Mergi la conţinut
Cesar

motorsport Pregatirea Motocicletei Pentru Curse Pe Circuit

Recommended Posts

Aici ne vom impartasi experienta tehnica proprie dar si ce am vazut pe la altii in echipe :thumbsup:

1, schimba lichidul de frana de la dot 4 la dot5.1

2 lasa franele in presiune peste noapte inaintea cursei

3pune gume bunicele si adaptate conditiilor circuitului/terenului/ meteo

4demonteaza/taie tot ce iti poate ajuta la pierderea masei totale a acaretului de concurs

5serviseaza amortizoarele

6 RESET BRAIN ;) SUCCES!

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Am sa incep cu lucrurile care te tin pe asflat si anume cauciucurile:

Mersul la circuit deste mai mult decat un moft (asa cum consider eu mersul pe motocicleta), este un sport costisitor.

Pe pista se pot folosi cauciucuri de strada dar acest lucru este posibil pana la un anumit nivel. Daca se merge competitiv, se intra aplecat pe frana in viraje si se iese tare, riscurile de accident - tavalire dar mai ales high-side, sunt foarte mari si nu merita.

Cele mai indicate gume pt pista sunt slick-urile, dar nu cele provenite din gume de strada, cum ar fi de exemplu GP Racer slick. Sunt foarte bune si gumele duale - track-street dar trebuie stiut ca au performante mai slabe din punct de vedere ala derentei insa sunt cu mult mai durabile. Se incalzesc destul de bine dar nu se incing la nivelul pneurilor slick.

Revenind la slick-uri - le recomand pentru orice nivel de mers dar mai ales celor care trag sa mearga competitiv. Un mare ajutor sunt incalzitoarele care permit intrarea in pista aproape de temperatura de rulare optima si un tur de incalzire in minus. Permit de asemenea si reglarea optima a presiunii la cald.

Dezavantajele slick-urilor sunt ca se consuma repede si sunt scumpe. V-am zis deja ca e un sport scump. Cu toate astea este viabila folosirea unor slick-uri SH care nu au ajuns la martorii de uzura si care sa aiba an de fabricatie cat mai nou. Problema gumelor vechi este ca liantul (seamana cu un ulei) din gume iese si cauciucul devine tare si scade aderenta. Gumele care au inca liant in ele sunt de obicei albastre dupa ce au stat o perioada reci.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Cauciucurile sunt un capitol care cuprinde multe discutii.

Ce vreau eu sa stiu mai precis este daca cineva isi MODIFICA MOTORUL. Ce modificari sunt permise si cam care e nivelul acestora.

Adica la enduro stiu ca dai axa cu came + diferenta de bani si primesti una de race pt modelul de motoreta sau de pilda iti primesti un ambreaj cu care poti pleca in orice treapta de viteza fara a mai folosi levierul de cuplare-decuplare (reklusse).

In fine multe chestii de acest gen.

La viteza pe circuit ce poti face si ce nu?

Sau merge cineva cu discuri de frana in functie de cursa uda sau uscata?

Si lista de intrebari ar putea continua...

Aa si am uitat: va uitati pe laptop sa vedeti unde se pot scoate timpi mai buni, utilizati power commanderele pt fiecare circuit in parte pt a putea merge cat mai optim in anumite portiuni din circuit?

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Regulamentul la RoSBK este aici:

http://rosbk.ro/en/ruls

Cam ce este de schimbat la o motocicleta de strada:

In afara de cauciucuri, o evacuare de curse la pachet cu Power Comander, filtru de aer sport si o remapare corecta pe dyno ar fi de preferat.

Frane servisate cu lichid de curse - RBF sau Dot 5.1. Se lasa maneta stransa peste noapte cu un soricel cum zice Jumba. Pentru o frana mai usor dozabila recomand o pompa radiala. Placute de frana de calitate - racing carbon sau minim HH. Evitati placutele ieftine de strada, vor face fading si veti cadea. Etrierii trebuiesc servisati, toate pistoanele trebuie sa lucreze usor, fara intreruperi sau blocaje. Discurile de frana trebuie sa fie centrate.

Suspensii servisate si arcuri schimbate pe greutatea pilotului. Arcurile din furca fata, progresive, trebuiesc schimbate cu arcuri liniare.

Lantul se schimba cu lant mai subtire - 520 sau 525 in plus si calcatura se poate schimba pentru circuite mai virajate. O calcatura mai scurta inseamna accelerare mai puternica si iesire mai buna din viraje.

Scarite de curse neaparat - sunt reglabile mai sus, sunt mai scurte si la inclinari mari ale motocicletei, nu ajungi cu ele la pamant.

Ghidoane de curse - sunt mai largi decat cele de strada, pot fi montate mai jos asigurand o pozitie mai bine adaptata mersului la pista.

Comenzile se regleaza mai inclinat pentru ergonomie la pozitia de curse.

Carene de curse - iti fac viata mai usoara, sunt mai usor de carpit si daca mergi si pe strada cu motocicleta, nu faci decat sa le montezi/demontezi.

Rumentii de roata , de foaie spate si de jug trebuie sa functioneze in parametri.

Amortizor de ghidon absolut necesar mai ales la motocicletele mai noi cu geometrie care predispune la voblaj.

Gripuri de rezervor - pentru a evita incarcarea 100% a bratelor pe franare, mai ales la capatul liniilor drepte.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Modificarile in motor precum portarea chiulasei, schimbarea completa a electronicii, pistoane, biele, subtirea arborelui cotit si echilibrarea dinamica, etc., constituie o arta intunecata a celor care merg tare, trag la podium si isi permit sa faca astfel de modificari costisitoare :D

Exista un risc, n-am prea auzit de motoare modificate care sa bubuie. Deci cele stoc sunt cu mult mai fiabile.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Eu n-am auzit la nimeni sa aiba vreun burete in rezervor. Daca gandim logic problema, singurul moment cand ar fi nevoie ca benzina din rezervor sa nu creeze probleme, ar fi perioada de franare. Dar nici acolo nu e tocmai o problema pentru ca din momentul in care incepe decelerarea, lichidul isi gaseste pozitia de echilibru. Pe viraje, nu este ca la masini, pentru ca nu exista suprasarcini G laterale, motocicleta inclinandu-se. Deci pe viraje, benzina din rezervor nu produce efecte de balans. In sicane ar mai fi de studiat dar nici cand am mers cu rezervorul plin nici cand l-am avut gol n-am simtit o diferenta sau vreun soc dat de lichidul din rezervor.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Bun...deci ne-am lamurit ca nu trebuie sa bagam bureti in rezervor.

Ma interesa presiunea din cauciucuri totusi.

Cele NTEC, cele "normale", slickuri, cauciucuri de ploaie.

Difera presiunea si in functie de temperatuara? Daca e mai cald sau mai frig ramane aceeasi presiune sau se modifica?

Plus alte informatii pe care le aveti vis-a-vis de subiect.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Da, presiunea in cauciucuri este un aspect foarte important. Cu toate astea, trebuie stiut foarte clar ca presiunea in gume pe pista nu are nici o legatura cu presiunea in gume pe strada.

In primul rand ce compozitie folosim in functie de temperatura asfaltului.

Eu merg cu Dunlop si lucrurile stau cam asa: la cald se foloseste compozitie Soft si la rece Hard. Daca gumele nu se incalzesc in temperatura optima de rulare,atunci se rup (fenomenul este cunoscut drept "cold tearing"), adica se uzeaza la rece. Daca se supraincalzesc, se uzeaza prematur de asemenea.

Unele circuite sunt mai abrazive, altele mai netede. Un asfalt mai abraziv nu inseamna neaparat aderenta mai buna. Pe uscat, circuitele cu cea mai buna aderenta sunt cele unde este depusa guma din curse de auto, Formula 1, si asa mai departe.

Asadar, alegerea gumelor dar si a compozitiilor se face in functie de temperatura dar si de circuit.

Pentru Cazul Serres, pe care il cunosc, am folosit Dunlop GP Racer cu soft pe fata si endurance spatele. Am fost multumit de aderenta, n-am alunecat niciodata. Am folosit si Slick-uri Dunlop KR care sunt mult peste GP Racer. Se incing mai tare, au aderenta incredibila, profil mai mare 125 cu 195. Concluzie - pentru pista slick-urile sunt cele mai potrivite. Nici gumele omologate de strada nu sunt rele dar pana la un anumit nivel. Dupa ce s-a trecut de o limita de timp trebuie trecut la slick-uri pentru a evita accidentele.

Pentru Ntec (doar pe guma spate scrie Ntec), presiunile de referinta sunt date aici: http://dunlopracing....tires-products/

Fata spate la cald: 33/23 psi. Fata spate la rece: 31/21 psi.

Pe incalzitoare , gumele se incalzesc in jur de 85-90 de grade. Mie mi s-a parut ca dupa ce am venit de pe pista ar fi mai fierbinti dar nu am avut un aparat de masura.

Imi sustine banuiala si procedura de incalzire folosind incalzitoarele electrice - dupa ce ai intrat la boxe, incalzitoarele se pun pe cauciucuri dar nu se baga in priza, Cu jumatate de ora inainte de sesiunea de calificari se pornesc. Incalzitoarele au un termostat care opreste alimentarea cand acestea ajung la temperatura maxima de operare. Cu siguranta cand se intra la boxe, cauciucurile au o temperatura peste cea la care termostatul intrerupe alimentarea.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

In esenta, pare ca ar fi mai bine sa ai o motocicleta dedicata, alta decat cea de strada. Inteleg ca vizam intr-o prima etapa zona de compromis, adaptarea mobrei la "track days", asadar, mister Cesar, zic sa faci / -em, o trecere in revista a mod-urilor, upgrade-urilor minimale pe care le putem face motoretei si care le putem mentine si pe strada si sa nu incomodeze, dar folosi cu succes pe circuit (ex: scarite, ghidoane, filtru sport, ....alta mobra :tongue: etc), poate si niste costuri estimative :huh:

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Vrajala :biggrin: E buna (zic ei) pentru cross si offroad, la pista n-am vazut pe nimeni sa bage dar cine stie....

Sa stii ca am vazut un post mai vechi al lui Balamuc despre ce schimba reisarii la curse pe motoretele lor si erau si buretii astia!:) E pe rosbk forum.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

N-am zis ca nu pot avea o oarecare importanta dar, privind in ansamblu, haideti sa vedeti cu ce v-ati pregati motocicleta de curse si daca este sa va poticniti la indesat bureti in rezervor si totusi nu-i aveti, eu zic ca tot faceti un week-end de curse, nu renuntati la asta :biggrin:

Eu am mers la cursa Israeli Cup din primavara fara amortizor de ghidon, care este o piesa foarte importanta la mers tare si ... tot am mers :tongue:

Va repet, nu cunosc pe nimeni dintre pilotii de la noi care sa isi puna asa ceva in rezervor.

In esenta, pare ca ar fi mai bine sa ai o motocicleta dedicata, alta decat cea de strada. Inteleg ca vizam intr-o prima etapa zona de compromis, adaptarea mobrei la "track days", asadar, mister Cesar, zic sa faci / -em, o trecere in revista a mod-urilor, upgrade-urilor minimale pe care le putem face motoretei si care le putem mentine si pe strada si sa nu incomodeze, dar folosi cu succes pe circuit (ex: scarite, ghidoane, filtru sport, ....alta mobra :tongue: etc), poate si niste costuri estimative :huh:

E foarte simplu sa mergi cu aceeasi motocicleta cu care mergi pe strada, si pe pista. La nivel amator, nuu-ti trebuie mari schimbari ca sa mergi pe pista. Un set de scarite de curse, un amortizor de ghidon, cauciucuri (poti fi gume omologate de strada dar mai bine slick-uri), protectie de capac de alternator si cam atat. Se dau oglinzile jos, se pune power tape pe far si pe semnalizarile spate. Nu e nevoie de evacuare de curse, nu e nevoie de alt tuning pentru mersul la pista la nivel amator. Desigur, ar fi folositoare niste carene de pista ca sa nu strici carenele de strada la cazaturi usoare.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Buretii in rezervor conform regulamentului Alpe Adria spre exemplu, sunt ogligatorii in cantitate cat mai mare in rezervor. Evident, sunt niste buresti speciali care nu se deterioreaza in prezenta benzinei si nu ocupa decat 0,5% din capaciatatea totala a rezervorului. Ei ajuta in primul rand la reducerea totala a balansului pe care benzina il face in rezervor in timpul mersului si in al 2-lea rand, in cazul unui accident, daca se sparge rezervorul sau sare busonul, benzina nu se va imprastia cu presiune pe circuit.

Cat despre ce inseamna o motocicleta cu pregatirile minime necesare pentru mersul pe circuit in curand ... :)

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Habar nu am despre ce vorbesti.

''Buretii'' Daca nu ma insel sunt ceva similari buretilor dar cu totul altceva, ajuta la alimentarea motorului indiferent de fortele gravitationale sau mai bine zis nu se mai plimba benzina prin alte locuri si este si o norma de protectie in caz de cazatura, in liniii mari mentine alimentarea motorului cu o constanta mult mai mare, ne lasand prea mult spatiu in care benzina sa se plimbe...se folosesc in general la daytona si drag, oricum nu stiu daca exista un regulament pentru motociclism, dar stiu sigur pentru daytona, e obligatoriu in normele lor de protectie.

Parerea me e ca daca nu mai ai ce sa upgrade-zi la moto, poti sa-i bagi si chestia asta in rezervor, dar nu bagati buretii de la canapea ca o transformati in mobila....

Am gasit in regulament:

Rezervorul poate fi înlocuit sau modificat. Toate rezervoarele trebuie umplute cu material de prevenire a extinderii focului sau cu o spuma multicelulara

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Bine, capitolul spuma din rezervor l-am lamurit. Recunosc, eu nu stiam despre asa ceva si la nivelul meu amator la curse si al altor prieteni de-ai mei, niciodata n-am auzit despre asta.

I-a folosit cineva dintre voi?

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Hai Macalu, baga un post lung si bine documentat siu intra mai des la sectuinea motorsport. :good: :good:

Sunt foarte mandru de sectiunea asta si cu siguranta voi fi activ! Vine si postul ca tre sa am un pic de timp sa scriu ! :) Maine cel tarziu ! :)

Ok! Hai sa vedem ce inseamna pregatirea unei motociclete de circuit, si vreau sa incep prin a va spune ca fiecare mecanic are stilul lui si conceptiile lui referitoare la tehnica de curse ! Evident se vor gasi oameni care sa contrazica anute lucruri, iar pentru asta voi pune si explicatii.

Aici am sa fac un rezumat a ceea ce inseamna pregatirea unei motociclete de curse la nivel mediu.

Mecanica de curse necesita o atentie mult mai sporita si un control mult mai aprig si mai des al motocicletei, deoarece un surub iti poate compromite cursa sau iti poate pune viata in pericol...

-Primul lucru, demontam orice inseamna accesorii de strada si piese care nu isi mai au rostul pe circuit : carene, faruri, stopuri, oglinzi, scarite spate,cric etc..

-Carenele ar trebui sa fie de calitate si sa se pupe bine intre ele in asa fel in cat sa se poata monta fiecare prindere (am vazut cazuri in care din cauza unui surub care era lipsa, vantul a smuls aproape toata partea stanga a motocicletei)

-Uleiul din motor este necesar sa fie unul performant in vederea mersului pe circuit :

-Uleiul 15w50 in comparatie cu 10w40 este mai gros si isi mentine calitatile la o temperatura mult mai ridicata fata de mersul pe strada. Avand in vedere ca pe circuit motorul sta numai in ture iar uleiul in presiune mai mare decat pe strada, pelicula rezista mai mult pe piesa in comparatie cu un ulei mai subtire iar asta inseamna ungere buna in sarcina mare! La nivel mare se merge spre exemplu si cu 0w40 pentru ca este mult mai subtire iar asta inseamna ca piesele in motor se invart mult mai usor si da motorului un plus de pana la 2 cai, dar repet, asta se intampla la nivel mare unde pilotii se lupta pentru sutimi si jumatati de cai ! Un astfel de ulei se schimba chiar si dupa o zi de antrenamente. Revenind la 15w50 eu recomand sa fie schimbat la cel mult 2 etape !

-Filtrul de ulei este preferabil sa fie unul racing cu debit marit fata de cel de fabrica, deoarece dupa cum ziceam uleiul este in presiune pe tot parcursul mersului iar acest filtru permite o deplasare mai rapida a uleiului prin orificiile de ungere si asta inseamna si o racire mai buna a motorului si cat si ungere!

-Filtrul de aer este preferabil sa fie sport iar acesta necesita curatire la fiecare etapa si nu trebuie sa lipseasca uleiul special pentru el !

-Sistemul de evacuare este bine sa apartina unui brand uzual din domeniul racing si nu e bine sa folositi tobe facute de "Nea Costel" in garaj sau no name-uri sau tobe facute din mai multe marci. Toba reprezinta un lucru f important fara de care motorul nu poate merge la capacitate maxima. O toba racing de calitate proasta poate scadea puterea motorului si il poate dezechilibra. Intotdeauna toba racing se monteaza odata cu filtru de aer racing si invers .. niciodata una fara alta !

-Scaritele trebuie sa fie reglabile pentru a permite o pozitie cat mai buna a pilotului si sa se poate ridica pentru a nu atinge cu ele de asfalt, sa permita un unghi de inclinare mult mai mare!

-Ghidoanele trebuie sa fie si ele reglabile in functie de dorintele pilotulului si mai lungi decat cele de serie petru a permite ca bratele sa stea mai departate.

-Amortizorul de ghidon nu trebuie sa lipseasca de pe motocicleta atunci cand se merge pe circuit si cred ca stiti si voi dece ! Acceleratia este mult mai agresiva fata de mersul pe strada atunci cand iesiti de pe un viraj inclinat sau intr-o sicana unde motocicleta se inclina de pe o parte pe alta in gaz, roata de fata tinde sa se desprinda de pe asfalt, iar odata revenita jos, pica intro alta pozite decat trebuie sa fie si asta poate duce la un voblaj agresiv. Amortizorul de ghidon va poate salva de la astfel de probleme.

-Suspensiile de serie, dupa un anumit nivel, numai pot face fata cerintelor pilotui. Dealtfel ele trebuiesc inlocuite cu unele mai performante, destinate mersului pe circuit ce permit o plaja de reglaj mult mai mare fata de cele de serie si care sa se poata seta pe greutatea pilotului. Setarile suspensiilor se fac de la circuit la circuit si de la zi la zi atunci cand conditiile atmosferice difera mult de la o zi la alta. Suspensia dupa parerea mea este cel mai important factor ce influenteaza performantele pilotului. O suspenzie prost setata poate insemna : instabilitate, vibratii, oboseala accentuata a pilotului, motorul este greu de manevrat si nu rapunde rapid la schimbarea directiilor de mers, si nu in ultimul rand, uzura accentuata a pneurilor.

-Franele sunt de asemenea f importante la mersul pe circuit, de aceea ele trebuiesc inbunatatite prin schimbare furtunelor si a pompei. Pentru inceput este de ajuns sa schimbati doar furtunele. Acestea ajuta la mentinerea presiunii din instalatia de franare.

Pistonasele etrierilor cat si etrierii trebuiesc curatati de 2 ori pe sezon, eventual schimbate si oringurile pentru a permite pistonaselor o culisare cat mai buna si de a nu tine placutele in presiune pe discuri.

Lichidul de frana trebuie sa fie de la DOT4 in sus pentru a rezista la temperaturi mai mari astfel incat sa nu isi schimbe proprietatile si sa scada presiunea din sistem.

-Placutele de frana de preferinta sa aiba carbon in compozitie, astfel ele nu ajung in comparatie cu cele de strada, la o temperatura foarte ridicata si nici nu mentin temperatura asa cum o fac cele de serie, lucru ce ajuta deasemenea la mentinerea presiunii in instalatie. Genul acesta de placute cu carbon in compozit, lucreaza la capacitate maxima atunci cand sunt incalzite un pic si nu sunt eficiente atunci cand se merge pe ploaie.

-Lantul si pinioanele, spre exemplu la o motocicleta de serie care are un lant 525 si pinioane de serie, in momentul cand modificati si puneti lant 520 si pinioane de aliaj usor, inertia raportului final este considerabil mai mica din cauza reducerii greutatii, astfel crescand performantele motorului si chiar a manevrabilitatii motocicletei, insa uzura este mult mai crescuta fata de piesele de fabrica si necestia curatire si ungere mai des efectuata.

-Cauciucurile , chiar si la nivelul unui incepator trebuiesc alese cu grija in funcite de circuit si sa fie de preferabil noi. Atunci cand achizitionati gume SH sa fiti atenti sa nu fie mai vechi de 2 ani si sa nu fie deformate, evident sa aibe si ceva carne pe ele ! Presiunea se face in mare la cald cu incalzitoarele pe ele la 80 de grade si difera de la un producator la altul si de la un compozit la atul. In cazul in care nu exista incalzitoare, presiunea corecta se face la iesirea de pe pista dupa ce rulati cel putin 3 ture, imediat ce ajungeti la boxa.

-Protectiile sunt necesare la capacele motor in primul rand si crash pad-urile. Ele va pot salva de la un posibil abandon al weekendului atunci cand nu aveti piese de schimb... Este foarte bine sa aveti la voi peg-urile de la scarite, manete de frana si amreiaj si ghidoane de rezerva. Acestea nu ar trebui sa lipseasca din bagajul vostru! Sunt primele lucruri expuse in cazul unei cazaturi.

-Schimbatorul de viteze este bine sa fie inversat astfel incat sa puteti da inferioarele in jos. Va ajuta la schimbarea vitezei in viraje si deasemenea o schimbare mai ferma a vitezei reducand riscul sa ratati viteza.

Cam atat deocamdata ! Daca mai aveti si alte intrebari va stau la dispozitie. Sper sa va fie de folos!

post-132-0-75602900-1320354008_thumb.jpg

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Multumesc mult Makalu :good:

Acum as vrea sa-ti propun sa dam niste detalii particulare de pregatire a motocicletei pentru circuitul cel mai apropiat de motociclistii din sudul tarii, si anume Serres. in masura in care ai timp sper ca tu sa faci o detaliere a pregatirilor particulare pentru celelalte circuite pe care obisnuiesc sa mearga pilotii romani: Hungaro, Panonia, Brno, Slovakia, Most, etc.

Cel mai important aspect al Serresului, din punct de vedere al pregatirii motocicletei, mi se par gumele. Asfaltul este foarte foarte abraziv si un set de slick-uri nu ajunge pentru un weekend. Mai exact, un cauciuc spate este insuficient. Se poate merge cu un set de GP-Racer, cu spatele endurance, care la nivel amator, dupa un weekend pe Serres, mai merge dat un sezon si pe strada. Avantajul asfaltului de la Serres este pe ud, fiind foarte foarte aderent. Mie nu mi-a venit sa cred cat de tare se dau pilotii din RoSBk pe ploaie acolo.

Distribuie această postare


Link la postare
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a comenta

Trebuie să fii membru pentru a putea lăsa comentarii

Creează un cont

Înregistrează-te în comunitate. Este uşor!

Înregistrare

Autentifică-te

Ești deja membru? Autentifică-te aici.

Autentificare


  • Recent activi   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.

×