Jump to content
  • 0

Target Fixation


f_zoltan
 Share

Question

Am primit de la un prieten non-motociclist linkul acesta: http://scoalamoto1.w...getfixation.htm . Nu am mai vazut topic pe tema asta, iar colectia de filmulete mi-a parut excelenta pentru a vedea problemele generate de "target fixation", adica fenomenul prin care un motociclist (si nu numai) aflat in momente de pericol, daca isi fixeaza atentia asupra ceva, ajunge sa se loveasca direct de aceea chestie in loc sa reuseasca sa o evite. Sau pe scurt: la ce te uiti fix, acolo ai tendinta sa ajungi.

Imi par semnificative ultimele doua filmulete, in care se vede clar ca panica si target fixation ajung sa schimbe in mod nenatural traiectoria motocicletelor. Nu discut vinovatia cuiva, ci faptul ca acele accidente puteau fi evitate daca motociclistul nu se panica. O sa dau linkurile ultimelor 2 filme si aici, in caz ca acel site va suferi schimbari:

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=cq0FodA5TL4&hl=en&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=cq0FodA5TL4&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Link to comment
Share on other sites

17 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Ai ce naspa faze.......mai ales prima cand nu avea chiar nici o sansa, dar in aceasta nush daca a fost vb de acest target sau point fixation, pt ca eu zic ca, a fost doar un viraj subestimat ca sa zic asa, adica a mers prea tare pe cat trebuia pt ca sa-l ia la inclinatia respectiva....stiu cum e, pt ca am patit si eu ceva de genul(mult mai slab ca amploare, dar si eu am intrat pe contrasens involuntar cam o juma de banda)......de aceea nu as recomanda motoare puternice pt un incepator, pt ca dupa o linie dreapta lunga, mai uiti sa pui si frana, sau o faci prea putin de cele mai multe ori subapreciezi curba tocmai din cauza vitezei mari cu care ai mers cu cateva secunde doar pe linia dreapta dinaintea curbei; si in plus trebuie respectate limitele de viteza cand e trafic si inafara localit, si bineinteles indicatorii de curba periculoasa....

In al 2-lea chiar ca a fost point fixation, se vede clar ca a virat efectiv in sensul in care mergea S-klassele respectiv.

Ciudat, pe mine nu ma prea afecteaza asta....de multe ori m-am uitat la o groapa, canal, ridicatura, sina de tramvai sau chiar masina pe care am vrut a o evita si am evitat-o fara nici o problema.....cred ca in principiu tzine si de vit de reactie a conducatorului.....

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Cred ca tine mai mult de nivelul de panicare in situatii neprevazute. Daca esti experimentat te panichezi mai greu.

Ma gandesc ca, dupa 1000 de destepti care iti taie calea mai mult sau mai putin periculos, dupa 500 de derapari/blocari de roti, spate, fatza si amandoua uneori parca nu te mai surprinde nimik.....cred si eu ca, point-fixation asta este mai mult o "boala" de incepatori.......

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ma gandesc ca, dupa 1000 de destepti care iti taie calea mai mult sau mai putin periculos, dupa 500 de derapari/blocari de roti, spate, fatza si amandoua uneori parca nu te mai surprinde nimik.....cred si eu ca, point-fixation asta este mai mult o "boala" de incepatori.......

De obicei nu mai apuci sa capeti experienta.De aceea este important sa stii cel putin doua lucruri foarte bine

1.Sa abordezi curba corect de la exterior la interior si apoi iar la exterior astfel cistigi inca o banda

2.contravirajul este esential pentru a culca motocicleta cit trebuie pentru a aborda curba in limitele normale.

Majoritatea incepatorilor incearca sa ridice motorul dintr-un viraj dreapta sa zicem impingind de ghidon in stinga ca la masina cind dai de volan ,ceea ce face ca motorul sa se infiga si mai tare in asfalt.Majoritatea incearca sa evite un obstacol virind in partea in care vrea sa mearga si motocicleta o sa plece direct in partea pe care nu si-a dorit-o.Intra sa vezi contravirajul http://scoalamoto1.webs.com/incepatori.htm

Point-fixation apare atunci cind nu ai cunostintele necesare de pilotaj ,si este ultima imagine in care motociclistul se panicheaza si se ridica incercind sa opreasca, iar privirea este atintita pe ce este mai periculos din cimpul lui vizual ,si acolo o sa se duca.O eleva mi-a demonstrat chestia asta foarte simplu in poligon, unde se afla o singura sticla de cola in ditamai poligonul din ilioara.A facut ce a facut si direct peste sticla a trecut cu toate ca i-am spus sa fie atenta la ea.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

e o treaba sa ti se spuna la scoala despre chestia asta.

e simplu de explicat in cuvinte, dar e greu de inteles, greu de conceput.

bineinteles, nu se compara cu prima experienta de fixare..te marcheaza. :scooter:

Link to comment
Share on other sites

  • 0

In scoala nu te invata nimic decat sa iti iei permisul. La majoritatea cred.

Sunt bune cursurile de dupa scoala, care te invata cum sa stai pe motor, cum sa abordezi o curba, cum sa franezi si evident point fixation.

Am patit asta si eu mai demult cand mergeam prima oara cu motoreta pe serpentinele dintre Predeal si Brasov. Nu stiu cum naiba s-a intamplat dar clar daca eram mai relaxat nu o pateam.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

In scoala nu te invata nimic decat sa iti iei permisul. La majoritatea cred.

Sunt bune cursurile de dupa scoala, care te invata cum sa stai pe motor, cum sa abordezi o curba, cum sa franezi si evident point fixation.

Da, cam asa e cu scoala. Totusi, n-ar fi fost greu ca in timpul scolii sa fii invatzat, macar teoretic, despre notiunile de care-ai zis. Chiar si practic. Dar asta ar trebui sa fie prevazut in legislatie, sa fie punctate in clar lucrurile pe care scoala sa fie obligata sa te invetze. Ar ajuta mult...

E trist ca la scoala doar faci poligonul ala pana-l inveti pe dinafara, ca un animal dresat si atat.

Am patit asta si eu mai demult

Si eu, tot la inceput de tot. Insa eram insotit de prieteni cu experienta si din capul locului mi-au spus unde a fost greseala mea (Bogdan Bashar mi-a spus - din pacate, nu prea mai intra pe forum).

bineinteles, nu se compara cu prima experienta de fixare..te marcheaza. :scooter:

asta da, sa stii.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Au interes cumva sa te invete in scoala? Ei oricum iau banii, de ce sa se chinuie in plus si sa mareasca tariful si sa ramana fara clienti...

Cam asa vad eu lucrurile la scoala.

Teoria aia in sala, nu cu serii de 25 de cursanti intr-o grupa ci cu maxim 10 ca sa priceapa, ar trebui tinuta pe bune. Ar trebui sa le explice pe o mare tabla cum sta treaba cu mersul pe 2 roti pe toate drumurile si apoi sa se puna in practica.

Dar din pacate ii doare-n cuk :D

Cred :P

Link to comment
Share on other sites

  • 0

E trist ca la scoala doar faci poligonul ala pana-l inveti pe dinafara, ca un animal dresat si atat.

parerea mea e ca nu-i chiar asa, inveti totusi sa manevrezi o moto la viteze mici..sa fii fin cu ambreiajul, bla bla. adica nu e chiar zero.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ma rog, nu te contrazic. Dar partile bune sunt putine, cred eu.

Parerea mea despre scoala e ca e foarte, foarte slab gandita de - probabil - cativa bosorogi de pe la MI, care n-au mers in viatza lor pe 2 roti si fara sa fi intrebat nici macar motopolitistii; ca rezultat iesim cu totii complet nepregatiti pentru drum dupa ce-am cheltuit timp si bani...

Link to comment
Share on other sites

  • 0

sa fac o paralela cu categoria B: tot praf iesi..adica eu unul eram praf la-nceput (sper ca nu mai sunt)

bine, la auto e mult mai usor ca stai in cur si dai din maini, n-ai parte de "fixare", ai si ABS..

dar ideea de baza ramane, tot cam praf esti. :)

pe viitor, cu cresterea nr de motoristi sigur se va mai imbunatati cate ceva.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

In scoala nu te invata nimic decat sa iti iei permisul. La majoritatea cred.

Sunt bune cursurile de dupa scoala, care te invata cum sa stai pe motor, cum sa abordezi o curba, cum sa franezi si evident point fixation.

Am patit asta si eu mai demult cand mergeam prima oara cu motoreta pe serpentinele dintre Predeal si Brasov. Nu stiu cum naiba s-a intamplat dar clar daca eram mai relaxat nu o pateam.

Asta-i ca, condusul trebuie sa se faca relaxat.....daca mergi speriat AI SANSE MARI SA NU MAI APUCI SA TE SPERII PE BUNE!

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Din pacate aceast "target fixation" exista si este raspunzator pentru multe accidente. Cred ca se poate scapa de aceasta senzatie numai odata cu experienta.

Este foarte important intr-o situatie care te-a surprins pe langa controlul perfect al franelor sa cauti de la inceput caile de ocolire a obstacolului, solutia salvatoare. Si pentru asta creierul tau trebuie sa fie cat mai antrenat in anticiparea tuturor situatiilor nasoale de trafic in care poti intra.

Mie mi s-a intamplat ca dupa o curba pe Cheia sa am in fata doua frumoase tiruri care se depaseau in urcare, nu mai era loc decat prin dreapta lor, dupa primul impuls de a frana mi-am dat seama ca in niciun caz nu voi putea frana in timp util, am strans curba la dreapta cat am putut si m-am ridicat pe linia de vopsea care demarca marginea asfaltului, cu niste frunze de pe la copaci care ma mangaiau deja pe casca.

Am scapat, am tras pe dreapta si am incercat sa-mi potolesc tremurul picioarelor. Apoi am plecat mai departe. A fost una dintre cele mai nasoale situatii.

Alta data nu am mai fost asa de brav, o masina in fata mea a franat brusc din cauza unui caine, eu eram pe acceleratie ca vroiam sa-l depasesc pe ala dupa ce se elibera contrasensul, de unde venea o alta masina. Exact atunci a franat foarte puternic, eu am luat mana din gaz dar pana am inceput cu franele deja ii vedeam aluia portbagajul si ma uitam exact la incuietoarea aia metalica de portbagaj, era o Dacie veche, si ma gandeam cum o sa ma infig eu in ea. Atunci franam mult si cu spatele, am apasat mai puternic spatele in dorinta disperata de a ma opri. Mai rau am facut pentru ca am pierdut aderenta cu spatele, a trebuit sa o redresez si sa dau drumul si la frana fata, ce mai,dezastru! Iar portbagajul se apropia.

Si asta in loc sa am sange rece si sa trec prin dreapta masinii, cu frana fata cat mai mult posibil, asa cum as face acum.

E clar ca ni se va intampla tuturor in cariera motociclistica, important e sa constientizezi si blocajul asta sa nu dureze mult, sa schimbi imediat privirea pe solutia de evitare a accidentului.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Scopul celor mai multe școli, dacă nu al tuturor, este nu să te învețe să mergi pe motor, ci să te ajute să-ți iei permisul ca să poți să mergi pe stradă cu motorul...

Este și aste un fel de target fixation, nu-i așa?

Cine vrea să învețe apoi să meargă pe motor, ia și studiază, practică și experimentează...

O experiență similară cu a ta Niko am avut și eu vara asta când intram pe autobahn-u nostru în CJ. Din față venea un gabarit depășit și un șofer din fața mea, la o distanță bunicică decide să oprească în timp ce eu admiram animalu de pe platformă. Mă uit în față și surpriză... o mașină care se apropie de mine, sau eu de ea, ca să fiu tehnic corect. Eram pe frumusețea aia de K1330r, frână serioasă... tot nu reușesc să opresc la timp, așa că m-am băgat între mașină și camion. Am avut loc mai mult decât destul, dar în ziua aia nu am făcut un nume bun motocicliștilor, dat și depășirii recordului meu de viteză la sol :-).

Morala-On topic... dacă mă holbam la borbagaju lu ălă, îl pupam unde nu ne place nouă, dar datorită harului lui Dumnezeu și experienței mele pe bicicletă, am făcut ce fac mulți bi și moto cicliști: croșetat traficu... și am scăpat basma curată (de data asta).

Așa că puii moșului, grijă mare la borbagaju cui vă uitați, s-ar putea să îl pupați!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Bah! io-te ca mi s-a intamplat si mie. am intrat ca talanul! Bah! Ca Talanul!!!!! :))..

o curba la vale,verde la semafor,intrarea pe sistem pe un sens,gard de metal despartitor,cam 40mph ,ulei din furca scurs pe placutele de frana(tre sa revizuiesc furcile),privind a taurul a gard/parapet:Poc!! nu frontal,doar asa cat de cat sa ma slefuiesc cu partea dreapta! ghinion: in buzunar la piept la jaca aveam incuietoarea pt discul de frana.am plimbat chestia aia intre mine si parapet incat acum zici ca am fost masat cu ciocanul.frana nu mai tinea,am oprit-o cu umarul!

mobra are oglinda sparta,carena crapata,semnalizari atarnate(acu lipite cu banda ),pedala frana strambata putin,aripa spate crapata,suport vizor strambat putin,tras spre interior cu tot cu oglinda(doar sticla sparta).

Pupa tata pe aia de la Dainese! e marfa sa te dai cu umarul si cotul de grilajul ala,ca pe razatoare! chiele de la mama ei!.

ironic: in buzunar la interior,dreapta aveam un bec de semnalizare.a trebuit sa schimb becul de pe semnalizare spate. becul din geaca era intact! WTF?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...