate intampla nimic, caci ei nu merg tare.

Nu este nevoie sa mergi tare ca sa-ti versi creierii pe asfalt: este nevoie doar de o bordura "bine plasata". Iar "neprevazutul", si "legile lui Murphy" au avut mereu grija de asta.

Pentru cei sceptici, va recomand un mic exercitiu: arunca-te in genunci pe bordura trotuarului, si vezi cam ce sentimente te trec. Apoi, incearca sa-ti inchipui, acceasi chestie, da' pe la un 50-60 km/h. Edificator, nu?

So, ti-ai luat echipament. bun. POARTA-L. La orice drum, indiferent de lungimea acestuia. Chit ca te duci la magazinul din colt.

Sa-ti dau un exemplu de eveniment:

Dau o fuga pana la Real Berceni (aprox 2km de unde locuiesc). Pun echipamentul pe mine, ajung acolo, iau ce am de luat si ma intorc.

Mi-am propus sa merg incet pentru ca aveam in rucsac lucruri "firave", printre care si niste oua de prepelita. Cand am intrat pe strada mea (care nu este modernizata), in conditii de vara si la fenomenala viteza de 10 km pe ora, am observat o caramida rosie suficient de inalta pentru a-mi pune probleme. Nu ma uitam direct la ea caci imi calculam traiectoria de abordare a trotuarului (erau si masini parcate, etc.). Pur si simplu, am vazut o chestie rosie ca se apropie de roata fata. Si am franat. Nu tare, ca eram pe praf pe jos. Dar suficient incat sa cad pe stanga.

Cel mai important lucru acum incepe. Cum eram eu pe mijlocul strazii, in cadere am dat cu capul (casca) in stalpul de iluminat AFLAT PE TROTUAR. Deci, nu m-am dus in movila de nisip a lu' vecinu', movila situata perfect paralel cu locul caderii, ci m-am dus cu capu' in stalp.

Ca d'aia zic: shit happens. Degeaba ai echipament daca nu-l ai pe tine.

Nu conteaza caldura de afara, nu conteaza scopul si lungimea drumului pe care-l vei face: IMBRACA-TE PENTRU ACCIDENT, NU PENTRU PLIMBARE.

Este obligatoriu sa ai echipamentul inainte de a avea motocicleta, altfel vei fi tentat sa mergi fara, si se pot intampla chestii nasoale. Asa a patit un tanar care locuia in zona Bobocica, care a iesi la o tura inocenta in spatele blocului cu un R6. Dumnezeu sa-l ierte.

Daca ti-e greu sa te abtii, da cheile cuiva, si spune-i sa nu ti le dea inapoi pana nu te vede echipat.

Ok, ti-ai luat si echipament.

Trebuie sa stii ca daca ti-au luat casca de 1000 Eur, combinezon, manusi etc... la fel, toate de top, asta nu inseamna piua: nu mi se poate intampla nimic. Peste o anumita viteza, echipamentul nu face decat sa te arate bine in sicriu. Punct.

Da, la viteze mici este indispensabil, la viteze mari, tine de noroc. Echipamentul te apara de julituri, zgaraieturi, chiar si de fracturi in unele cazuri, dar gandeste-te ca toata energia unui impact la viteze mari, trebuie sa se disipe intr-o distanta foarte mica (de cativa centimetri).

D'aia, in momentul in care loveste un corp solid la viteza mare, exista certitudinea ca "pilotul" sa-si piarda viata din cauza leziunilor interne.

Dupa cum probabil stii, echipamentul trebuie sa fie strans, mulat pe corp, sa nu permita ocazia, ca in caz de bufprotectiile sa se deplaseze din locurile pe care le apara.

Casca, neaparat legata bine. Daca nu e legata, mai mult ca sigur va sari din cap si e vai de "procesor".

Ok... ai rezolvat cu toate cele de mai sus: ai echipament, e pe tine, este totul ok si vrei sa iesi in trafic.

Eu zic sa te mai gandesti odata.

In cazul meu, neavand experienta de categ.B, am constatat la prima iesire in trafic, ca acesta este un pic prea mult pentru mine. Asa ca am luat decizia de a amana iesitul in full-trafic.

Am preferat sa ies seara, si sa merg pe drumuri slab circulate, pana cand m-am invatat cat de cat cu motocicleta.

Trebuie sa-ti acorzi un timp de acomodare astfel incat, atunci cand iesi in trafic sa poti actiona comenzile (semnale, claxon, flash-uri, etc) fara a fi nevoie de a te uita scurt la ele.

Pur si simplu nu ma simteam in stare sa fac toate aceste lucruri, mai ales ca motocicleta nu parea sa tina cont de bunele mele intentii.

Decat sa cazi peste masina unuia, sau sa te ia unu' in roti, mai bine mai astepti si te pui la punct.

Am mers cu metroul 2 saptamani de radeau colegii de mine.

Nu ma interesa: mi-am luat motocicleta pe care o visam de 8 ani. Acum aveam tot timpul.

Invata sa o controlezi la viteze mici, invata sa o tii din ambreiaj (poate iti va salva viata), invata sa faci "jaloane invizibile", invata cum franeaza, cum accelereaza.

Invata-ti bine motocicleta.

Ai trecut de pasul asta: esti in trafic... nu te grabi la moarte. Mergi usor. Acorda soferilor ocazia de a te vedea in oglinzi.

Este nedrept si iresponsabil sa acuzi soferii ca nu se uita in oglinzi si nu te vad, vad tu crosetezi printre masini cu 70-80km/h.

Fi rezonabil si mergi in ritmul masinilor, poate o idee mai tare, dar, in nici un caz mai incet.

De aici, esti pe cont propriu si se aplica tot ce ar fi trebuit sa citesti pana acum pe forum: esti invizibil, nu ai prioritate.

Mai este o chestie de precizat inainte de a incepe listarea "regurilor".

Din cate am observat eu, sunt trei faze (perioade) la motociclisti:

1. inceputul, cand mergi cumpatat si grijului.

2. perioada de dupa 2-3 luni, cand ai impresia ca le stii pe toate.

Aici intervine o alta particularitate a ss-urilor. Falsul sentiment de siguranta, care la acest tip de motocicleta se instaureaza prea devreme. Se intampla atunci cand observi ca mergi mai relaxat, atunci cand franezi violent si constati ca n-ai cazut, caci din instinct ai indreptat motocicleta, parca schimbi mai smooth, etc.

Acest sentiment de siguranta in abilitatile de a controla motocicleta iti va acorda prea multa incredere ca poti face fata oricarei situatii in trafic.

Sub nici o forma sa nu te lasi prada acestui fenomen. Crede-ma, experienta sa faci fata chestiilor care se intampla la viteze mari, nu vine dupa 2-3 mii de km. Poate nu va veni niciodata.

La viteze mari pierzi anumite detalii tocmai pentru ca "procesorul" nu este obisnuit sa prelucreze imagini cu un frame-rate mare. Trebuie educat, invatat.

Imi aduc aminte cat de stresat eram la la viteza de 60km/h, cand am iesit pentru prima oara in trafic.

Acorda-ti timp si nu trisa caci iti poate fi fatal.

In momentul in care simti ca esti prea bun pentru o anumita viteza, ori da-ti o palma in casca, ori da o fuga pe AMKart. Acolo vei vedea cat de praf esti. Asa incepusem si yo sa ma simt "racer" prin oras, anu' trecut, si dupa o tura, doua pe AMKart am vazut ce "valoare" am. Si m-am linistit. Pana data viitoare.

Sa nu fim ipocriti, ne place viteza, ne place andrenalina... Dar asumarea unor riscuri inutile in oras, nu mi se pare o idee buna.

Daca nu-ti vine mintea la cap, mai mult ca sigur vei avea parte de un eveniment. Efectele acestui eveniment pot mai mult sau mai putin grave deoarece depinde de prea multi factori dintre care prea putini controlabili de tine.

Inteleg ca nu pot sa franez la fel de eficient ca un "veteran". Nu pot controla franele la fel de bine, insa POT CONTROLA VITEZA MEA DE DEPLASARE, astfel incat sa nu am nevoie de skill de maestru in caz de-mi taie unu calea. Adica, pana mea, reduci cauza si efectele nu vor mai fi asa de periculoase.

Sunt insa si colegi de-ai nostri motociclisti care mai au nevoie de o cazatura din cand in cand; tocmai "pentru a le mai cade gradele de pe umeri". Sa nu se inteleaga ca vreau raul cuiva, si ma doare sufletul ori de cate ori vad topic nou la accidente, insa, unii dintre noi, prea se muleaza pe target-ul reclamei aceea de la britanici "You're an accident about to happen".

3. perioada de liniaritate, in care fiecare e dupa noroc, sau "cum isi asterne".

Motociclismul este o vesnica lupta cu tentatia, cu asumarea unor riscuri (unele inutile).

Dar sa incepem cu "regurile" care nu sunt altceva decat o lista de chestii care pe mine m-au ajutat enorm. Majoritatea s-au "transformat" in "reguli personale", reguli peste care nu trec.

1. mergi subturat. Cel putin pana te inveti cu ea cat de cat si treci de perioada de bruscare a comenzilor. Orice-ai face, n-o lasa sa urce in ture ca dai de draq.

2. In oras ALWAYS sa mergi cu frana fata si ambreiajul "acoperit" (doua degete pe frana fata, doua pe ambreiaj). Acest "stil" de mers scade enorm timpul de reactie in caz de "eveniment neprevazut".

3. pastreaza distanta fata de vehicolul din fata. In caz de ceva nasol, vei avea timp sa franezi la timp fara sa blochezi vreo roata.

4. in trafic, formeaza-ti un obicei de a te uita la intervale regulate in oglinzi. Nu sta mult cu ochii in oglizi, ca poate franeaza ala din fata.

In situatiile in care exista trafic pe toate benzile, nu te baza doar pe oglinzi cand vrei sa schimbi banda: exista sansa ca in unghiul tau mort sa se afle vreo masina, si s-o vezi prea tarziu, sa te panichezi (bruschezi comenzi si esti jos)... sau revii brusc pe banda in timp ce altcineva tocmai a ocupat-o... scenarii sunt multe. Intodeauna verifica oglinzile inainte de a schimba directia de mers si intoarce capul scurt. Si nu te baza pe faptul ca daca ai pus semnal, te si lasa sa te bagi.

5. Pentru inceput este bine sa faci doar chestiile care sunt neparat necesare. Adica daca nu te simti in stare sa faci stanga intr-o anumita intersectie: nu face stanga... mergi inainte pana la urmatoarea intersectie. Cand faci ceva constrans de situatie se genereaza o anumita stare de anxietate, nervozitate, stare care iti poate cauza un eveniment neplacut deoarece nu mai esti atent la toate detaliile din trafic. Astfel, ca si exemplu, in timp ce faci stanga, te poti panica de masinile care fac stanga prin lateralele tale, si fiind atent la ele, poate accelerezi brusc pe o linie de tramvai... ma rog... intelegi ideea.

6. Atentie cu frana brusca in proximitatea intersectiilor si trecerilor de pietoni. Intodeauna asigura-te in oglinzi ca nu exista riscul te a fi bubuit din spate. Franeaza din timp.

Pastreaza distanta fata de vehicole; si daca vezi stopurile de frana actionate la vehicolul din fata, nu te baza pe faptul ca acesta se va pune in miscare pana il ajungi din urma. Again: franeaza din timp.

Deasemenea, atentie cu frana de motor in conditii de trafic intens. Intodeauna atinge usor frana (spate) pentru a-i atentiona pe cei din spate de reducerea vitezei.

7. Daca drumul are, sa zicem, trei benzi de mers pe sens, iar primele doua sunt ocupate de masini blocate in trafic, "nu o arde" cu 80-100 pe banda a treia. Exista intodeauna posibilitatea ca din coloana sa tisneasca vreun grabit. Mergi incet pe banda trei, si pozitioneaza-te cat mai pe stanga ei, astfel incat, daca iese vreunu' din coloana oprita, vei avea cat de cat timp sa reactionezi. "Regula" asta m-a salvat pe mine de-o bubuiala incercand sa ajung la semaforul unde se despart sensurile de acces spre Tineretului, respectiv Timpuri Noi; chiar dupa semaforul pe unde traverseaza pietonii sa ajunga la statia lui 133.

8. Foloseste-te de toata latimea benzii:

Sa zicem ca circuli pe banda, si in stanga ta se afla intrare/iesire pe o straduta, sau o parcare, sau accesul la o benzinarie... etc.

Avand in vedere ca in acel caz, pericolul te paste din partea ta stanga, pozitioneaza-te cat mai pe dreapta benzii tale. Astfel lovesti doi iepuri: eventualul sofer care vrea sa intre pe banda ta, te vede din timp si nu te trezesti in aripa lui; si, in caz de nu te vede, manevra ta de evitare nu va mai fi asa de brusca ca atunci cand ai fi fost situat pe mijlocul sau chiar stanga benzii.

Ca sa n-ai insa surprize, intodeauna redu viteza cand te apropii de intersectii indiferent daca ai sau nu prioritate.

De-asemenea, redu viteza cand vezi RATB-ul, maxi-taxi oprind in statie... nu se stie cum te poti trezi cu cate-un ametit de pieton.

9. Nu urca rampe in viteza decat daca vezi ce-ti vine de sus. Adica sa-ti vezi banda pana dupa rampa. Cu toate ca depasitul este interzis in rampe, asa era sa ma bubuie unu' c-o dacie anu' trecut, pe drumul spre Alexandria. Idiotu' s-a pus in depasire chiar in varful dealului fara sa fie sigur ca nu-i urca nimeni in fata.

Regula asta poate fi extinsa si la coborat: nu alerga ca nebunu' fara sa vezi sigur ca nu-i nici draq in fata. Aflandu-ma pe drumul Alexandria - Bucuresti, pe o panta (viraj la dreapta cu coborare abrupta) coboram yo, iar in urcare se afla o semanatoare. Daca veneam tare, direct ce ma faceam felii.

10. Este de bun simt ca, pana te inveti cat de cat cu motocicleta, sa nu mergi in grupuri decat daca participantii sunt la acelasi nivel de experienta cu tine, sau, si-au manifestat intentia de a merge in ritmul tau. Este foarte periculos sa incerci sa-i ajungi din urma, deoarece mergi peste limitele tale si se pot intampla chestii nasoale, mai ales in curbe.

11. Frate... si subtire cu viteza, mai ales pe drumuri care au stradute laterale. Daca vrea unu' sa iasa de pe-o straduta laterala, iar traficul din spate iti permite sa il lasi sa se bage, LASA-L. In cel mai rau caz scapi de o grija.

12. Exerseaza in conditii controlabile (drumuri slab circulate, parcari goale, etc), franari si evitari de urgenta. Mergi pe toate conditiile de vreme si pe toate tipurile de asfalt, la fel, in conditii controlabile. Invata-ti bine motocicleta.

13. Cand stai la semafor, incearca sa nu stai intre masini. Alege sa stai un pic mai in fata, sau pe banda; in orice caz evita ca la plecare sa fii sandwich intre masini. Nu se stie niciodata...

Nu te baga la crosetat printre masini in momentul in care acestea sunt in miscare. Alege-ti o banda, caci nu se stie cum fereste vreunu' o grapa sau un canal si te da pe jos.

14. Nu pleca tare de la stop. Mai ales noaptea. Nu se stie cum trece unu' pe galben si va "intalniti" la mijlocul intersectiei.

15. Foloseste cu incredere claxonul. Nu te baza pe faptul ca soferul te-a vazut. Nu iti lasa integritatea corporala (chiar viata) in mana altora.

Chestie care mi s-a intamplat: veneam pe Soseaua Petricani spre Pipera si vazand ca e traficu' mai "lejereanu" pe banda 1, m-am bagat. Si, in timp ce veneam yo lansat ( baldy.gif) il vad pe unu' c-o dacie la vreo "juma" de km ca intentioneaza sa intre pe "banda mea". In mod normal, reduc viteza si trec pe banda 2 (reduc intodeauna viteza caci exista posibilitatea ca soferu' sa se bage DIRECT pe banda 2).

Dar in cazul de fata, banda 2 era ocupata, asa ca m-am bagat pe franare si pe claxoane lungi.

Omu' n-avea cum sa ma vada din cauza unor "tufisuri" (pe buna dreptate), insa cand a auzit claxon, a "inghetat". Si uite asa nu s-a intamplat nimic nasol.

16. Mergi preventiv, paranoic chiar. Probabil ai mai auzit de fraza asta: creaza-ti o sfera imaginara in jurul tau si nu lasa pe nimeni sa intre in actiunea ei. Ce vreau sa zic cu asta este ca trebuie intodeauna sa ai o "portita de iesire", o "traiectorie de uscheala" in caz de "Doamne fereste". Nu sta pe langa masini si ABSOLUT NICIODATA nu merge paralel cu o masina aproape de ea. Nu se stie cum se fereste de vreun obstacol peste tine.

17. Depasire: nu te baga in depasire inainte sa ai contact vizual direct cu soferul masinii din fata. NU FACE DEVANSARE FARA SA FII SIGUR CA SOFERUL TE-A REPERAT. Pe mine "ma strange in spate" cand vad anumiti colegi motociclisti cum se baga in depasiri (dublari, triplari) in conditiile in care au trafic din fata.

Multi soferi iti vor semnaliza dreapta, caz in care e ok sa faci manevra, insa niciodata fara sa fii sigur ca soferul este constient de prezenta ta acolo. Manevra de depasire, fa-o scurt, n-o "lalai" pe contrasens, insa nici nu-i lua omului fata, incercand sa revii pe banda.

Caci nici tie nu ti-ar placea sa te depaseasca unu' in scurt.

18. In spatele masinilor mari, si nu numai, stai pe partea oglinzii din stanga: te vede si soferul din fata ta, te vad si cei de pe contrasens. "Te vede" si pata de ulei sau groapa din asfalt.

19. Inainte de "a te baga" la un drum lung fi sigur ca ai cumulat ceva km de experienta. In afara localitatilor, viteza este mai mare, iar o greseala iti poate fi fatala.

20. Incearca sa vezi pericole acolo unde nu sunt. Nu sta cu ochii in stopurile masinii din fata... scaneaza tot timpul traficul, trebuie sa fii tot timpul constient de ce se afla in fata, laterale si spatele tau.

Pune-te in fata faptului implinit si ia-ti masuri de siguranta: vezi caine pe trotuar: nu te gandi ca nu-ti poate sari in roata chiar cand treci tu prin dreptul lui; vezi masina de la REBU parcata cu avariile puse: nu gandi ca in momentul in care tu treci pe langa ea, "ala" nu ia stanga de volan. Si exemplele pot continua.

Important este atitudinea ta.

Yo sunt mai paranoic de fel, asa ca am tendinta de a exagera anumite scenarii intalnite in trafic.

Exemplu: veneam dinspre Budapesta spre Unirii, cu gandul sa NU intru in pasaj, si eram pozitionat pe banda 2 de la trotuar caci intentionam ca, dupa ce trec de intrarea in pasaj, sa fac stanga catre Piata Constitutiei.

In partea stanga a mea trafic intens de masini care intrau in pasaj. Mergeam incet (pe partea dreapta a benzii atent la cei din spate, si mai ales, cei din stanga mea) de frica sa nu se razgandeasca vreunu in ultima suta de metri si, sa nu intre in pasaj. Ceva de genu': "ia sa vezi ca asta imi taie calea si nu intra in pasaj". Vreau sa spun ca a treia masina, imediat dupa ce m-a devansat, mi-a facut dreapta in fata brusc, fara semnal. Noroc ca-l intuisem si MA ASTEPTAM la un astfel de comportament.

Sunt o gramada de locatii d'astea, aparent inofensive, insa cu un mare grad de periculozitate daca se insumeaza un anumit numar de "chestii care nu trebuiau sa se intample".

Faza "Mi-e nu mi se poate intampla", nu "merge" la motociclism.

21. Foloseste masinile mari ca scut, mai ales cand te afli pe drumuri intens intersectionate cu stradute, alei, etc. Pastreaza o anumita distanta de siguranta, insa stai in spatele autobuzului, camionului etc. pastrand ritmul acestuia. Majoritatea soferilor nu au tupeu sa taie fata unui camion. Fiind in spatele acestuia, scapi de transpiratii reci pe sira spinarii.

Atentie, insa la drumurile virajate ca, in momentul in care tu te joci de-a "hai sa urmarim camionul", sa nu te surprinda vreo curba.

22. Nu merge pe mijlocul drumului (benzii), stai pe partea stanga (aproape de ax). In oras, si nu numai (depinde si de intensitatea traficului de pe contrasens) este bine sa stai pe stanga benzii: eviti canale, gropi (desi nu este neaparat o certitudine), pete de ulei, etc.

Evita banda 1 si este de preferat (chiar obligatoriu) sa nu faci depasiri pe dreapta. Poate isi aduce aminte unu' ca trebuia sa faca dreapta pe straduta X (ca deh, n-a fost atent ca vorbea la telefon), si se suie pe tine la mare arta.

Daca esti nevoit sa te bagi pe dreapta, ciuleste bine ochii si urechile, si asuma-ti riscurile.

23. Ia intodeauna curbele cu 30 -40 km/h mai putin decat simti tu ca poti sa iei virajul. Mare grija in virajele in care nu se vede iesirea.

Faptul ca stii sa te dai cu genunchiul pe jos, nu prea este relevant in momentul in care iti iei o groapa, sau cine stie ce draq mai gasesti pe strazile din Romania. Yo, acu' cateva saptmani am tras un drum Bucuresti-Tg.Neamt, si dupa Buzau, pe E85, banda doi era plina de gunoi menajer (cartoane, pet-uri, sticle, pungi etc.). Incearca sa-ti inchipui urmarile unui astfel de intalniri, aplecat pe curba de dreapta, cu TIR-ul pe contrasens...

Tot la curbe: NU FRANA INCLINAT, sub nici o forma. Franatul in viraj este o manevra foarte periculoasa, iar pentru un incepator inseamna cazatura sigura.

Franeaza inainte, cand esti cu motocicleta perpendicular pe asfalt.

Daca constati ca ai intrat prea tare in viraj, sunt doua lucruri pe care trebuie sa le faci (din punctul meu de vedere):

a. NU INTRA IN PANICA;

b. NU TE ATINGE DE FRANE.

Ia mana din gaz si apleaca-te. Impinge in ghidon, in scarite si apleac-o pana o gaseste dracii. Nu accelera prea tare la iesirea din viraj, "sa nu pierzi spatele". Acu' mai depinde si de cauciucuri, de starea lor, de presiunea din ele, daca sunt incalzite sau nu, de asfalt, de alinierea planetelor... etc.

24. In timp ce rulezi cu o anumita viteza pe strada, vezi groapa, sau constati ca mergi prea tare pentru a trece peste sinele de tramvai care se intersecteaza perpendicular cu banda pe care circuli...

Trebuie sa stii ca in acel moment (in care treci printr-o groapa, sau peste un obstacol) nu este indicat sa "incarci fata".

Eu franez treptat si pe secvente: frana, trec peste prima sina, apoi iar frana, trec peste a doua, iar frana... si tot asa. Important este sa nu franezi in timp ce roata este exact peste obstacol (in exemplul de fata sina de tramvai).

Vezi ca ai o "belea" pe banda si stii sigur ca daca intri cu viteza la care te deplasezi, ti-o furi... primul lucru care trebuie facut este pastrarea calmului.

Strangi rezervorul ferm intre picioare, te pozitionezi mai pe spatele mobrei si te pui pe franare atent insa sa ca atunci cand esti cu roata fata pe, sau, in obstacol, farurile sa nu pupe aripa rotii din fata. Incarcarea excesiva a franei fata, accentuata si faptul ca roata fata este pe un plan mai jos decat roata spate duce la buf, in cel mai multe cazuri. Daca mai si continui sa franezi in timp ce esti in groapa, cazatura este o certitudine.

In nici un caz NU SCOATE PICIOARELE DIN SCARITE (este una din cauzele pentru care n-am ajuns eu cu cumparaturile de la Real intregi acasa), deoarece aceasta manevra face ca motocicleta sa-si schimbe ciclistica si echilibrul, ca sa nu mai zic ca manevra in sine, mai mult ca sigur o sa te puna pe un grad de inclinare ce poate fi periculos, avand in vedere ca tu te pregatesti de franare.

Cel mai indicat este insa sa pastrezi o viteza de bun simt in oras, tocmai pentru a evita astfel de surprize. La viteza de bun simt: franezi, treci, iar franezi, iar treci si tot asa pana ai scapat.

Este indicat sa franezi cu ambele frane (frana spate stabilizeaza motocicleta si scade gradul de incarcare a fetei), insa pentru asta TREBUIE SA STII TOT TIMPUL daca roata spate nu se afla in "imposibilitate de franare".

Ca daca tu treci cu roata fata lejer peste sina de tramvai, si franezi cu spatele in timp ce roata se afla pe sina... n-am facut nimic...

25. ca tot veni vorba: Sinele de tramvai.

Peste sinele de tramvai se trece printr-o miscare dintr-o singura bucata si asigurandu-ne ca avem un unghi cat mai perpendicular cu sina. Nu frana pe sina, nu accelera pe sina. Nu face nici o miscare prin care sa bruschezi motocicleta (eliberat ambreiaj brusc).

Strange rezervourul intre craci daca viteza iti permite.

Again, daca viteza iti permite, nu scoate picioarele din scarite.

Evita insa sinele de tramvai in primele saptamani de trafic: dauneaza grav carenelor.

26. Nu te baga printre masinile in miscare. Foloseste spatiul dintre masini doar cand ambele siruri sunt oprite si imediat ce a pornit unul dintre ele, baga-te in el. Si multumeste. Daca ai avarii, pune-le, devii mai vizibil. Mai ma abat din cand in cand de la regula asta cand ma grabesc, dar este periculos.

27. Ai grija la semafoarele de langa metrouri, in special la orele de varf, in special la Victoriei. Multi isi duc colegii pana la metrou cand pleaca acasa si pasagerii deschid usile fix atunci cand se opreste masina, fara sa se mai uite daca vine cineva. Eu era sa mi-o iau o data. Atentie!

28. Ia-ti echipament bun. Orice te distrage, gen o casca prea fixa sau care-ti apasa pe urechi, mainile inghetate, frigul general, prea cald, transpiratie, poate fi o potentiala problema atunci cand mergi mult.

Mi s-a intamplat de nenumarate ori sa fiu nevoit sa trag pe dreapta pentru a-mi ajusta nivelul de strangere al manusii, a legaturii de la casca.

Este foarte enervant sa stai tot timpul cu gandul ca te strange manusa.

Sa-i fi vazut pe astia din masini cum se uitau la mine cand imi trageam palme peste casca: deh, n-aveau de unde sa stie ca ma "deranja" urechea.

Ca sa nu mai zic ca, daca ti-a inghetat mana pe leviere, nu prea te vad bine. In astfel de cazuri, treci pe n00b mode: fara mers printre masini, fara depasiri, distanta mai mare, in general fara nici o manevra cu potential periculos, care combinata cu imposibilitatea ta de a doza frana (din cauza frigului), poate duce la cazatura.

Disconfortul creat de numite "neajunsuri" ale echipamentului, te distrage de la actiunile care se petrec pe langa tine. In trafic, trebuie sa fii atent la prea multe lucruri pentru a mai avea o grija in plus.

29. Pe ploaie mergi atent. Si cand temperaturile scad sub 5 grade. In special la inceput. Fara sa bruschezi franele sau acceleratia, fara schimbari bruste de directie, fara unghiuri mari de inclinare. Si invata sa pui genunchiul jos. E poate chiar mai important decat pe uscat deoarece asa reduci inclinarea mobrei, deci si sansa de a o tranti din cauza ca ti-a alunecat vreo roata.

Pe timp de ploaie: FAZA LUNGA. Mai bine iti ei puncte de amenda, decat sa-ti iei zile de spitalizare.

30. Pe drumuri intens circulate de TIR-uri las-o mai moale. Dealul Negru este primul care-mi vine in minte. Probabilitatea de a da de o pata de ulei sau motorina este mult mai mare decat pe un drum normal.

31. Daca porti ochelari, nu-i lasa acasa. Poarta-i. Gaseste o metoda asfel incat sa-i ai tot timpul la ochi. Altfel risti sa patesti asa ceva.

Dupa cum vedeti, sunt reguli rezonabile si de bun simt.

Important mi se parea actiunea de constientizarea ca orice situati aparent inofensiva se poate transforma intr-un dezastru.

Trebuie sa realizezi ca ti-ai luat motocicleta sa te bucuri de ea, de plimbari, de intruniri. Nu ti-ai luat motocicleta ca sa stai prin spitale, sau, Doamne fereste, sa mori; sau sa stai cu ea prin service.

Daca am omis ceva, va rog completati.

Accept orice fel de critica daca este constructiva si bine argumentata.

Va salut, si aveti grija de voi.

:beer:

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Recommended Posts

  • 0

Un individ intra intr-o farmacie si intreaba:

- Nu va suparati, pentru paranoia ce aveti?

Farmacista:

- Tot respectul!

R.I.P. (Respect Intotdeauna Pacientii) <:-P

:rolleyes: Cine-i "pacientul"?

Daca nu sunt prea curios... :read:

P.S. : esti off-topic!

WARN + SUSPEND 2 ZILE! :jump:

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Citesc si realizez ca voi nu intelegeti ca nu inveti sa conduci sau sa abordezi o curba daca ai zeci de mii de km.Am prieteni care mai au putin si ies la pensie si tot nu stiu sa abordeze o curba.Daca nu iti explica cineva tehnica este prea putin posibil sa o deduci singur.La fazele cu ajunsul pe contrasens la o curba la dreapta este foarte grav si cred ca trebuie sa faci un curs de pilotaj ca s-ar putea sa nu mai apuci sa ratezi si alta curba .vezi filmuletul de mai jos

http://www.youtube.com/watch?v=cq0FodA5TL4&feature=player_embedded

Nu vreau sa va sperii dar nici sa va incurajez ca o sa reusiti singuri.Plimbarile in grup nu te fac mai bun ci fac diferenta intre voi.Majoritatea nu incearca sa te invete ci sa demonstreze ca sunt mai buni.Am avut un elev care si-a cumparat motor de 1000 dar nu putea sa-l incline pe curbe.Cu toate ca am stat cu el pe motor cind i-am explicat, tot au trecut 4 ore pina a priceput exact cum sta treaba.Este ca si cintatul la pian,pare usor cind vezi la altii dar greu cind executi tu.Parerea mea este sa invatati sa pilotati si sa nu va jucati, ca viata valoreaza mai mult decit un curs de pilotaj ,sau roaga un prieten care stie foarte bine tehnicile de pilotaj ,daca sunteti destul de chitrosi sa faceti un curs .Nu conteaza motorul pe care mergi atita timp cit stii cum sa-l conduci si nu trebuie neaparat sa incepi pe trotineta tinind cont ca si asa nu evoluezi prin simpa plimbare prin oras.Sunt elevi care au motoare de 3-4 ani si sunt mai varza ca atunci cind faceau scoala.Asta demonstreaza ca nu inveti sa conduci motorul ci sa respecti regulile de circulatie.Faza cu 240 nu este ceva iesit din comun tinind cont ca motoerele ajung la 140 in treapta 1 si ca la viteza motoarele sunt foarte stabile datorita efectului giroscopic al rotilor.Daca drumul este drept si nu sunt masini care sa te incurce ,poti sa dai 240 pentru senzatie.Mai grav este daca circuli la viteza asta.Una este sa dai 240 si apoi sa revii la viteza de croaziera si alta este sa circuli asa.Pentru Romania nu recomand sa circuli la viteze foarte mari din cauza surprizelor care pot sa apara pe sosea sau din alte parti.Ceea ce trebuie subliniat este faptul ca nu timpul si km te fac mai bun si mai destept ci cursurile de pregatire teoretice si practice.Ca sa ajungi la raliu nu trebuie sa iesi la pensie facind km ,ci trebuie sa faci cursuri unde se preda tehnica de pilotaj care face diferenta.Spor la km dar aveti grija la curbele pe partea dreapta ca sunt cele mai periculoase datorita faptului ca vitezele se aduna.Pe partea stinga gasiti curtile oamenilor primitori care va asteapta cu masa pusa si cu o tuica de pruna sa va reveniti din sperietura.VEDETI CIT VALORATI SI ALEGETI CALEA CEA MAI BUNA CATRE ETERNITATE.Ceea ce am scris este la modul general si nu vizeaza o persoana anume ci numai un rezumat al discutiilor de pina acum

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Citesc si realizez ca voi nu intelegeti ca nu inveti sa conduci sau sa abordezi o curba daca ai zeci de mii de km.Am prieteni care mai au putin si ies la pensie si tot nu stiu sa abordeze o curba.Daca nu iti explica cineva tehnica este prea putin posibil sa o deduci singur.La fazele cu ajunsul pe contrasens la o curba la dreapta este foarte grav si cred ca trebuie sa faci un curs de pilotaj ca s-ar putea sa nu mai apuci sa ratezi si alta curba .vezi filmuletul de mai jos

http://www.youtube.com/watch?v=cq0FodA5TL4&feature=player_embedded

Nu vreau sa va sperii dar nici sa va incurajez ca o sa reusiti singuri.Plimbarile in grup nu te fac mai bun ci fac diferenta intre voi.Majoritatea nu incearca sa te invete ci sa demonstreze ca sunt mai buni.Am avut un elev care si-a cumparat motor de 1000 dar nu putea sa-l incline pe curbe.Cu toate ca am stat cu el pe motor cind i-am explicat, tot au trecut 4 ore pina a priceput exact cum sta treaba.Este ca si cintatul la pian,pare usor cind vezi la altii dar greu cind executi tu.Parerea mea este sa invatati sa pilotati si sa nu va jucati, ca viata valoreaza mai mult decit un curs de pilotaj ,sau roaga un prieten care stie foarte bine tehnicile de pilotaj ,daca sunteti destul de chitrosi sa faceti un curs .Nu conteaza motorul pe care mergi atita timp cit stii cum sa-l conduci si nu trebuie neaparat sa incepi pe trotineta tinind cont ca si asa nu evoluezi prin simpa plimbare prin oras.Sunt elevi care au motoare de 3-4 ani si sunt mai varza ca atunci cind faceau scoala.Asta demonstreaza ca nu inveti sa conduci motorul ci sa respecti regulile de circulatie.Faza cu 240 nu este ceva iesit din comun tinind cont ca motoerele ajung la 140 in treapta 1 si ca la viteza motoarele sunt foarte stabile datorita efectului giroscopic al rotilor.Daca drumul este drept si nu sunt masini care sa te incurce ,poti sa dai 240 pentru senzatie.Mai grav este daca circuli la viteza asta.Una este sa dai 240 si apoi sa revii la viteza de croaziera si alta este sa circuli asa.Pentru Romania nu recomand sa circuli la viteze foarte mari din cauza surprizelor care pot sa apara pe sosea sau din alte parti.Ceea ce trebuie subliniat este faptul ca nu timpul si km te fac mai bun si mai destept ci cursurile de pregatire teoretice si practice.Ca sa ajungi la raliu nu trebuie sa iesi la pensie facind km ,ci trebuie sa faci cursuri unde se preda tehnica de pilotaj care face diferenta.Spor la km dar aveti grija la curbele pe partea dreapta ca sunt cele mai periculoase datorita faptului ca vitezele se aduna.Pe partea stinga gasiti curtile oamenilor primitori care va asteapta cu masa pusa si cu o tuica de pruna sa va reveniti din sperietura.VEDETI CIT VALORATI SI ALEGETI CALEA CEA MAI BUNA CATRE ETERNITATE.Ceea ce am scris este la modul general si nu vizeaza o persoana anume ci numai un rezumat al discutiilor de pina acum

Lipsa de counter-steering ...

Rezultatul era cel "normal" ...

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

aveti grija la curbele pe partea dreapta ca sunt cele mai periculoase datorita faptului ca vitezele se aduna.Pe partea stinga gasiti curtile oamenilor primitori care va asteapta cu masa pusa si cu o tuica de pruna sa va reveniti din sperietura.

foarte interesant postul tau, am citit cu atentie.

sincer, nu stiam ca pe dreapta curba e diferita de cea de stanga, de ce? ai putea sa detaliezi, te rog? multumesc.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

foarte interesant postul tau, am citit cu atentie.

sincer, nu stiam ca pe dreapta curba e diferita de cea de stanga, de ce? ai putea sa detaliezi, te rog? multumesc

Daca chiar erai atent si vizionai si filmuletul nu mai era nevoie sa detaliez.Virajul pe partea dreapta fata de virajul pe stinga este mai periculos pentru ca daca esti asa cum ati scris voi mai sus(VARZA)ajungi sa te pupi cu o masina sau si mai incitant cu un tir.Tinand cont ca viteza ta se aduna cu viteza celuilalt, probabil ca daunele sunt de doua ori mai mari.Probabil ca tu esti invincibil si poti sa intri pe contrasens efectul fiind nesemnificativ.Sper ca am fost explicit iar daca nu te satisface raspunsul poti sa probezi.

Lipsa de counter-steering ...

Rezultatul era cel "normal" ...

Toate persoanele care merg pe doua roti folosesc counter-steeringul pentra ca fara el nu poti sa mergi nici drept.Mai explicit ,ca sa mergi drept trebuie sa echilibrezi motocicleta prin contravirare.Problema este ca cei mai multi nu inteleg fenomenul cu toate ca il folosesc.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Daca chiar erai atent si vizionai si filmuletul nu mai era nevoie sa detaliez.Virajul pe partea dreapta fata de virajul pe stinga este mai periculos pentru ca daca esti asa cum ati scris voi mai sus(VARZA)ajungi sa te pupi cu o masina sau si mai incitant cu un tir.Tinand cont ca viteza ta se aduna cu viteza celuilalt, probabil ca daunele sunt de doua ori mai mari.Probabil ca tu esti invincibil si poti sa intri pe contrasens efectul fiind nesemnificativ.Sper ca am fost explicit iar daca nu te satisface raspunsul poti sa probezi.

Diferenta intre curba la stanga si cea la dreapta nu e nici una.........difera finalizarile: -in camion sau in curtea taranului. Eu prefer ca si free rider ;) la o palinca, taica-miu a patit exact lucrul asta si a primit palinca :wine: (ia platit gardu omului , in schimb totalizare la mijloc de transport in schim el a scapat fara nici o cea mai mica zgarietura :beach: .

Cat despre mersul pe moto ...... toata lumea invata reguli de circulatie, nimeni nu ia lectii de pilotaj si de DEFENSIVE DRIVING! - cunoscatorii stiu cu ce se mananca. Nu trebuie sa deveniti GP Champion, doar pt placerea integritatii tale corporale si nu numai.

Respect pt toti si ASFALT USCAT CAT MAI MULT TIMP.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Daca chiar erai atent si vizionai si filmuletul nu mai era nevoie sa detaliez.Virajul pe partea dreapta fata de virajul pe stinga este mai periculos pentru ca daca esti asa cum ati scris voi mai sus(VARZA)ajungi sa te pupi cu o masina sau si mai incitant cu un tir.Tinand cont ca viteza ta se aduna cu viteza celuilalt, probabil ca daunele sunt de doua ori mai mari.Probabil ca tu esti invincibil si poti sa intri pe contrasens efectul fiind nesemnificativ.Sper ca am fost explicit iar daca nu te satisface raspunsul poti sa probezi.

deosebit de amabil raspunsul. multumesc.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Diferenta intre curba la stanga si cea la dreapta nu e nici una.

Gresit

Sa nu uitam ca daca la curba pe partea stinga avem posibilitatea sa folosim frina de picior pentru incetinire pe curba,pe partea dreapta este aproape imposibil tinind cont ca piciorul trbuie ridicat in scarita sa nu ti-l scurteze asfaltul.Cu alte cuvinte nu mai poti sa ajustezi viteza la fel de eficient ca pe stinga mai ales la motoarele sh cu compresie 3-5 si 50hp unde ramai numai cu frina fata care de cele mai multe ori este periculoasa.Majoritatea elevilor din poligon vireaza mai bine pe stinga decit pe dreapta si este mai putin vizibila o curba pe dreapta fata de un pe stinga.Daca adaugam si pericolul discutat mai sus cu iesirea pe contrasens o sa vedem ca intre stinga si dreapta exista o diferenta.Cind spui diferenta nu te referi numai la manevrabilitate ci la tot ce implica o astfel de manevra in trafic.Concluzia finala este ca nu sunt la fel cind le aplici in trafic si pentru unii nici in poligon.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Diferenta intre curba la stanga si cea la dreapta nu e nici una.

Gresit

Sa nu uitam ca daca la curba pe partea stinga avem posibilitatea sa folosim frina de picior pentru incetinire pe curba,pe partea dreapta este aproape imposibil tinind cont ca piciorul trbuie ridicat in scarita sa nu ti-l scurteze asfaltul.Cu alte cuvinte nu mai poti sa ajustezi viteza la fel de eficient ca pe stinga mai ales la motoarele sh cu compresie 3-5 si 50hp unde ramai numai cu frina fata care de cele mai multe ori este periculoasa.Majoritatea elevilor din poligon vireaza mai bine pe stinga decit pe dreapta si este mai putin vizibila o curba pe dreapta fata de un pe stinga.Daca adaugam si pericolul discutat mai sus cu iesirea pe contrasens o sa vedem ca intre stinga si dreapta exista o diferenta.Cind spui diferenta nu te referi numai la manevrabilitate ci la tot ce implica o astfel de manevra in trafic.Concluzia finala este ca nu sunt la fel cind le aplici in trafic si pentru unii nici in poligon.

era interesant daca dincolo de explicatiile accidentului fatal pe care l-am urmarit (pentru curiosi mai sunt cateva sute astfel de accidente pe youtube) ati fi spus si cum se evita o situatie de acest gen.

de exemplu mie mi se pare ca initial motociclistul a abordat virajul relativ corect (cu mentiunea nu pot aprecia viteza din filmulet), apoi s-a incadrat relativ bine in viraj, s-a speriat cand a vazut camionul pe contrasens, desi cred cu tarie ca daca nu s-ar fi speriat si nu ar fi franat (frana l-a ridicat de pe trasa si l-a aruncat in camion) ar fi fost bine mersi, putea chiar sa o mai culce un pic, in nici un caz sa o ridice.

concluzia pe care eu o trag - dincolo de invitatia la scoala de pilotaj: multumesc chiar as merge! (deocamdata sezonul e pe sfarsite si nu mai am timp, probabil am s-o fac la primavara cand o sa am nevoie de o incalzire la inceperea noului sezon) - este ca mersul in grup si mai ales in fruntea plutonului cu camera in spate cu siguranta a creat presiune pe pilot care si-a depasit limitele, a fortat, s-a speriat stresat fiind si a murit ca un final tragic.

cum se putea evita? astept cu interes un raspuns...

P.S. fac parte dintre norocosii care au avut parte de un instructaj calificat si corect de pilotaj (si nu vorbesc de cel din scoala pentru categ A :) ) si imi dau seama cat de util este...

uitandu-ma mai cu atentie am vazut ca avea in jur de 90-100km/h si curba este destul de larga... deci clar eroare de pilotaj.

LE - mi-am dat seama ca sunt amator de tuica in gradinile oamenilor - iau mai bine virajele la dreapta decat cele la stanga :thumbup:

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Daca chiar erai atent si vizionai si filmuletul nu mai era nevoie sa detaliez.Virajul pe partea dreapta fata de virajul pe stinga este mai periculos pentru ca daca esti asa cum ati scris voi mai sus(VARZA)ajungi sa te pupi cu o masina sau si mai incitant cu un tir.Tinand cont ca viteza ta se aduna cu viteza celuilalt, probabil ca daunele sunt de doua ori mai mari.Probabil ca tu esti invincibil si poti sa intri pe contrasens efectul fiind nesemnificativ.Sper ca am fost explicit iar daca nu te satisface raspunsul poti sa probezi.

Toate persoanele care merg pe doua roti folosesc counter-steeringul pentra ca fara el nu poti sa mergi nici drept.Mai explicit ,ca sa mergi drept trebuie sa echilibrezi motocicleta prin contravirare. Problema este ca cei mai multi nu inteleg fenomenul cu toate ca il folosesc.

Pai atunci aia care NU INTELEG CUM SI DE CE SE IA O CURBA PE O MOTOCICLETA , au facut scoala moto degeaba si n-ar trebui sa mai aiba permis de conducere! Poate era o masina cu o familie in ea(stiti voi , tot "tacamul" , copii mici , mama copiilor in fata,etc...) , SI ATUNCI CE-AM FACUT?! DE CE SE MAI FACE SCOALA SPECIAL PENTRU MOTOCICLETE?

SI nu e vorba doar de counter-steering , mai sunt multe "fenomene" de inteles si APLICAT atunci cand conduci o motocicleta !

Dar counter-steering-ul mi se pare ESENTIAL mai ales la viteze mari cand fenomenul se accentueaza si trebuie MULT MAI MULTA FORTA IN CURBA ca sa tii motorul pe trasa pe care ai intrat!

Asta de a intrat in camion NU A FACUT COUNTER-STEERING , ci doar a tras de ghidon dreapta!

Pai la viteza aia era esential sa faca un CT ca la carte si sa-si tina trasa , NU SA FRANEZE in mijlocul curbei... :bash: Eventual inainte de curba sa franeze puternic cu frana fata daca era nevoie si , daca nici atunci "motorul nu statea pe trasa aleasa " sa aplice foarte putin frana spate sa stabilizeze "curul motocicletei ", dar el nu...

A intrat ca vita in curba si a mai si pus frana...

Mortii masii , asta e , mai si crapi daca esti idiot si inconstient/teribilist ... :help:

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Pai atunci aia care NU INTELEG CUM SI DE CE SE IA O CURBA PE O MOTOCICLETA , au facut scoala moto degeaba si n-ar trebui sa mai aiba permis de conducere! Poate era o masina cu o familie in ea(stiti voi , tot "tacamul" , copii mici , mama copiilor in fata,etc...) , SI ATUNCI CE-AM FACUT?! DE CE SE MAI FACE SCOALA SPECIAL PENTRU MOTOCICLETE?

Problema este ca elevii nu aleg scoala in functie de calitate ,ci in functie de pret.La pretul la care se face scoala in Romania este curios ca mai merg si cu motocicleta si nu vreau sa fac iarasi calculele ca le-am mai discutat in alt topic.Fiecare alege ce vrea sa invete si asta in functie de cit valoreaza viata lui.Este evident ca nu iti explica nimeni nimic intr-o scoala in care se scot elevi la norma pe pret de eugenii.Un curs de pilotaj de 4 ore costa cit scoala asta de rahat in care nu inveti nimic daca nu platesti pentru asta.Cursul de pilotaj te ajuta sa intelegi care este diferenta intre a vira si a controla motocicleta pe intreg virajul si a face curba dupa ureche sau din instinct.Cum explicam si mai sus ,toate persoanele care merg pe doua roti folosesc contravirarea dar cea mai mare parte dintre acestea nu inteleg fenomenul.Tipul din filmulet a facut toate greselile pe care le face un elev autodidact.Autodidactul este elevul care face scoala numai pentru permis si invata el in trafic cum se conduce.

1.Tipul din film a intrat in curba dreapta de la jumatatea benzii si nu de linga ax

2.In dreptul apexului trebuia sa fie linga trotuar nu linga axa drumului.

3.A facut curba cum fac majoritatea care nu stiu cu ce se maninca contravirarea si la mijlocul curbei a slabit presiunea pe ghidonul drept facind motocicleta sa se ridice

4.Camionul ia atras atentia si in loc sa se uite spre iesirea din curba s-a uitat la camion unde sa si dus (Target fixation + lipsa tehnicii de abordare a curbelor + lipsa tehnicii de countersteering pot duce la pierderea vietii) .Pilotajul este o tehnica complexa bazata pe teorie si practica descoperite de oameni in decurs de zeci de ani si nu pe loc sau dupa 2000km.Este usor sa aplici o formula, dar descoperirea ei a durat ceva timp.Cunosc persoane care au bani si tot au refuzat sa faca un curs de pilotaj .Dupa nici 2 saptamani unul era in spital pentru ca la un viraj de pe cheia a intrat pe contrasens si la lovit o masina.Alta a plecat din poligon si la curba din ilioara in strada principala sa tavalit pe jos si exemplele pot continua.Sunt multi factori care determina un elev sa ia decizii in defavoarea lor urmarile fiind fatale .Un exemplu asemanator cu cel din filmulet este cel de la Marriott unde tipul a intrat pe contrasens di cauze explicate mai sus.Putea sa invete daca era interesat sa traiasca, mai ales ca avea un motor ss.Cine are urechi sa vada si ochi sa auda intelege ca nu ai cum sa deduci tu o tehnica descoperita in zeci de ani decit daca iti este explicata de persoane care sunt in masura sa o faca.

Ignoranta ucide

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

1.Tipul din film a intrat in curba dreapta de la jumatatea benzii si nu de linga ax

2.In dreptul apexului trebuia sa fie linga trotuar nu linga axa drumului.

3.A facut curba cum fac majoritatea care nu stiu cu ce se maninca contravirarea si la mijlocul curbei a slabit presiunea pe ghidonul drept facind motocicleta sa se ridice

4.Camionul ia atras atentia si in loc sa se uite spre iesirea din curba s-a uitat la camion unde sa si dus (Target fixation + lipsa tehnicii de abordare a curbelor + lipsa tehnicii de countersteering pot duce la pierderea vietii) .Pilotajul este o tehnica complexa bazata pe teorie si practica descoperite de oameni in decurs de zeci de ani si nu pe loc sau dupa 2000km.Este usor sa aplici o formula, dar descoperirea ei a durat ceva timp.Cunosc persoane care au bani si tot au refuzat sa faca un curs de pilotaj

Ignoranta ucide

m-am uitat cu atentie si la punctele 2 si 4 ai dreptate clar. la 1 ... veneau niste vehicule de pe contrasens si nu a riscat sa fie prea aproape de ele asa ca a abordat curba relativ corect.

intr-adevar la apexul curbei trebuia sa fie mai langa trotuar (curba nici macar nu era cine stie ce stransa) dar se pare ca deja facuse target fixation pe camion... urat.

sunt de acord ca pilotajul este o chestie care se invata totusi nu sunt de acord cu faptul ca experienta acumulata in ani si ani de condus nu valoreaza 2 bani si ca poti fi mai varza decat un absolvent de scoala. asta mi se pare exagerat.

fiecare motociclist, fiecare om invata in fiecare zi, curba dupa curba, isi exploreaza limitele si isi fixeaza tehnica.

eu sunt convins ca nici dupa 10 cursuri de pilotaj nu-l poti salva pe un imbecil care se crede pe circuit pe drumurile publice de la moarte. poate poti sa i-o amani dar atat.

fiecare este stapan pe banii lui si pe viata lui. vrea sa faca curs de pilotaj, foarte bine, poate ar trebui sa facem si cursuri de pilotaj pentru soferi ca sunt din ce in ce mai multi SOFERI varza!!!... ia sa trimitem toate cucoanele sa invete sa parcheze si sa semnalizeze. pana la urma e mai usor sa-i speriem pe motociclisti care sunt expusi decat pe "studentele" care sunt "protejate" de cortine de airbaguri si caroserii de SUV.

un curs de pilotaj iti poate crea si iluzia (falsa) ca esti deja pilot dupa cateva ore si hop si nenorocirea...

va doresc mult succes insa cred sincer ca direct marketingul si recomandarile clientilor va vor aduce mai multi cursanti decat abordarea asta inspaimantatoare de pe forum :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

marketingul si recomandarile clientilor va vor aduce mai multi cursanti decat abordarea asta inspaimantatoare de pe forum :)

Pe forum sunt majoritatea motociclisti deci nu vad de unde clientela.Sunt prea putine persoane care cauta o scoala pe forum.Motociclismul este un sport extrem si trebuie tratat ca atare cu rele si bune.Daca vrem sa invatam trebuie sa vedem realitatea si sa o intelegem altfel ajungem noi subiect de discutie

sunt de acord ca pilotajul este o chestie care se invata totusi nu sunt de acord cu faptul ca experienta acumulata in ani si ani de condus nu valoreaza 2 bani si ca poti fi mai varza decat un absolvent de scoala. asta mi se pare exagerat.

Am specificat ca stiu elevi care dupa 3-4 ani de trafic s-au intors in poligon si nu mai erau capabili sa faca ce faceau in timpul scolii tinand cont ca eu am motor de 500cc echivalent cu ce au ei .Asta demonstreaza ceea ce am spus referitor la ce inveti in trafic.Este adevarat ca au experienta mai multa de legislatie aplicata.Am prieteni care conduc de 20 de ani si nu au evoluat deloc.Eu sustin faptul ca ce inveti de la persoane calificate nu deduci tu singur nici in 50 ani.Citi soferi stiu sa faca drifturi cu masina sau derapaje controlate si au o vechime considerabila? Driftul poti sa-l inveti intr-o ora de la un profesionist .Deci cum ramane cu ce putem noi sa descoperim singuri.Crezi ca poti singur sa descoperi o formula matematica fara sa o citesti inainte.Daca eram capabili sa facem asta nu mai treceau zeci de mii de ani pina sa descoperim roata si alte zeci sa facem o caruta

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Pe forum sunt majoritatea motociclisti deci nu vad de unde clientela.Sunt prea putine persoane care cauta o scoala pe forum.Motociclismul este un sport extrem si trebuie tratat ca atare cu rele si bune.Daca vrem sa invatam trebuie sa vedem realitatea si sa o intelegem altfel ajungem noi subiect de discutie

Am specificat ca stiu elevi care dupa 3-4 ani de trafic s-au intors in poligon si nu mai erau capabili sa faca ce faceau in timpul scolii tinand cont ca eu am motor de 500cc echivalent cu ce au ei .Asta demonstreaza ceea ce am spus referitor la ce inveti in trafic.Este adevarat ca au experienta mai multa de legislatie aplicata.Am prieteni care conduc de 20 de ani si nu au evoluat deloc.Eu sustin faptul ca ce inveti de la persoane calificate nu deduci tu singur nici in 50 ani.Citi soferi stiu sa faca drifturi cu masina sau derapaje controlate si au o vechime considerabila? Driftul poti sa-l inveti intr-o ora de la un profesionist .Deci cum ramane cu ce putem noi sa descoperim singuri.Crezi ca poti singur sa descoperi o formula matematica fara sa o citesti inainte.Daca eram capabili sa facem asta nu mai treceau zeci de mii de ani pina sa descoperim roata si alte zeci sa facem o caruta

sunt multe persoane care cauta o scoala pe forum. multe persoane intreaba (eu insumi am recomandat de cel putin de 3 ori intr-un an instructori si scoli care mi s-au parut ok). instructorul pe langa calificarea necesara trebuie sa fie si oleaca psiholog si cred ca e de inteles de ce...

si mai multe persoane au cu siguranta nevoie de un curs de pilotaj, chiar si de o ora daca se poate. numai ca la multimea de "piloti" de pe diverse site-uri si forumuri bietii oameni nu stiu ce sa mai creada si ce sa mai aleaga. cu toate astea am reusit sa descopar oameni talentati, calificati si valorosi (cu experienta de circuite internationale) care doreau sa impartaseasca din experienta lor cu conditia sa aiba cui. MARE LUCRU!... am ansamblat un grup de incepatori si am reusit sa fac un mic atelier de pilotaj (cu excursie pe cheia) din care am invatat toti lucruri pe care nu credeam ca le putem face.

si eu m-am intors in poligon la un moment dat si nu am mai reusit sa fac cu un motor ss opturile pe care le faceam cu usurinta cu o enduroaica de 125. asta este. nu am mai incercat demult dar chiar nu consider ca acele opturi mi-au dezvoltat ceva abilitati in afara de simplul simt al echilibrului pe motocicleta.

am citit cu interes informatiile din link-urile din semnatura ta. foarte interesante, sper ca nu te superi daca le-am pus si pe alte forumuri pentru informare :D

o noapte placuta! :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

am reusit sa fac un mic atelier de pilotaj (cu excursie pe cheia) din care am invatat toti lucruri pe care nu credeam ca le putem face.

Eu personal am avut o experienta neplacuta legata de grupuri si plecat pe trasee cu serpentine si tot felul de opstacole.Inainte sa apara motocicletele japoneze si toata tehnologia asta ,era o placere sa pleci in grup.Toti aveam socialiste si mergeam cu viteze pina in 100.Am facut din Bucuresti pina in Sibiu 12 ore cu un grup de 20 motoare.Super tare calatoria plina de aventuri pe care nu cred ca o sa le uit.Am reparat motoare pe drum ,am tras la stanga, am dormit ,am fost la spital cu un motociclist.Mergeam mereu insotiti de o masina, ceea ce facea calatoria mai sigura in caz de probleme.Acum o calatorie spre Sibiu dureaza 2-3 ore si se incearca doborirea recordului.Referitor la invatat direct in trafic tot spre Sibiu cu un grup de 5 motoare am avut aceea experienta urita.Undeva pe valea oltului din cauza unui bolovan si a lipsei de experienta a unuia din grup care a acrosat piatra, doua persoane au ajuns la spital.A trebuit sa facem tabara pe valea oltului si sa reparam motoarele ca sa ne putem intoarce toti acasa .Ca sa scoti un grup de incepatori la plimbare trebuie mai intai sa le explici tot ce tine de pilotaj si chiar sa faci asta practic intr-un poligon.Cind spun pilotaj ma refer la tot ce tine de contravirare si abordare a curbelor si obstacolelor .Daca unul dintre ei face o greseala ,au de suferit si ceilalti sau mai bine spus urmatorii 2 din formatie.Chiar daca mergi in zig zag tot ai sanse sa te faci praf datorita timpului scurt in care opreste motocicleta care cade si a timpului de reactie a celui din spate.Pe site la mine exista un tabel in care este inclus si timpul de reactie alaturi de distanta de frinare standard.Din cauza asta s-au facut praf si in grupul meu cele doua persoane. Datorita faptului ca motorul care a cazut s-a oprit relativ repede , motocicleta care il urma a facut dreapta catre tufele de pe valea oltului iar a 3 cu toate ca aveau distanta de 10-15 metri intre ei la 90km/h ,nu a putut evita accidentul datorita timpului de reactie si a masinilor de pe contrasens.Acesta din urma avea 30 metri distanta pina la motorul cu pricina.Faza este ca eu eram in spatele celui care a cazut si numai norocul sau soarta a facut sa trec in fruntea coloanei inainte de incident.Probabil ca pagubele erau mai mari in cazul meu, pentru ca eram cel mai incarcat si eram si 2 pe motor fata de ceilalti implicati in accident care mergeau singuri.De atunci merg ori primul ori ultimul si las distanta considerabila. Mersul in grup este bun numai atunci cind toti stiu ce trebuie sa faca si cel mai important este sa stie sa abordeze curbele si diferitele pericole de pe sosea.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Chestia cu scolile moto, din punctul meu de vedere si fara a incerca sa subminez "autoritatea" nici-uneia, este urmatoarea:

1. poligoane pe care se face scoala sunt, in cele mai multe cazuri, "adaptate" si, prin urmare nu servesc activitatii de scolarizare. Pe majoritatea poligoanelor de scoala din Bucuresti, executarea de manevre "la limita" rezulta in accident, mai ales ca elevii de scoala nu au experienta necesara.

Eu m-am dus la cateva luni dupa ce mi-am lat motocicleta (aveam peste 5000km facuti) pe cel mai cunoscut poligon din zona de sud, cu gandul de a mai exersa diverse chestii legate de franare. Era sa ma tavalesc de cel putin 4 ori din cauza calitatii "asfaltului".

2. cat o fi instructorul de bun pedagog, tot depinde de ce "are in cap elevul".

3. cate scoli de cat A. dispun de poligoane unde elevul poate invata sa ia un viraj la 80 - 100km/h ???

Parerea mea este ca degeaba scolile de soferi cat A sunt bine intentionate daca nu au si dotarile necesare astfel incat elevul sa vada pe pielea lui ce inseamna un viraj sau diverse alte "chestii" de care se va lovi dupa ce isi va lua permisul.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Chestia cu scolile moto, din punctul meu de vedere si fara a incerca sa subminez "autoritatea" nici-uneia, este urmatoarea:

1. poligoane pe care se face scoala sunt, in cele mai multe cazuri, "adaptate" si, prin urmare nu servesc activitatii de scolarizare. Pe majoritatea poligoanelor de scoala din Bucuresti, executarea de manevre "la limita" rezulta in accident, mai ales ca elevii de scoala nu au experienta necesara.

Eu m-am dus la cateva luni dupa ce mi-am lat motocicleta (aveam peste 5000km facuti) pe cel mai cunoscut poligon din zona de sud, cu gandul de a mai exersa diverse chestii legate de franare. Era sa ma tavalesc de cel putin 4 ori din cauza calitatii "asfaltului".

2. cat o fi instructorul de bun pedagog, tot depinde de ce "are in cap elevul".

3. cate scoli de cat A. dispun de poligoane unde elevul poate invata sa ia un viraj la 80 - 100km/h ???

Parerea mea este ca degeaba scolile de soferi cat A sunt bine intentionate daca nu au si dotarile necesare astfel incat elevul sa vada pe pielea lui ce inseamna un viraj sau diverse alte "chestii" de care se va lovi dupa ce isi va lua permisul.

Eu cred ca o explicatie buna face cit 100 de teste la intimplare fara habar de tehnica.

Pentru a descoperii anumite tehnici (frinare ,contravirare etc)trebuie sa ai cunostinte de fizica si sa fii o persoana perfectionista si cu o logica iesita din comun.

Tehnicile au evoluat in timp si cu ele si motocicletele.Faza este ca traim intr-o era a vitezei la propriu si oamenii nu mai au timp sa descopere tehnicile de unii singuri.

Datorita acestui fenomen , si selectia este mai rapida.

Eate ca si cum ai vrea sa descoperi de unul singur ceva ce deja este descoperit,mai ales ca poti sa dai gres sau sa intelegi gresit fenomenul.

Tehnica de frinare sau virare este aceeasi indiferent de viteza,difera numai fortele .

Nu trebuie sa inveti sa faci o curba la 80km/h pentru ca ea se executa folosind aceeasi tehnica pe care o aplici si la 10km/h.Difera numai forta de impingere si pozitia in sa.

Cind instructorul iti explica tehnica de virare subliniaza si faptul ca la viteze mai mari corpul trebuie sa fie inclinat in partea virajului.

Crezi ca tot ce stii tu in domeniul in care profesezi,ai fii putut invata de unul singur sau mai bine spus descoperii fara ajutorul cartilor sau profesorilor.

Cind suntem plecati in excursie prin padure ,nu suntem in stare sa aprindem nici focul fara chibrit sau bricheta si nici cort din crengi nu suntem in stare sa facem cu toate ca avem habar de ele.Crezi ca ai putea sa aprinzi un foc sau sa descoperi tehnica daca nu ai fii avut habar de ea? In citi ani sau zeci de ani?

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Raman la opinia mea initiala, si anume ca depinde de "ce are elevul in cap". Faptul ca eu ii explic unei persoane fara a-i acorda acesteia posibilitatea de a testa pe pielea lui, "nu tine apa" in ochii fiecaruia. Este fix problema de utilizator neexperimentat: degeaba toata lumea iti spune "nu ZX6R ca prima motocicleta", tu in sinea ta te gandesti ca nu-i draq asa de negru intocmai din cauza ca iti lipsesc din minte "particularitatile practice".

Asta nu inseamna ca instructorul nu-l poate "redresa si ajusta" pe elev, insa pana intr-un anumit punct. In situatiile de trafic real reactionezi altfel decat ai face-o sa zicem intr-un poligon. E ca in situatiile in care exersezi de unu' singur franarile de urgenta: creierul tau stie cu cel putin o secunda inainte ca urmeaza sa te arunci pe frane cand vezi "semnul" pe care l-ai luat ca pointer; prin urmare exercitiul, desi nu este total privat de importanta, devine usor nerealist. Una este sa exersezi stiind inainte unde v-a trebui sa incepi manevra, alta este sa ti se intample intr-o situatie reala in trafic.

Caz concret, care evident nu poate fi considerat litera de lege: dupa ce am facut de unu' singur "kilograme" de exercitii de franare la diverse viteze intre 80 si 130 km/h, precum si alte "kilograme" de exercitii de evitare a unor obstacole imaginare, am rugat pe cineva sa "se plimbe" pe margine in mod alert. Scopul era ca pozitia lui fie diferita si cat mai mare fata de precedenta. Mentinad viteza de testare stabilita initial, eu trebuia sa "ocolesc" un "obiect imaginar" aruncat spre mine de catre persoana respectiva. "Smenul" era ca persoana nu trebuia sa-mi arunce in roata "obiectul" la fiecare trecere a mea... era decizia lui.

Va reamintesc ca exercitiile se faceau la o viteza stabilita, incercad astfel o simulare cat mai realista.

Daca la viteze mici, manevra de evitare era floare la ureche, cu cat crestea viteza cu atat am observat pe pielea mea ca experienta capatata de pe urma exercitiilor mele anterioare de unu' singur, are o limita. Si ma tot loveam de acea "limita".

Nu contest importanta unui observator instruit care sa-ti ofere indrumari si sa iti corecteze miscarile, insa tu trebuie sa fii constient de ele pentru a le corecta. Mare parte din "miscarile" care necesita corectare, nu vor iesi in veci la iveala intr-un poligon de 400- 500m patrati. Nu contesc ca la capitolul tehnica, virajele se iau la fel insa vreau sa va intreb despe "starea de spirit" a pilotului. Din punct de vedere mental nu exista diferente intre un viraj luat la 30kh/h si unul la 80-100 km/h? Odata cu viteza, creste si "agitatia mentala" a pilotului, starea de neliniste, alerta, stres (mai ales cand pilotul constientizeaza ca se aproprie sau a depasit limitele proprii). Un stimul vizual supra estimat si accidentul poate fi este servit pe tava din cauza agitatiei care rezulta din lipsa de experienta.

Un alt exemplu "mijto" care-mi sustine afirmatia cu "depinde de ce are elevul in cap" este o intamplare din care era sa ies nasol avand pasager. Cosmarul suprem: sa iti rupi gatul din cauza pasagerului si a ta ca n-ai intuit la timp posibilitatea ca pasagerul, desi instruit temeinic, sa nu faca "precum ne-a fost vorba".

In primul rand, nu este vorba despre un pasager ocazional, strain, ci este o persoana apropriata, vecin cu care discutam de motociclete seara de seara timp de mai bine de doua luni. Pasagerul este posesor de scuter, deci nu complet paralel cu "chestiile" care se intampla pe viraje la vehicolele pe doua roti.

Intamplarea face ca tipu' a avut nevoie urgenta sa se repeada pana "la tara", si scuterul avea, nu mai tin minte ce problema. La iesire din com. Berceni, in acel frumos viraj la dreapta, eu ma aplec usor pe viraj, pasagerul meu, nu. Pe contrasens una bucata Dacia Soletza pe care am evitat-o milimetric (am ramas cu impresia falsa ca i-am atins oglinda retrovizoare). Tre' sa recunosc ca nu aveam tocmai 50 km/h, insa nici nu eram racheta sol-sol.

Realitatea ca m-am bazat pe faptul ca am un pasager instruit si experimentat era sa ne coste viata amandorura, e o greseala pe care n-am s-o mai repet. Ciudat este ca restul drumului pasagerul s-a comportat execeptional, evident eu mi-am luat precautiile necesare pentru a evita repetarea incidentului. L-am intrebat ce draq i-a venit si mi-a zis ca nu stie, ca a fost, atentie: reactie de moment. Deduc de aici ca nu s-a aplecat cu scuterul catusi de putin pe viraje, instinctul de conservare preluand controlul. Intamplarea m-a pus serios pe ganduri mai ales ca naste o intrebare fireasca: oare cate greseli nu mai am voie sa le repet si cate dintre acestea sunt fara posibilitatea de a da "incearca din nou"?

Dar stiti ce se spune despre greseli: prima oara n'ai stiut, a doua oara "ai vrut sa confirmi" ca s-a intamplat din cauza suspectata, abia a treia oara cand faci aceeasi greseala esti chiar prost. Problema este ca poti fi si un pic mort, inca de la prima oara cand faci greseala.

Fara elementul de practica, teoria isi "pierde din farmec", ca sa nu mai zic ca, incepatorii au tendinta de a prinde greu si uita repede. Eu am prieteni care si acum, dupa ceva ani de experienta "uita" sa bage in neutru si elibereaza brusc amreiajul aflandu-se in treapta de viteza. Deasemenea sunt nenumarate accidente minore intamplate "veteranilor", unul intamplat chiar in fata mea, protagonistul cu o experienta de peste 25 de ani de motociclism, a facut o eroare de incepatori (bruscat frana fata) la viteza mica si a fost nevoit sa culce motocicleta.

Anumite chestii se invata doar practic, oricat de bun ar fi instructorul. Sunt unii elevi care pana nu sunt ei convinsi pe pielea lor ca instructorul a avut dreptate, nu acorda suficienta importanta invatamintelor teoretice.

Si in cazul meseriei mele, precum si altele, sunt anumite tipuri de erori logice care nu sunt mentionate in nici o carte, evitabile numai avand o oarecare experienta; deasemenea metode "out of the box" de a face acelasi lucru, chiar extrem de simpliste care insa "iti vin" odata cu acumularea de experienta. Mai ales la capitolul debug-ing (investigarea si rezolvarea erorilor), daca n-ai experienta, n-ai nici o sansa. Aducerea in calcul a unei persoane in plus, implica costuri suplimentare sau partajare anevoioasa a resurselor si, din nou costuri suplimentare... asa ca esti pe cont propriu. Cate nopti am pierdut eu investigand tot felul de erori mai ales la site-uri d'astea facute pe genunchi din cauza ca beneficiarul si-a dat seama tarziu de faptul ca nu trebuia sa "se caliceasca"... ooohooo... insa nu am nici un regret. Am invatat ceea ce nici o persoana/profesor sau carte nu ma puteau invata.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Raman la opinia mea initiala, si anume ca depinde de "ce are elevul in cap". Faptul ca eu ii explic unei persoane fara a-i acorda acesteia posibilitatea de a testa pe pielea lui, "nu tine apa" in ochii fiecaruia. Este fix problema de utilizator neexperimentat: degeaba toata lumea iti spune "nu ZX6R ca prima motocicleta", tu in sinea ta te gandesti ca nu-i draq asa de negru intocmai din cauza ca iti lipsesc din minte "particularitatile practice".

si eu te sustin aici. oricat ai invata tot experimentarea si exercitiul sunt definitorii.

am un exemplu de pasager in sotia mea. nu stie sa mearga pe bicicleta, habar nu are de nimic legat de tehnicile moto, dar este un pasager exceptional (si nu sta in spatele meu cand scriu chestia asta! :tongue: ). spre deosebire de fi-miu care sta ca un sac de cartofi in spate si la orice frana mi se urca in carca si acolo ramane spre disperarea mea...

habar nu are de inclinari etc. nu face decat sa stea in spate. nici macar nu sta lipita de mine sa zici ca imi copiaza miscarile corpului, dar nu ma incomodeaza deloc si chiar pot aborda virajele aplecandu-ma mult mai usor decat daca sunt singur )se modifica centrul de greutate si o inclin mai usor cred).

e drept ca a facut multi kilometri cu mine. dar nu-mi amintesc sa-i fi explicat altceva decat sa stea linistita ca de pilotaj se ocupa JE.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Intamplarea face ca am discutat live chestiile astea ieri cu Eliadar la o cafea si o leguma pe gratar. De ieri ma tot gandesc la chestiunea pasagerului si chiar am informat-o pe Doamna ca la primavara incepem testele :) Ideea este ca la randu-mi nu am mers niciodata pasager.

Pana una alta eu traiesc cu impresia ca trebuie sa ma intorc in poligon la jaloane s-uri si 8-uri (cel putin) sau sa caut un mentor cu rabdare (cel mai indicat) - sau amandoua. Cand sunt calare pe motocicleta (specific ca am doar 1000 de km parcursi) nu simt nicio teama insa traiesc cu senzatia ca intr-un moment in care ar pierde aderenta nu as stii s-o controlez. Senzatia asta devine si mai pregnanta cand motorul e in garaj si eu citesc pe aici.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Intamplarea face ca am discutat live chestiile astea ieri cu Eliadar la o cafea si o leguma pe gratar. De ieri ma tot gandesc la chestiunea pasagerului si chiar am informat-o pe Doamna ca la primavara incepem testele :) Ideea este ca la randu-mi nu am mers niciodata pasager.

Pana una alta eu traiesc cu impresia ca trebuie sa ma intorc in poligon la jaloane s-uri si 8-uri (cel putin) sau sa caut un mentor cu rabdare (cel mai indicat) - sau amandoua. Cand sunt calare pe motocicleta (specific ca am doar 1000 de km parcursi) nu simt nicio teama insa traiesc cu senzatia ca intr-un moment in care ar pierde aderenta nu as stii s-o controlez. Senzatia asta devine si mai pregnanta cand motorul e in garaj si eu citesc pe aici.

atentie la mersul pe ploaie, la nisip si pietris, balegi, pete de ulei si motorina, sine de tramvai ude. cam pe acolo pierzi aderenta.

mai trebuie sa fii atent la vopseaua cu care se marcheaza (aia in relief) pe timp de ploaie si umezeala are tendinta sa alunece.

in cazurile de mai sus eviti sa accelerezi sau sa franezi si mergi cat de poate de normal fara schimbari de directie bruste etc. pana iesi din zona periculoasa, si poti folosi franele. ar mai trebui sa ai niste cauciucuri mai noi. nu mai vechi de 4 ani. daca stii sa mergi pe bicicleta ar trebui ca reflexele sa te ajute sa mentii motorul la verticala. mie mi-a fugit spatele de cateva ori (odata chiar urat pe pata de ulei) dar nu pot spune ca m-am gandit ce sa fac. pur si simplu reflex. si noroc evident :) .

ca sa experimentezi - mergi cu bicicleta iarna pe zapada! - si nu o sa-ti mai fie teama ca pierzi aderenta...

in rest... hai ca vine iarna si ai timp sa te gandesti ce e de facut :thumbup:

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

mie mi-a fugit spatele de cateva ori (odata chiar urat pe pata de ulei) dar nu pot spune ca m-am gandit ce sa fac. pur si simplu reflex. si noroc evident :) .

ca sa experimentezi - mergi cu bicicleta iarna pe zapada! - si nu o sa-ti mai fie teama ca pierzi aderenta...

in rest... hai ca vine iarna si ai timp sa te gandesti ce e de facut :thumbup:

uite un sfat pertinent! Merci. Eu am fost mare biciclist, doar in ultimii ani m-am puturosit, am dat de masina la scara si trai bun. Pe vremuri chiar am facut si ture mai lungi prin tara.

Si imi amintesc ca prin liceu mergeam cu pegasul pe zapada, spre disperarea parintilor. N-ar strica sa scot cursiera la iarna.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 0

Pentru Kosh

Am citit ce ai scris si ai dreptate in unele cazuri.Acum ca sa ma convingi ca ai invatat sa zicem sa frinezi exersind singur la viteze diferite ,vreau sa-mi spui cum procedezi pentru ca frina ta sa fie foarte eficienta .Ce faci tu din momentul in care ti-ai propus sa frinezi de urgenta, si ma refer la tot ce tine de acest capitol in ordinea executarii.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Participa la conversatie

Poti raspunde acum si inregistra mai tarziu. Daca ai un cont, autentifica-te pentru a comenta folosind contul existent.
Nota: Comentariul necesita aprobarea moderatorului inainte sa devina vizibil.

Oaspete
Răspunde la întrebare...

×   Inserat ca 'rich text'.   Insereaza ca text simplu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Linkul a fost inserat automat sub formă de conținut.   Șterge formatarea și afișează ca link simplu

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent activi   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.
×
×
  • Creează O Nouă...