Mergi la conţinut

Recommended Posts

 

Test comparativ:

 

SUZUKI SV 650 S

 

SUZUKI SFV 650 GLADIUS

 

 

 

 
UNCHIUL SI NEPOTUL !

 

 

 

Dupa cum bine se stie, in politica cel mai mult te costa sinceritatea.

 

Pornind de la premisa ca subsemnatul face dintotdeauna “politica motoarelor” si pentru ca adevarul sa nu fie estompat in valatucii de fum produs de burn-outurile diplomatiei moderne, este nevoie cateodata de un jurnalist suficient de... “atipic”... Me voilà!

 

 

 

 
Text: Dan Nastase

 

 

 

De ce m-o fi apucat pe mine criza existentialista acum – cand tocmai imi adusesem si eu din Germania un
roadster
bavarez demn de varsta si pozitia mea... sociala?!

 

Da’ chiar nu aveam nicio placere sa strabat coclaurii pe ruta Bucuresti-Tismana si retur – la intalnirea motoveteranilor – pe
Kawa
 
Zet
, durul meu de un sezon, streetfighterul “Moody Blue” cu motor brici, amortizoare beton si saua din caramida...

 

Asa ca nici nu putea sosi mai bine invitatia celor de la revista pentru un test Suzuki SV “comparativ” cu nou-noutul Suzuki SFV. Un fel de “preumblare prin tara” – unchiu’ cu nepotul...

 

Acum, a venit momentul sa va rontzai biscuitul si sa va explic ghilimelele... In principiu, in acceptiune jurnalistica, “biscuitul” este banda cea mai de sus cu tema in discutie. Iar ghilimelele... depinde!... Aici, de exemplu, de ce ai compara o semicarenata cu un naked?

 

Simplu! Pentru ca, de multe ori, semicarenatele pot fi considerate “dezbracate”, deoarece – foarte sincer – modelul cerut la test initial “s-a transformat” la livrare si pentru ca, la o adica, si Gladiusul poate primi oricand o carena de far sau, in cel mai rau caz, un parbriz de comanda... Zambesc malitios... Cred ca nu mai exista astazi printre noi foarte multi pasionati de fiare care sa mai creada ca deosebirea intre un model japonez N si S consta numai in... existenta carenaturii... Oricum, cu materialul avut la dispozitie, putem sa demonstram filiatia intre aceste doua modele, dar si caracteristicile care le deosebesc.

 

Acestea
ziind fise
, hai sa ne analizam mai indeaproape bidivii la drum...

 

post-12124-0-01117600-1319018583_thumb.j

 

 

Parca nu ne vine sa credem ca s-a scurs un deceniu de la debutul motocicletei de succes Suzuki SV 650. In panteonul clasei animate de propulsoare de medie cilindree aparea un model care s-a impus in lumea moto ca unul dintre cele mai reusite factotumuri de pe piata, cu un motor V2 foarte hotarat, o tinuta de drum de incredere si o manevrabilitate deosebita. La aceasta contribuind, bineinteles, si greutatea convenabila a agregatului...

 

Mutandu-ne privirea pe directia Gladius, nou-venitul in familia Suzuki, observam imediat “ruperea de ritm” estetic, designul unghiular al versiunii SV facand loc acum unei adevarate simfonii de linii unduioase, frumos curgatoare, in atat de modernul si controversatul stil “bio”... Este foarte clar ca aici s-a mers foarte mult pe ideea atragerii clientelei feminine, mai putin sensibila la impactul “tehno”, dar si a celor din categoria entry-level. Intreprindere cam riscanta, pentru ca, depasind toate controversele, propulsorul V2 la 90° de 645 cmc, grefat cu modificarile de rigoare de la “papa” SV 650, pastreaza toate genele lui reusite. Actualul V2 la 90° cu vilbrochenul dispus transversal este o incantare. Dotat cu injectie electronica de benzina si cu cate doua clapete de admisie pentru fiecare cilindru, trage rotund inca de la turatii joase, are un cuplu de locomotiva la regimuri mijlocii si depaseste fara probleme 10.000 rpm, la nevoie. El a fost supus unei cure de intinerire in scopul imbunatatirii pornirilor la rece, cuplarii mai line a ambreiajului si dezvoltarii mai armonioase a cuplului si a puterii pe intreaga banda de turatie. O noua volanta a vilbrochenului, supape si arcuri mai usoare, un profil optimizat al axelor cu came si alte setari ale sistemului de injectie permit acum o reactie si mai energica la turatii joase si medii.

 

Coloana vertebrala a noului Gladius este cadrul: realizat dintr-o structura-grila din tevi de otel sudate asemanatoare unui Ducati Monster 696, piesa de rezistenta a noului Suzuki nu este dotata insa cu subansamblurile laterale din aluminiu turnat, cu rol de legatura cu axul basculei, piese reprezentative la ultimul “monstru” italian. O solutie tehnica ieftina, dar de efect vizual a fost adoptata de constructorii japonezi: clonarea lor din materiale compozite. Economia impusa proiectantilor se observa, de fapt, si la nivelul basculei, acum din tabla de otel, in loc de aluminiu, si al esapamentului jumelat, vopsit in negru, care a luat locul tobei din inox al SV-ului de origine.

 

Este foarte clar inca de la prima “instalare” ca saua dintr-o bucata a lui Gladius, ingustata spre rezervor si cu inaltimea de 785 mm, se dovedeste mai confortabila decat cea deseori criticata a SV-lui.
I
n aceasta configuratie, chiar si motociclistii mai mici de statura pot sa se sprijine cu ambele picioare pe sol, dar cei mai inalti pot opta pentru o sa ridicata cu 30 mm.

 

Ergonomia postului de conducere este, din start, mai buna: ghidonul are o largime si o curbura placute, scaritele nu forteaza genunchii intr-o pozitie incomoda, iar saua dispune de o dimensiune indeajuns de generoasa pentru gazduirea in conditii optime a pasagerului, acesta beneficiind si de doua manere de sprijin plasate suficient de strategic.

 

post-12124-0-78041200-1319018994_thumb.j

 

 

Putine lucruri de criticat in privinta manevrabilitatii demonstrate de SV 650 S. Din punctul meu de vedere, ghidonul ostentativ “racing” trebuie inlocuit cu unul de tip allrounder, asta daca nu tii mai mult la “impresia artistica” decat la corectitudinea si comoditatea in pilotare. In schimb, furca subamortizata nu este de niciun ajutor in curbele denivelate, atacate rapid, unde se ajunge la limita resurselor sale. Pacat, fiindca amortizorul central este suficient de ferm in arcuire si amortizare, dar lucreaza in evident contratimp cu jambele excesiv de moi. In cazul franarilor bruste, situatia devine destul de critica: furca ajunge rapid la capatul cursei, iar pneul fata de talie joasa incepe sa vibreze. Solutia: arcuri mai tari si o amortizare mai ferma a furcii, plus un sistem ABS.

 

Aceste minusuri si imbunatatiri sunt aproape valabile si in cazul lui Gladius, exceptie facand senzatia de “mai bine legat”, care iti este transmisa de acest model. Poate datorita mai bunei setari a amortizoarelor, poate multumita numarului mai redus de kilometri rulati pe drumurile romanesti “asfaltate enduro”...

 

Dar ce spun eu – asfaltate... Pentru ca testul trebuia sa insumeze cel putin 1000 km in conditii din cele mai diverse, la un moment dat, parasind soseaua nationala, pe portiunea cu macadam care duce la
Pestera Muierii
, mi-am oferit o repriza de pilotaj
in forta
, desi aveam cu mine o pasagera novice... Spre surpriza mea placuta, Gladius, desi dotat cu cauciucuri de asfalt, a executat o partura off-road, in toata regula, pur si simplu fara repros!

 

La SFV, sistemul de franare este preluat, in principiu, de la SV 650, dar cu unele modificari... perfectibile: diametrul cilindrului pompei de frana si cel al etrierelor flotante ale discurilor fata fiind mai mici, efortul necesar decelerarilor de urgenta este acum ceva mai mare. Nici absenta sistemului ABS nu este deloc laudabila, dar responsabilii Suzuki au rezolvat deja aceasta problema.

 

Libertatea de inclinare in viraje este remarcabila, cu o cursivitate in plus, clar, tot pentru Gladius. Stilul de pilotare de o sportivitate extrema nu este totusi domeniul forte al acestui Suzuki, suspensiile reglabile doar in pretensionare producand reactii prudente la tentativele de atacare prea agresiva a curbelor, prin usoare oscilatii ale spatelui. In definitiv, publicul-target al lui Gladius nu este cel al motociclistilor cu pretentii de raceri... Dar, suparandu-te pe viata, sa zicem pe curbele de pe Dealul Negru, aceasta motocicleta iti ofera atat de multa satisfactie si un zambet atat de larg pe fata, incat vei fi dispus sa ii ierti micile neajunsuri. Dotata cu o carena de far si un sistem ABS de ultima generatie, va deveni, cu siguranta, “surpriza emisiunii” in clasa motocicletelor medii, un adevarat “credit pentru orice”!

 

Pentru a concluziona, remarcam, in general, versatilitatea ambelor motociclete testate, cu dedicatiile de rigoare pentru fiecare model in parte. Fiabilitatea, tinuta de drum – chiar si pe ploaie (caci am avut parte si de asta) –, manevrabilitatea si indeosebi consumul de benzina extraordinar de avantajos sunt remarcabile pentru niste propulsoare care depasesc 70 CP.

 

Suzuki SV 650 – si anume S – va ramane cu certitudine varianta de turism sportiv a firmei si va cuceri in continuare, multi ani de acum inainte, inimile a mii de motociclisti din intreaga lume.

 

La modelul N – folosit cu predilectie pentru distante mai scurte –, cu aerul lui mai accesibil si ghidonul mai omenos, se va produce sigur o oarecare bulversare de atitudine si asta, bineinteles, in favoarea nou-nascutului.

 

Pentru SFV va trebui sa luam in calcul noutatea motocicletei, aerul sau mai bland si raportul calitate-pret, pentru ca, altfel, Gladius chiar este o sabie de gladiator si la o adica... “zgarie rau”!

 

 

 

 
Suzuki SV 650

 

 

 

MOTOR

 

Racit cu lichid, in 4 timpi, 2 cilindri in “V” la 90°, cu arborele cotit dispus transversal, cate doua axe cu came in chiulasa, actionate prin lant, 4 supape pe cilindru, ungere cu carter umed, injectie electronica de benzina, cu clapete de 39 mm, catalizator cu sistem de aer secundar, alternator 375 W, baterie 12 V/10 Ah, ambreiaj multidisc in baie de ulei, actionat mecanic, cutie de viteze cu 6 rapoarte, lant cu O-ringuri

 

Alezaj x cursa: 81,0 x 62,6 mm

 

Capacitate cilindrica: 645 cmc

 

Raport de compresie: 11,5:1

 

Putere: 53 kW (72 CP) la 9.000 rpm

 

Cuplu maxim: 64 Nm la 7.200 rpm

 

 

 

SISTEM DE RULARE

 

Cadru-pod din aluminiu, furca telescopica reglabila in pretensionare, cu jambe de 41 mm, amortizor central reglabil in pretensionare montat prin sistem de parghii pe bascula din aluminiu, frana fata doua discuri de 290 mm, etriere cu doua pistonase, frana spate disc de 220 mm, etrier fix cu doua pistonase

 

Jante turnate din aluminiu: 3.50 x 17; 4.50 x 17

 

Pneuri: 120/60 ZR 17; 160/60 ZR 17

 

 

 

CARACTERISTICI

 

Ampatament: 1.440 mm. Unghi furca: 65°. Distanta de fuga: 102 mm. Cursa de amortizare fata/spate: 130/147 mm. Inaltime sa: 810 mm. Greutate la plin: 201 kg. Sarcina utila: 199 kg. Capacitate rezervor: 17,0 litri

 

Intervale de service: la fiecare 6.000 km

 

Garantie: doi ani

 

 

 

 
Suzuki Gladius

 

 

 

MOTOR

 

Racit cu lichid, in 4 timpi, 2 cilindri in “V” la 90°, cu vilbrochenul dispus transversal, cate doua axe cu came in chiulasa, actionate prin lant, 4 supape pe cilindru, tacheti cilindrici, ungere cu carter umed, injectie de benzina cu clapete de 39 mm, catalizator cu sonda lambda, alternator 375 W, baterie 12 V/10 Ah, ambreiaj multidisc in baie de ulei, actionat mecanic, cutie de viteze cu 6 rapoarte, lant cu O-ringuri, raport de demultiplicare transmisie secundara 46:15

 

 

 

Alezaj x cursa: 81,0 x 62,6 mm

 

Capacitate cilindrica: 645 cmc

 

Raport de compresie: 11,5:1

 

Putere: 53,0 kW (72 CP) la 8.400 rpm

 

Cuplu maxim: 64 Nm la 6.400 rpm

 

 

 

SISTEM DE RULARE

 

Cadru-grila din tevi de otel sudate, furca telescopica reglabila in pretensionare cu jambe de 41 mm, amortizor central reglabil in pretensionare, montat prin sistem de parghii pe bascula din profiluri de otel, frana fata doua discuri de 290 mm, etriere cu doua pistonase, frana spate disc de 240 mm, etrier fix cu un pistonas

 

Jante turnate din aluminiu: 3.50 x 17; 5.00 x 17

 

Pneuri: 120/70 ZR 17; 160/60 ZR 17

 

 

 

CARACTERISTICI

 

Ampatament: 1.445 mm. Unghi furca: 66,0°. Distanta de fuga: 106 mm. Cursa de amortizare fata/spate: 125/130 mm. Inaltime sa: 785 mm. Greutate la plin: 202 kg. Capacitate rezervor: 14,5 l.

 

Consum mediu: 4,6 l/100 km

 

Garantie: 2 ani

 

 

 

 
Test efectuat de: Dan Nastase & Tibi Troia

 

 
Foto: Adrian Stanciu

 

 

 

 

post-12124-0-26067000-1319019593_thumb.j

 

 

 

 
Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 months later...

Da, articolul este scris de mine si copiat tot de mine din revista Univers Moto...

Cei cu talent in ale scrisului... ajuta si ei cum pot pro-bike...

party.gif

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...

Mi-am cumpărat și eu acel număr cu ceva ani în urmă. Acum nu mai cumpăr reviste moto....

Frumos scris!

Că tot veni vorba de sv, cu ajutorul lui DUMNEZEU vreau și eu să-mi iau unu despuiat. Ar fi fost de folos ceva descrieri ca acestea la secțiunea Critică-ți motocicleta.

Link către comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Participa la conversatie

Poti raspunde acum si inregistra mai tarziu. Daca ai un cont, autentifica-te pentru a comenta folosind contul existent.
Nota: Comentariul necesita aprobarea moderatorului inainte sa devina vizibil.

Oaspete
Răspunde la topic...

×   Inserat ca 'rich text'.   Insereaza ca text simplu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Linkul a fost inserat automat sub formă de conținut.   Șterge formatarea și afișează ca link simplu

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent activi   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează pagina.
×
×
  • Creează O Nouă...